Буквоїд

Сто років убивства

Без терміну давності. Збірка малої детективної прози. – Київ, Електрокнига, 2016 – 310 с.
Жанр: мала детективна проза
Цього разу потенційним авторам, котрі хочуть спробувати себе в детективі, пропонувалося писати в історичних декораціях. Претенденти на місце в збірці впорались, і маємо «Гру в потойбіччя» Дмитра Безверхого, «Чорний дощ» Андрія Лозінського, «Золото Мазаріні» Віталія Геника, «Маєток з великого шляху» Ігоря Стамбола й «Вінницьку зорю» Сергія Рибницького, «Недомальований портрет» Аліси Гаврильченко. Але третя добірка вийшла не такою концептуальною за змістом, як передбачалося. Звісно, вище названі не всі твори, автори яких моделюють злочин та процес його розкриття в історичних, а точніше – ретро-декораціях. Бо зі згаданих та не згаданих повноцінною спробою саме в історичному детективі є «Золото Мазаріні». Кардинал Франції доручає абату Фуке розслідувати вбивство алхіміка Ласкара, котрий добував за кардинальським дорученням філософський камінь. І на допомогу приходить не хто інший, як козацький полковник Іван Сірко, демонструючи не надто властиву схильним до містицизму українцям раціональність мислення. Решта творів – детективні загадки, котрі герої розгадують у доволі умовних змодельованих обставинах, де час та місце події визначають переважно дати: кінець XIX – початок ХХ століття чи конкретні епізоди, занурені у контекст першої українсько-російської війни. Так, «Вінницька зоря» моделює ситуацію, що зробила можливою зраду деяких керівників Директорії. Невелике за обсягом оповідання претендує стати чи не першим українським політичним детективом, який порушує складну й значною мірою табуйовану тему. Але при цьому автору не дуже добре вдалася атмосфера, що для ретро-стилю є основною вимогою. Причому здебільшого саме атмосфера мала б впливати на учасників загадкових подій та їхній перебіг. До того ж у зазначеному оповіданні порушено важливий принцип: особа, яка встановлює істину, в результаті лише констатує певний факт. Не будучу при цьому ані переможцем, ані переможеним. Подумаєш, зрада. Автор, моделюючи цю ситуацію, яка має досить сумнівний за значенням бекграунд, не пропонує альтернативного варіанту рішення. Мовляв, що б могло статися, аби не вибрики українських соціалістів. Інші автори, котрі прийняли пропозицію й перемістилися на сто років назад, не брали на себе місію розкрити змову українців проти українців та показати справжні причини наших історичних поразок. Проте, як зазначалося, є в збірнику й інша група творів, хай і не така численна. Вони теж історичні, хоч дія відбувається вже в середині ХХ століття. До неї належать «Коротка історія лялечки Бетті» Володимира Лукіна, «Загублений у Сіетлі» Теодора Мороза та «Юкі» Сімора Гласенка. Це – стилізації під західний, конкретніше – американський детектив із повним зануренням у зарубіжний контекст, включно з англосаксонським походженням героїв. До слова, у всіх вийшло дуже схоже й навіть елегантно, хоча на «Юкі» слід звернути окрему увагу. Тут героєм, точніше – тим, хто допоміг розкрити страшний злочин, волею автора стає пес. Нарешті, про внесок у збірку відомих авторів. Відкриває збірку «Вбивство в стилі «Yallowen» детективіста В`ячеслава Васильченка з його незмінним героєм, філологом Богданом Лисицею у головній ролі. Певною мірою твір на задану тему, бо дія відбувається в 1990-х, а це також історія. Але окремо хочеться виділити оповідання «Переконайтесь самі», написане теж знаними, але – фантастами Маріанною Малиною та Радієм Радутним. Крім того, що це, здається, перша їхня спроба поміняти жанр, маємо твір, який за форматом перегукується із невеличкою повістю «В зачарованому лісі» французьких класиків жанру П`єра Буало й Тома Нерсежака. Там сучасники, тобто, молоді французи 1950-х, потрапивши на руїни родового замку одного з героїв розслідують, не сходячи з місця, події сторічної давнини, опис яких становить основну частину історії. Мешканці замку спершу містичним чином гинуть, потім – просто на очах літописця містичним способом оживають. Склавши докупи очевидні, не приховані від читача факти, молоді люди дають поверненню живих мерців раціональне й логічне пояснення. Українські автори йдуть тим самим шляхом: на розвалинах старовинного монастиря їхні герої з`ясовують, від чого тут свого часу гинули черниці. Пояснення, звичайно ж, не менш раціональне, хоча читач і не бачить на власні очі реконструкції. Таке поєднання історії з сучасністю є сьогодні найбільш затребуваним форматом західного детективу. Герої, без перебільшення, сотень творів розгадують загадки минулого з позицій сьогоднішнього часу. Що дозволяє робити екскурси в історію без небезпеки сфальшивити, помиляючись у деталях під час відтворення подій у режимі «тут і тепер».   Оцінка**** Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:                 

*  Жодної надії;                   

** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;                 

*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;                 

**** Хочеться краще, але загалом поживно;                 

***** Так тримати!                 

Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.                

Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.   
Постійна адреса матеріалу: http://www.bukvoid.com.ua/criminal//2016/10/30/111523.html
Copyright © 2008 Буквоїд
При повному або частковому відтворенні посилання на Буквоїд® обов'язкове (для інтернет-ресурсів - гіперпосилання). Адміністрація сайту може не розділяти думку автора і не несе відповідальності за авторські матеріали.