Буквоїд

Митець живого слова і думки

15.01.21 09:26 / Богдан Дячишин, Львів
Микола Петренко. Адамові брати. Поезії. – К.: Український пріоритет, 2020. – 200 с.: іл.
...Боже, і змучився я... Як – життя вдалося? Не вдалося? Ще б хоч трішки... Трішки так... Чогось... Трішки весняного стоголосся? Щему половіючих колось? Трішки ще – мандрівки до Синаю?           З безвісті щемливого листа? Трішки ще – чогось. Чого – не знаю… Може – доторкнутись до хреста!..             Микола Петренко (6.11.1925 – 10.10.2020)            Але тієї «Трішки ще – мандрівки...» не судилося нашому  поетові. На 95-му році життя патріарх української літератури Микола Петренко відійшов за межу вічності…         Кожна епоха народжує поетів, які своїм життям відображають її історичне тло. До таких митців належить Микола Петренко, а в цій книжці зібрані крихти доробку, опубліковані до його 95-річчя. Він залишив нам своє вічне слово і думку, які не зітруться з пам’яті прийдешніх поколінь. Поет своїм життям таки «доторкнувся до хреста»: прийняв і зніс  неабиякі тягарі. І все це, що не сумісне з розумом – витвори ХХ-го століття:   Ось так воно було, що й зрозуміти годі – Бо це уже мої, не божеські труди: Я вибрав свій народ поміж усіх народів, Я матір попросив: – Ось тут мене вроди! ........................................................................... Щоб долю вистраждать, щоб вірить і любить!            Поезія Миколи Петренка спонукає до роздумів, бо він упродовж свого життя був собою, не лукавив (не хитрував, приховуючи правду)... Чому сьогодні важливо бути собою і чому це складно? Згадуються фрагменти лекції Андрія Баумейстера «Роль особистості в історії» (переказую своїми словами).   Сьогодні історія завершила свій хід. У сучасному світі зникають ідеї, людство втрачає здатність мислити. Сучасні технології не уможливлюють велику політику. Знання існує в публічному просторі, щоб його сприймати, розуміти – народ потрібно вчити. Ніхто цим не займається. Народ не думає про завтрашній день, про майбутнє – історія не розвивається. Як ми бачимо себе в майбутньому? Яскраво уявляти і здійснювати. Людство втрачає здатність критично мислити...        Поміркуймо, бо ж «Ми нізвідки прийшли»:   Ми нізвідки прийшли – Ми прийшли із дороги в нікуди, Ми нізвідки прийшли – Ні, ми з гіршого – з царства облуд; Ми із лісу прийшли, Де з осик висне зашморг Іуди: Їх багато було – Тих дерев, тих офір для Іуд.            Що тут ще сказати? Якщо людство не навчиться критично мислити, то приречене задихатися в зашморгу – жити в «царстві облуд». Думка без життя, життя без думки – мертві. Думки – це не просто пульсування свідомості, що спонукає до мисленневого діяння, а й згусток енергії слова, рідного слова, рідної мови, дарованої нам Богом, тож негоже засмучувати нашого небесного Отця непошануванням Його дару: «Мова – це необхідне удосконалення мислення і природний розвиток властивих тільки людині здібностей» (Олександр Потебня). Тут чимало приводів для застанови: «О. Потебня у праці “Думка і мова” стверджував, що мова не є засобом вираження готової думки. Мова – це насамперед діяльність, адже слово може модифікувати думку: “Коли створюється слово, тоді в мовцеві відбувається певна зміна того стану думки, яка існувала до свідомості”... Тому мовець не передає своєї думки іншому, а лише дає імпульси до пробудження власних думок співрозмовника:  “Внутрішня форма слова, яке вимовляє той, хто говорить, дає напрям думці того, хто слухає, але лише збуджує цього останнього, дає тільки спосіб розвитку в ньому значень, не визначаючи меж його розуміння слова”» (Микола Ільницький, Мар’яна Гірняк, «Співзвучності і дисонанси, або діалог О. Потебні та Ф. Де Сосюра». У кн. Миколи Ільницького «Знаки доби і грані таланту»).        Слово, думка, мова… Поет жив ними і для них: «Я б хотів трудитись і творити, / Я б хотів страждати від невдач; / Потім знову мучитись при слові...»         Із розмови Дмитра Чекалкіна на Ютюб-каналі виснував такі його міркування: не варто поспішати на небеса (ми ще почекаємо), а намагатися крихточку небесного перенести в свою душу, щоб краще пізнати себе. Пориньмо серцем у зацитований фрагмент тематичного вірша з книжки Миколи Петренка, з якого відчуємо мудрість і глибину авторського розуміння сутності речей сьогодення...            АДАМОВІ БРАТИ ..................................................... Господи, зліпи нас! Ми Адами!   Ми брати, і нам не треба раю, Господи, змахни сльозу із віч: Світ який – ані кінця, ні краю, Тільки ж ми – на Хортицю, на Січ!   Ми на Січ! Іржать нетямні коні, Зваги шал нам в очі загляда: Там біда на дальньому кордоні, Там в степах клубочиться орда.            Книжка «Адамові брати» вийшла ще за життя поета. Тоді ж відбулася і її презентація – це зібрані крихточки з написаного. Назви розділів у ній хронологічно  відображають   фрагменти життя у слові поета: «Картата карта України», «Сухарі для стражденних», «Камчатська пастораль», «Дзвони з лаври», «Простягала вона руку свою», «Свіча на Чернечій горі», «Звабні крила куліс», «Палітра львівського бруку», «Небесний прихисток», «З давнішого і дорогого».        Останніми роками поет заглиблювався в осмислення текстів Святого Письма. Ставив собі питання і не в змозі був їх осилити. Світ надто складний і суперечливий. Людина не розуміє того, що Бог безпосередньо не втручається в процеси співжиття землян. Він наділив людину свободою вибору. Про ці ж речі пише і Любомир Сеник у своєму романі «Райський світ»: «Бо так склалося, що наша цивілізація обрала саме технологічний напрям розвитку. Був інший, духовний, відсунутий десь там далі... Тому людина загубила особливі свої здатности і можливости. Так і йдемо... Зазвичай виникає питання: Куди йдемо? Що нас чекає в майбутньому? Чи не варто змінити напрям цивілізаційного процесу?» В тестах Святого Письма багато символічних і метафоричних текстів, проте чи здатні ми зрозуміти зміст закладених там думок?   НЕ ДОПУСТИТЬ ГОСПОДЬ ГОЛОДУВАТИ                ДУШУ ПРАВЕДНОГО*                                 Із приповісток Соломона   Це тридцять третій: ніч густа, Безвинна страждуща провина, А над стернею – тінь хреста, А на хресті – хлопча... Дитина... Стражданням скрючене лице, Голодний скрик: – Я гину, гину!.. Оце вже, Господи, оце!.. Зітри з очей бодай сльозину... *Очевидно, що тут мовиться про духовний голод... «Іди до мурашки, лінюху, поглянь на дороги її – й помудрій» (Приповісті 6:6).            Боляче згадувати, що в минулому столітті наш народ жив бездумним життям: «Ховайте розум! О, ховайте розум! / Бо то така немисляча доба...» Працюймо, борімося, щоб не повторилася «немисляча доба»: «Ще літ тобі жменька від роду, / ... / Вже чуєш: “С вєщамі!.. Пошлі!..”»        У книжці Миколи Петренка багато гарних, теплих і щирих віршів, присвячених побратимам по перу, колегам, митцям української культури. Не міг оминути поет своєю увагою і любов’ю Ліну Костенко: «Львів руку простягне назустріч тобі / З маленькою чашкою чорної кави» – просто, ніжно і з любов’ю несу тобі своїми руками малюсіньку чашку чорної кави...        Про кохання писано-переписано, але в пам’яті збереглися зблиски життя поета за його молодості. Давно, дуже давно в «Літературній Україні» читав гарну історичну  оповідь із небуття про оте перше, юне кохання поета за колючим дротом концтабору. Хоча згодом пан Микола одружився і зазнав у шлюбі щастя – понад 58 років вкупі… В житті було й таке:   Ця жінка так боялася мене, Що навіть не хотіла відпускати. Вона сказала: «Підеш – я помру!..» ........................................................... Я часом бачу обрис у вікні – Неначе й досі жінка виглядає. Вона не вмерла – вмерло щось в мені, Таке, без чого щастя не буває...            Боже! «Вона не вмерла – вмерло щось в мені...» – просльозилося гіркотою моє серце...        Життєве кредо, сродна праця, сентенція поета виразна й довершена: «В усіх науках пізнавать себе». Жага пізнання – в насолоді від писаного слова: «Моя любове й нелюбове, / Моя розрадо в скрутну мить, / Моя трояндо паперова...» Дехто вважає, що нема потреби надто нагромаджувати знання. Хибна думка. Мозок – модель Всесвіту, й немає обмеження щодо накопичення знань, бо їх ніколи забагато не буває. Добра книга – розмова з Богом... Коли читаємо, роздумуємо – будуємо своє «я»: «А моя пам’ять, той нерозлучний секретар мій, вже записує...» (МихайлоКоцюбинський, «Цвітяблуні»). Силкуймося... Читаймо, роздумуймо, споглядаймобагатстводовкілля, впиваймосяйогокрасою– іншогоспособупошукуістини, пізнаннямудростійдуховноговдосконаленнясвітнезнає...        ...Осьіперегорнувостаннюсторінкупоетичноїісторіїземногожиттялюдини, МИТЦЯмудрогойдумногословакласичноїясності: «ПРОЩЕННЯ» (останнійвіршкнижки). Цар Соломон у своїх Приповістях, які поет останніми роками  особливо  любив читати-перечитувати, осмислювати, творив свою поезію вершинної мислі і правди: «Розум людини припиняє гнів її, а величність її – перейти над провиною» (Приповісті 19:11). Але чи так воно стається в історії людства, у житті окремої людини? Пам’ять поета взиває до нас із небес: «Послухай, мій сину, напучення батька свого, і не відкидай науки матері своєї...» (Приповісті 1:8). Не кожну провину годиться забути й прощати – прощене зло помножує устократ більше ЗЛО:   Не прощу за царство крижане, За оті страшні для батька ґрати... .................................................... Бог мене осудить: я грішу!.. Що казати – я поет, та й тільки...            «Я ПОЕТ»!.. ЯКЕ ГЛИБИННЕ УСВІДОМЛЕННЯ СУТНОСТІ РЕЧЕЙ!..
Постійна адреса матеріалу: http://www.bukvoid.com.ua/reviews/books/2021/01/15/092614.html
Copyright © 2008 Буквоїд
При повному або частковому відтворенні посилання на Буквоїд® обов'язкове (для інтернет-ресурсів - гіперпосилання). Адміністрація сайту може не розділяти думку автора і не несе відповідальності за авторські матеріали.