
Re: цензії
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
"Чому, якщо чоловік пише про жінку - це для всіх, а якщо жінка пише про всіх - це жіночий роман?"
Доцент кафедри прикладної математики Львівського університету Ева Гата пише філософсько-містичні романи. Каже, що сюжети бере з власного життя, а також, що їх їй підказують твори художників і музикантів.
- Як людині з математичною освітою було взятися за написання художніх творів?
- Найгірше, коли людина обмежує себе горизонтом: ось досі, поки бачу, я можу, а далі вже ні. Замкнені системи не живуть. Має бути постійний поступ. Для поступу треба розривати горизонти. Крізь місце, в якому ви розірвали горизонт, вливається нова енергія, і на якийсь час ви стаєте неймовірно щасливим. Коли кажуть: я ніколи не писав і письменником не буду, майте на увазі: перед вами людина, яка має покликання бути письменником. Мені сказали, що раз я вчилася на прикладній математиці і працюю в університеті, то письменництво - для мене межа недоступна. Я вирішила спробувати, що вийде. Вдалося з першої книжки.
Коли питають, чи пишу я жіночі романи, запитую: "Анна Кареніна" - це жіночий роман?" Чому, якщо чоловік пише про жінку - це є для всіх, а якщо жінка пише про всіх - це жіночий роман?
Сюжетів далеко не шукаю. Майже все, що зі мною стається, описую в книжках. У кожній випадковості бачу закономірність. Навіть якщо на голову впаде диво - то це обов´язково наслідок або глибокої молитви, або доброго вчинку. Випадок - це непояснена закономірність.
- Які випадковості допомагали Вам створювати романи?
- Коли я зібралася писати одну зі своїх книжок, мені раптом в голові прозвучало слово "Берлін". Я вирішила їхати в Берлін. Блукала ним, не знала, що шукаю. Випадково зайшла в картинну галерею і раптом побачила дві картини, які світилися. Перша "Самотнє дерево" Каспара Давіда Фрідріха, а друга - "Острів мертвих" Арнольда Бекліна. З них таке сяйво линуло, що зрозуміла, що знайшла. Коли приїхала додому, відкрила всі картини Арнольда Бекліна і побачила слайди до написання нової книжки. Моментально з´являються асоціації, що я повинна з цим робити і чим закінчити. Пазл склався. Минуло два роки. Книжка вже вийшла. Я намовила чоловіка знову поїхати в Берлін. Неймовірна спека під сорок. Коти і пси у фонтанах сидять. Знаходжу ці дві картини - і вони якісь ніякі, сіренькі. Я би на них навіть не звернула уваги, хоч повісили їх уже в краще світліше місце. Час і простір збігаються в одній точці не завжди.
- Прискорюєте ці збіги, читаючи твори попередників?
- Кожен читає ті книги і слухає ту музику, яка йому потрібна на його рівні. Романи я не читаю. Історії чиїсь мені заважають, боюся, щоб я не почала переймати, хочу жити своїм життям. Можу читати Коцюбинського не заради сюжету. А заради стилю. Біля однієї сторінки можу годину посидіти, щоб побачити, як він будує речення. Письменники несуть відповідальність за те, що пишуть. Бо цю поживу споживають інші. Якщо хочуть вискочити на гребені нецензурних слів, в історію вони не ввійдуть.
- Пишете про надприродне. Хто така відьма?
- Ми як їдемо машиною з Житомира на Київ, там на трасі мітли продають. Мій чоловік каже: "Я мушу тобі транспортний засіб купити". Каже: "Першою летить на лису гору Ева Гата, за нею дві невістки, а ззаду чотири внучки - відьменятка, крильцями тріп-тріп-тріп". Брати Капранови пояснили, чому в Україні всі жінки відьми. В дурній Європі відьом, найрозумніших, найкрасивіших жінок, спалювали. А в Україні топили: якщо втоне - не відьма, а якщо спливе - відьма. Тому всі відьми у нас поспливали. Чоловік за цю теорію схопився. Каже, що лишилися найгарніші.
Валерія РАДЗІЄВСЬКА
Коментарі
Останні події
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва
- 26.06.2025|07:43«Антологія американської поезії 1855–1925»
- 25.06.2025|13:07V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує фокус-тему та нових учасників
- 25.06.2025|12:47Блискучі рішення для життя і роботи: українською побачив світ комікс всесвітньовідомого поведінкового економіста Дена Аріелі
- 25.06.2025|12:31«Основи» готують до друку «Стан людини» Ханни Арендт
- 25.06.2025|11:57Сьомий Тиждень швейцарського кіно відбувається у липні
- 25.06.2025|11:51Видавництво READBERRY перевидало «Чорну раду» Куліша
- 20.06.2025|10:25«На кордоні культур»: до Луцька завітає делегація митців і громадських діячів із Польщі
- 18.06.2025|19:26«Хлопчик, який бачив у темряві»: історія про дитинство, яке вчить бачити серцем