
Re: цензії
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
Видавничі новинки
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Дурдом всесоюзного значення
У Харкові вийшов роман–містерія про Розстріляне Відродження.
Доля цього твору виявилася на диво невтішною, загадковою, ба навіть трагічною. В силу невідомих причин книжка відомих своїми містичними детективами авторів пролежала у видавництві «Фоліо» близько трьох років. Складається враження, ніби навіть сучасні герої роману «Моя божевільна» Світлани і Андрія Клімових — не кажучи про тих, чия спадщина донедавна була захована під грифом «зберігати вічно» — мусили піти з життя, аби книжка вийшла, і цю гірку історію нарешті можна було розповісти.
Розповідь авторам, слід визнати, вдалася. Такого напруженого ритму, синкопованого трагічними схлипами з історії українського радянського письменства на кшталт загибелі Хвильового і знищення цілого класу пролетарської літератури, давненько не траплялося у розміреній бібліографії Розстріляного Відродження. Усі ці «повісті про Харків» писалися здебільшого в еміграції, вибірково, епізодично, з публіцистичним надривом і щоденниковою герметичністю. Натомість повновагого твору про трагедію української культури у самісінькому серці Радянської України — столично–пролетарському Харкові — у найближчій історико–літературній ретроспективі не спостерігаємо. Альтернативним відлунням звучить хіба що роман «Свідок» Варвари Жукової про наступний, не менш маловідомий, період національного відродження у Харкові 1940–х років.
Так само, як у «Свідку», у романі–ребусі Клімових задіяні нескладні псевдоніми — Хорунжий (Хвильовий), Филипенко («папаша» Пилипенко), Михась Кудлатий (Михайль Семенко). Проте альтернативної історії, як у «Свідку» про воскресіння спаленого поета Свідзінського, у «Моїй божевільній» не так багато, хіба що долучилися до похоронної процесії Хвильового ті з близьких, які самі нещодавно отримали змогу гомоніти з ним у пролетарсько–райських кущах: «Там стояли ті, кого вона добре знала, — тісненький гурт, і з ними Казимир Валер, художник. Вона не могла не впізнати цю худорляву сутулу спину, прямі плечі, довге легке волосся, хрипкуватий, сповнений насмішки голос».
Тож перед нами у безумному леті до свого безславного кінця проминає хвацька кавалькада знакових постатей з будівничих Загірної комуни, тлумачаться обірвані на півслові таємниці (зокрема, щодо ненаписаного роману Хвильового), описуються п’янки–гулянки столичної літературної братії, цехові, родинні та інші причинно–наслідкові зв’язки, що швидко згоряли у жаркій репресивній заметілі Розстріляного Відродження. Відбувається романна містерія на тлі знайомих із хрестоматійної класики літературних ландшафтів: вулиця Сумська, театр «Березіль», спорожнілий будинок «Слово». Коротко, майстерними штрихами змальоване божевільно–трагічне бенкетування письменницької братії початку 1930–х років, викликане страхом перед політичними репресіями. І відтворено усе це з прискіпливою увагою до найменших деталей побуту, оскільки автори мають безпосереднє відношення до Літературного музею, і роману недаремно передують рядки про те, що обоє мали можливість спілкуватися із зацілілими героями свого епохального кошмару, тож написаному, як–то кажуть, цілком можна вірити.
Загалом інтрига роману «Моя божевільна» — ліричного епосу з рисами літературного трилеру — закручена довкола самогубства Миколи Хвильового і таємничої валізи з його рукописами, в якій виявилися, зокрема, щоденники з пророчими візіями містично–космогонічного кшталту, які мають відношення до історії України, її культури і окремих доль, смертей, кохання та інших галантерейно–бакалійних складових строкатої епохи 1920–30–х років. Хоча, містичними у романі вони видаються лише непосвяченим, а той з героїв, хто прочитав ці страшні пророцтва, невдовзі розуміє, що «вимислу і гри уяви у них не більше, ніж у приходських книгах, де реєструються дати смерті, хрещення і шлюбу». При цьому будь–який роз’яснювальний постмодернізм далеко попереду, мертві очі літературних комунарів зазирають в душі героїв оповіді, пити і кохатися з комунізмом за клунею доводиться все частіше, тому без рятівного прикладання холодного браунінга до скроні у цьому письменницькому дурдомі, змальованому у «Моїй божевільній», не обійтися.
Ігор БОНДАР–ТЕРЕЩЕНКО
Коментарі
Останні події
- 25.06.2025|13:07V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує фокус-тему та нових учасників
- 25.06.2025|12:47Блискучі рішення для життя і роботи: українською побачив світ комікс всесвітньовідомого поведінкового економіста Дена Аріелі
- 25.06.2025|12:31«Основи» готують до друку «Стан людини» Ханни Арендт
- 25.06.2025|11:57Сьомий Тиждень швейцарського кіно відбувається у липні
- 25.06.2025|11:51Видавництво READBERRY перевидало «Чорну раду» Куліша
- 20.06.2025|10:25«На кордоні культур»: до Луцька завітає делегація митців і громадських діячів із Польщі
- 18.06.2025|19:26«Хлопчик, який бачив у темряві»: історія про дитинство, яке вчить бачити серцем
- 16.06.2025|23:44Під час «Книжкового двіжу» в Луцьку зібрали 267 892 гривень на FPV-дрони
- 16.06.2025|16:24«Основи» видадуть повну версію знаменитого інтерв’ю Сьюзен Зонтаґ для журналу Rolling Stone
- 12.06.2025|12:16«Видавництво Старого Лева» презентує фентезі від Володимира Аренєва «Музиканти. Четвертий дарунок»