
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Якщо гратися, то в королеву
Іноді кохана жінка — дарунок долі, який чоловік не в змозі оплатити.
Задум цієї непересічної книжки, яка вигідно вирізняється у сонмі посібників у жанрі «виховай собі друга», цілком благородний. «Як вийти заміж за принца і зробити його королем» Валентина Бадрака — це психоемоційна епопея про не завжди радісне життя жінок, які влаштували тріумф своїх чоловіків, але власного щастя не надбали.
З одного боку, цю книжку можна використовувати як «живий» тренінг, оскільки вона містить концентрований історико–культурний і суспільно–політичний матеріал для створення майже ідеальних зразків дружби, шлюбу та інших творчих стосунків і цілком надається для моделювання з урахуванням індивідуальних особливостей світосприйняття. Причому автор наполягає, що його творіння — це книжка–досвід, розказана самими жінками і записана чоловіком. І читаючи її, мабуть, не варто забувати, що, згідно із народною мудрістю, за кожним видатним чоловіком стоїть видатна жінка, але, на щастя, у дослідженні Валентина Бадрака «народного» небагато і править бал «творче». Тому, згадавши Джона Леннона, варто перефразувати згадану сентенцію, мовляв, за кожним видатним ідіотом стоїть видатна жінка.
Адже справді, історій про самовдоволених, слабкодухих, але також ворохобних, затятих і ревнивих чоловіків–письменників у цій книжці чимало, і саме вони — найцікавіші, мудрі, захопливі й повчальні. Сумних випадків співжиття тут так само не бракує, і тому ідеальний варіант, як вважає автор, — це коли жінка навчається грати роль прискорювача ракетного двигуна, і головне при цьому, щоб чоловік був спроможний перетворитися на ракету. На жаль, в історії культури так бувало далеко не завжди, і підтвердження цьому — цікаві бувальщини і справжні курйози, зокрема з письменницького побуту.
Так, наприклад, успішне сімейне життя Івана Буніна і Анни Цакні (першої дружини майбутнього нобелівського лауреата) тривала менше двох років. Головною причиною сама Анна назвала відсутність письменницького таланту у чоловіка. А ще ж, не забуваймо, гіркі образи, яких завдавали письменникам перші дружини, про що вони розповідали своїм третім обраницям. Скажімо, над письмовим столом Булгакова висів телефон, нещадно експлуатований його дружиною саме в той час, коли він працював. Одного разу він сказав їй: «Люба, так неможливо, адже я працюю!» І вона відповіла безтурботно: «Нічого, ти не Достоєвський». А з Достоєвським, гадаєте, краща історія? Після сварки з дружиною бідний Федір Михайлович закинув, мовляв, якби Гоголя так постійно сварили, то він не те що «Мертві душі», а взагалі навряд чи що–небудь написав би, на що його благовірна Марія Дмитрівна, гмикнувши, зауважила: «Але ти ж не Гоголь!» Те саме, між іншим, Купрін, який читав дружині першу частину своєї повісті «Поєдинок», і та холодно зауважила, що в монолог одного з героїв він вставив слова Чехова, після чого письменник роздер рукопис і цілих півтора року не торкався повісті.
Загалом жінок тут багато, вони творять образи і моделі. Але як їх змусити замовкнути при цьому, не знала навіть Анна Ахматова, яка навчила жінок говорити. Таїс Афінська і Марія Каллас, Марія Склодовська–Кюрі і Жаклін Кенеді–Онасіс, Майя Плісецька і Галина Вишневська, Лені Ріфеншталь і Раїса Горбачова.
Чоловіків у цій книжці теж вистачає, але вони якісь малопереконливі, інфантильні, залежні. Шлюб, з їхньої точки зору, — це таємна угода, яка передбачає підтримку принца, з якого вилупиться король. Натомість, з точки зору жінок, шлюб — це не угода, а скоріше, обіцянка рости разом. Вони, бувало, й росли, оці самі принцеси — «не якісь примарні ефірні істоти, але впевнені в собі індивідуальності, що ясно усвідомлювали свої бажання та шляхи персональної реалізації» — разом зі своїми королями, про що так само докладно розповідається у цій книжці. Лев Толстой і Софія Берс, Фріда Кало і Дієго Рівера, Мерседес Барча Пардо і Габріель Гарсіа Маркес, Сальвадор Далі і Галина Дьяконова, Пабло Пікасо і Ольга Хохлова.
Іноді щодо успішних пар доречно вжити сентенцію про те, як часто кохана жінка для чоловіка виявляється дарунком долі, який він не в змозі оплатити. Як, наприклад, дружина Бориса Пастернака, про яку мемуаристка писала, що «Женя була холодна, вимоглива, лінива, вона хотіла стати художницею, а Пастернаку ніде було це купити». А іноді жінка буває не дарунком і не долею, а самим життям. Буденним, рутинним, але незамінним. «Любити Віру? Як це? — дивувався Бунін щодо своєї дружини. — Це все одно, що любити свою руку або ногу». Саме об таку анатомію стосунків іноді розбивається човник кохання, про що не слід забувати нашим принцам, які бавляться в королів.
Ігор БОНДАР–ТЕРЕЩЕНКО
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025