Re: цензії
- 08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськСвітлойменність
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Сергій Жадан. День перемоги
Що викликає будь-яка пропаганда? Вірно – контрпропаганду.
Значення 9 травня розуміють усі. Хоча статус його й трактується по-різному. Ті ж таки "сепаратисти" постійно згадують про важливість і актуальність для себе цієї дати, підкреслюючи саме "антифашистську" складову своєї позиції та акцентуючи на безпосередньому зв´язку подій 45-го з теперішньою ситуацією в країні.
Доволі вдалий хід: хто перший забронює за собою право на використання "антифашистського" бренду – отримує вагомий аргумент у дискусіях та вуличних боях. Таке собі вибивання грунту з-під ніг опонента (в прямому й переносному сенсі), позбавлення дискусії логіки та продуктивності. Ти проти нас? Отже ти проти перемоги над фашистами. Отже ти фашист. Ти не сприймаєш наші аргументи? Отже ти не сприймаєш наші символи, нашу історію, а отже ти, знову ж таки, фашист. Жодних відхилень у цьому випадку не передбачено – або ти чіпляєш на груди георгіївську стрічку й визнаєш Й.В.Сталіна батьком народів, або автоматично опиняєшся з іншого боку барикад, себто з боку "фашистів-євреїв-бендерівців".
Можна говорити, що останніми роками відбулося перезавантаження самого змісту, смислового та символічного наповнення цієї дати. З дня завершення війни, дня, що мав би не так розпалювати взаємну ворожнечу, як примиряти, нагадувати й попереджувати, день перемоги перетворюється на символ громадянського протистояння, несприйняття, протиставлення. Різниця позицій полягає в тому, що саме в цій даті є для тебе важливим – історична пам´ять чи бажання реваншу, ширше кажучи – засудження війни чи необхідність її продовження. Хоча зовні все зводиться нібито до риторики, котру важко заперечити – пам´ять про подвиг дідів, гордість за мужність народу, застереження нащадкам. Ось лише хто застерігає і в який спосіб?
Використання в теперішньому конфлікті саме 9 травня випадковим зовсім не є. Адже, за великим рахунком, це не просто одне з радянських (ну, себто й пострадянських теж) свят – це історичний і світоглядний символ, що піддався з часу розпаду СРСР чи не найменшому ревізіонізму. Справді – переважна більшість населення колишнього Радянського Союзу й дотепер трактує перемогу над нацистською Німеччиною як чи не найбільшу цивілізаційну перемогу минулого століття. Жодного перегляду значення цієї події не може бути, як не може бути зміни ставлення до самої нацистської Німеччини.
Ось уже зі ставленням до сталінського режиму питання складніше, і постійне наголошення на неприпустимості перегляду радянської історичної спадщини сьогодні стає все більш домінантним і агресивним, засвідчуючи, що питання з площини суто історичної давно змістилося до площини ідеологічної, і навіть світоглядної.
Зрештою, і ціле протистояння, котре сьогодні відбувається в країні, на моє глибоке переконання носить насамперед характер світоглядний. Це не конфлікт політичних, економічних чи мовних інтересів. Перш за все, це конфлікт світоглядів. І 9 травня в цьому сенсі є дуже важливим маркуванням, за яким можна відрізняти сторони, що протистоять одна одній. Це добре розуміють ідеологи т. зв. "російського світу", котрі вже віддавна використовують "антифашистський контекст" при окресленні самоідентифікації своїх адептів.
Все справді просто – будь-який компроміс у ставленні до прорадянської (що доволі чітко накладається на проросійську) системи життєвих цінностей робить тебе "фашистом", доволі безапеляційно й не надто аргументовано.
Жодних напівтонів тут не передбачається, жодне трактування 9 травня як дня жалоби чи пам´яті не підходить – день перемоги має визначатись виключно як символ пострадянського ("путінського", "слов´янського", приналежного "російському світу" – як кому зручніше) реваншизму, сприймати його слід виключно в тому трактуванні, яке накидається зовні.
Отримавши монополію на радянську історичну спадщину, "російський світ" отримав разом із тим виключне право позиціонувати всіх своїх опонентів у співвідношенні до цієї самої спадщини. Фашизмом означається все, що не вкладається в пропоновані межі, нацистами стають усі, хто не приймає нав´язувані зовні концепції.
При цьому навіть не йдеться про історичну відповідність та об´єктивність. Ніхто не буде пояснювати вам різницю між тими таки нацизмом і фашизмом, вас із радістю зарахують і до одного й до іншого, незалежно від ваших реальних поглядів та переконань. Використання пам´яті про події минулого, як приводу для протистоянь у майбутньому, виявилось куди ефективніших за більш загальну й менш дієву пострадянську ностальгію.
Ну бо справді, що сьогодні можна витиснути з радянської історико-культурної спадщини? Про соціальну складову радянського проекту прихильники пострадянської ностальгії говорять мало (соціальна складова їх у принципі не цікавить, "лівий дискурс" для них узагалі далекий, попри всі червоні прапори та ленінську атрибутику), питання національної політики їх виводить із себе (мене це завжди дивувало – як можна прагнути відновлення СРСР і ненавидіти народи, що його населяли?).
Лишаються великі перемоги дідів. Як певні орієнтири для нащадків, як символи віри та могутності, як найпростіший спосіб вибудовування власної системи цінностей. Для багатьох наших співвітчизників куди зручнішим виявилося співвідносити себе з перемогами минулого, аніж із проблемами сьогодення.
Тож маємо доволі сумну, а головне – сумнівну картину, коли відбувається фактично привласнення історичної спадщини й використання її частиною суспільства для пропаганди та агітації. А що викликає будь-яка пропаганда? Вірно – контрпропаганду. Шкода лише, що про жодну перемогу в цьому випадку вже не йдеться.
Коментарі
Останні події
- 08.11.2025|16:51«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
