
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
"Російськомовні луганчани вважають, що письменники висміюють їх у образах гопників" -поетеса
Поетеса Любов Якимчук народилася у Первомайську на Луганщині, 6 років живе у Києві.
На малу батьківщину приїздить щопівроку. Два тижні тому повернулася з чергової поїздки додому. Каже, україномовна культура в Луганську перебуває у глибокому підпіллі.
- Я з Луганщини, мій чоловік зі Львова. Мої батьки розмовляють російською, ми з чоловіком вдома - українською, наша дитина говорить українською. У мене один прадід воював у Червоній армії, інший в УПА. Мій батько з Рівненщини, а мама з Луганщини. Але він русифікований. Коли він приїхав у Донбас працювати шахтарем, тоді це була високооплачувана і престижна професія, а він був з великої родини, 6-ро дітей. Перейшов на російську.
- На українську ти перейшла на якомусь етапі свого самоусвідомлення?
- Я з самого дитинства писала українською мовою вірші, хоча вчилася в російськомовній школі. Потім поступово почала переходити на українську, коли навчалася в Луганському університеті Шевченка. Тепер уся культурна тусівка Луганська україномовна, але вся вона в підпіллі. У Луганська така специфіка, що все нормальне, що там може відбуватися, в тому числі культура і майданівський рух, відбувається підпільно. Зустрічаються у місцях, про які ніхто не знає. Поетичні вечори, музичні виступи відбуваються в якихось переобладнаних підвалах. Одна з активісток сказала мені: "Така у нас уже доля,як у "Молодої Гвардії", яка діяла підпільно в часи війни".
- Були спроби вийти з підпілля?
Все, що пробували робити на офіційному рівні, зазнавало краху. Наприклад, вирішили провести виставку еротичних фотографій в обласній бібліотеці імені Горького. Дуже багато фотографій тоді заборонили, виставку взагалі хотіли закрити. Влада на Луганщині культурою абсолютно не займається. Останні пару років там з´явився фестиваль мистецький. Але так само в неформальних місцях проходить. Наприклад, на незлітних смугах аеропорту. В не надто формальних місцях графітчики щось розмальовують.
- Луганчани, які зараз підігрівають сепаратистські настрої - це люди, які не бачили цього культурного підпілля?
- Не всі. Я говорила з сепаратистами, які виходили на мітинги. Дехто з них читає Жадана і бере у нього автографи.
- Що змушує їх прагнути до Росії?
Це люди, ображені не просто на ефемерну київську владу. Вони ображені на всю Україну. Переконані, що Україна сприймає їх як недолюдей. Вважають, що українські письменники зображують мешканців Донбасу і Луганська російськомовними гопниками. Один з них каже що бачив в інтернеті презентацію книжки "Жлобологія" і вирішив, що книжка висміює саме його та інших мешканців Донбасу, з яких буцімто сміються, як з тварин у клітці в зоопарку. "Україна сприймає Донбас як Івана-дурня. А Донбас просить, щоб його полюбили. Наприклад, ставить вагнера в Добас-опері, показує його в Києві, але ніхто з серйозних культурних діячів або аналітиків цього не помічає".
- Чому вони вважають, що в образі гопників зобразили їх? Може, це київські гопники з Троєщини.
У певної частини людей немає самоідентифікації у співвідношенні з усією Україною, а лише з малою батьківщиною - Донбасом або з Луганщиною. Ображаються, що жлоби у письменників усі російськомовні, вбачають у цьому пародію на свою російськомовність.
Валерія РАДЗІЄВСЬКА
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025