
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Сергій Жадан. Шкода Пушкіна
Дорогі комунальники, будете його чистити, маякніть – прийду, допоможу.
На слово "провокація" вже давно ніхто не реагує. Інформаційний простір довкола нас викривлено таким дивовижним та безжальним чином, що будь-яка інформація викликає не так довіру, як скепсис. Відповідно й будь-яка заява про ймовірні "провокації" викликає скепсис не менший – мовляв, що ти нам розповідаєш, яка може бути провокація, не пояснюй, не виправдовуйся.
Але я ось дивлюсь на фото з розмальованим у Харкові пам´ятником Пушкіну й інших слів підібрати не можу. Тим більше й відповідальності на себе ніхто не брав. Та й хто за це може взяти на себе відповідальність? Яка організація, яка інституція? Розумію, що в цього пам´ятника давня історія стосунків із українськими націоналістами, але все одно – кому потрібно його розмальовувати? Я вже не говорю про "вату", "авіаудари" та інші послання, якими там усе розписано. І якщо це справді виявилось комусь необхідним, то чого чекати надалі? Двоголових орлів на пам´ятнику Шевченку? Розмальованих Міцкевича з Гулаком-Артемовським? Наскільки реальною може бути в місті "війна літератур"?
В "справжньому" житті вона, видається, вже стала доконаним фактом – поети міста давно зайняли місця з різних боків барикад, і хоча на щастя самі не стріляють, залишати барикади теж не поспішають. Війна підхоплює всіх, всіх торкається, всіх засмоктує. Поети такі само громадяни, з такими само правами та обов´язками. Кожен із них намагається ці свої права захищати, кожен із них намагається не забувати про обов´язки. Чи лишаються вони й надалі поетами, себто, чи вони й надалі пишуть вірші – сказати важко, час зовсім не сприяє ліриці, час робить усіх малочутливими й невразливими, час прирівнює поетичне перо до бойового багнета, тож і йдеться всім переважно про пошуки ворога та зведення рахунків. Ось і Пушкіну дісталось. Можу припустити, що навіть знайдуться ті, хто подібну атаку на "їхнє все" підтримає – мовляв, з окупантами лише так. Чудовий спосіб усіх активізувати. Підозрюю, для цього все й робилось.
Я ось згадую, як ми взимку цього року (ще до війни) влаштовували під цим пам´ятником читання віршів. Українською і російською (звісно, російською теж – це ж Харків, це ж Пушкін, які проблеми). Все виглядало доволі мирно й симпатично – мешканці міста ще не нападали на інших мешканців із бейсбольними битками, в місті ще не було жодних процесів над сепаратистами (де вони, до речі, були тоді – сепаратисти?), здавалося, про все можна говорити. Здавалося, що може бути природнішим за мирний мітинг під пам´ятником Пушкіну.
А ось усе змінилося, змінилося далеко не в кращий бік, змінилося в усьому, насамперед – у нашому ставленні одне до одного. Адже незалежно від того, хто його розмалював, всі ж і так розуміють – це зовсім інший рівень протистояння, це справжня війна, і спокій у місті є оманливим, він може будь-якої миті обірватись і перетворитись на чергове протистояння громадян, котрі будуть ділити між собою якщо не територію то, принаймні, поетів. А їх у цьому місті жило й працювало дуже багато – ділити й ділити.
Розумію, наскільки непереконливо сьогодні звучать будь-які заклики, перш за все – заклики до взаємоповаги. Яка в біса взаємоповага під час бойових дій, яка в принципі повага до співрозмовника під час боротьби на винищення, які загалом можуть бути співрозмовники за ситуації, коли всі говорять довгими й емоційними монологами, мало зважаючи на те, чи їх хтось при цьому слухає. Кожен має свої претензії, кожен має свої образи, у кожного є що відповісти на будь-які закиди.
Зрозуміло, що Пушкін просто опинився не в тому місці не в той час, як це доволі часто трапляється з поетами. Тим більше що не зрозуміло, до кого й до чого в цьому випадку апелювати. До чого закликати? Не влаштовувати провокацій? Не піддаватися на провокації? Тримати себе в руках? Тримати за руки інших? Дорогі комунальники, будете його чистити, маякніть – прийду, допоможу.
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025