Re: цензії
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
“Вони вбили мої казки”, або Як говорити з дітьми про війну
Італійська письменниця й психоаналітик єврейського походження Мазаль Пас Багдаді у книзі “Вони вбили мої казки” радить, як пояснювати дітям війну.
В інтерв´ю DW вона розповіла, як допомагати дітям у часи потрясінь.
Мазаль Пас Багдаді знає війну не з фільмів: їй довелося особисто пережити її жахіття, помножені на багаторічну розлуку з матір´ю та сестрою, та вчитися жити з цими травмами. А один епізод з дитинства визначив наперед її майбутню професію. Одна дівчинка з кібуцу, де жила Мазаль, подарувала їй ляльку з розбитою, а потім склеєною головою. “І тоді я зрозуміла: речі можна полагодити, щось у голові можна полагодити!”, - згадує жінка. Мазаль Пас Багдаді стала психоаналітиком і написала з десяток книжок, у першу чергу про стосунки між дорослими і дітьми. Нині її літературний агент в Україні веде перемовини з кількома видавництвами щодо здійснення українського перекладу книги “Вони вбили мої казки”. У ній авторка пояснює, як говорити з дітьми про війну та тероризм. У розмові з DW Мазаль Пас Багдаді поділилася порадами стосовно того, як поводитися з дітьми у той час, коли країна живе в умовах бойових дій.
DW: Пані Багдаді, чи є якісь правила поведінки для батьків дітей, що переживають війну в своїй країні?
Мазаль Пас Багдаді: Перше, що треба визнати батькам, вчителям чи вихователям дітей, які живуть поруч з війною, це право дітей на тривогу. Не варто думати, що маленькі діти не розуміють і не усвідомлюють реальності. Адже вони слухають розмови дорослих, вловлюють їхню нервовість, чують новини по ТБ, і шкірою відчувають небезпеку. Шкідливим було б робити вигляд, що нічого не коїться. Тому говорити з дітьми про війну, небезпеку, можливу смерть - потрібно. Але без зайвих подробиць і придатною для дитини мовою. Намагайтеся прибрати дітей від телеекранів, коли там детально розповідають, хто кого і якою зброєю вбив, а також іде відповідний відеоряд. Навіть якщо вам здається, що дитина не цікавиться телевізором, майте на увазі, що діти бачать і помічають усе, не недооцінюйте їх!
Як відрізняється реакція дитини та дорослого на події війни ?
Дорослі захищаються, споживаючи та аналізуючи інформацію. А діти просто сліпо вірять і довіряють батькам. Слід пам´ятати, що дитина живиться нашими силами. Її світ будується на ідеї: “батьки це ті, хто тебе захистить”. І захищати слід не тільки від реальної небезпеки, але й від тієї, яка дитині здається реальною!
Як саме захищати від вигаданих жахів?
Найбільша і найшкідливіша помилка батьків - це не визнавати страху дитини. Для вас очевидно, що побоювання дитини не мають під собою реальної основи? Але для дитини це не так, для неї її страх реальний! Згадаймо просту ситуацію: дитина падає, розбиває коліно, бачить кров, лякається і плаче. Підбігає дорослий: “А, це нічого, не плач”. Але для дитини це не “нічого”! Не відкидати страхів дитини щодо війни - вкрай важливо у тому числі для її здоров´я. Не висловлені, загнані всередину страхи часто приводять до нічних жахіть або інших розладів сну.
А як допомогти дитині подолати свій страх?
Для маленьких дітей хорошим методом є малюнок. Власне, у цій моїй книзі багато що побудовано на аналізі інтерв´ю з дітьми, які переживають війну, та їхніх малюнках. Вже сам факт, що дитина взяла папір та олівець і малює те, що її лякає, є дуже позитивним. Це як відкритий канал для випускання напруження, для звільнення від страхів. Цікаво, що діти часто малюють себе могутніми, великими, здатними збити руками літак ворога чи подолати цілу армію. Так вони компенсують свою безпомічність.
А з дітьми старшого віку?
З дітьми років від шести треба розмовляти. Вони зазвичай ставлять купу запитань і правильно роблять! Завданням дорослого є чесно відповідати на питання, фільтруючи реальність. До того ж - не даючи поблажки власним фобіям. Так, дорослі часто не хочуть говорити чи думати про смерть, у той час як діти нерідко ставлять такі питання. Ось приміром, дівчинка запитує свою тітку: “А якщо мою маму вб´є війна, ти мене забереш до себе?” Що має відповісти тітка?
Правильним буде відповісти саме на те запитання, яке поставила дитина. Не слід казати: “Облиш, нічого такого не трапиться”. Це якраз те саме заперечення страху, про яке ми говорили. Дитина хоче знати саме це: якщо мами не буде, чи піклуватиметься про неї хтось? Вона у своїй голові продумала цю ситуацію і хоче розвіяти свій сумнів. До речі, дуже типово, що можливість власної смерті дівчинка не розглядає: діти здаються собі безсмертними. Отже, буде найкраще, якщо тітка відповість щось на кшталт: “Так, я тебе візьму, але сподіваємось, що цього не станеться”. Відповідайте саме на те питання, яке вам поставлено. Є ризик? Є, але існують захисні системи, є військові, вони нас захищають, вони борються за нас.
А чого не слід говорити?
Дорослі часто кажуть дитині: “Не бійся, ти не повинен боятися. Але ці слова не мають жодного сенсу: страх від цього не зникає! Набагато краще буде донести думку: “Ти маєш право на страх, але я - з тобою, я тебе захищу".
Розмовляла Ірина Кащей
Коментарі
Останні події
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
