
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Де й коли почалася Європа
Видавництво «Дух і Літера» представило збірку статей за редакцією Ганса Йоаса і Клауса Вігандта.
Коли ми кажемо «Україна — це Європа», що ми розуміємо під «Європою»? 2004 року на це запитання спробували відповісти учасники авторитетного міжнародного колоквіуму, зібраного в Німеччині Гансом Йоасом. Матеріали цього колоквіуму, раніше вже видані німецькою, англійською та польською, тепер стали доступними й українським читачам.
Історичний початок Європи пов’язаний з періодом «осьового часу», межі якого Карл Ясперс колись датував VII—ІІІ століттями до н.е. Натомість Шмуель Айзенштадт у розділі «Осьовий час у світовій історії» розширює межі «осьового часу» аж до розквіту ісламу в VII ст. н.е. Важливо, що Європа увібрала в себе одразу кілька культурних масивів, пов’язаних із періодом так витлумаченого «осьового часу». Зокрема саме в цей період (розуміючи його за Айденштадтом) народився визначальний для Європи трикутник «Афіни — Єрусалим — Рим».
Насправді за цими назвами стоять не один, а одразу декілька трикутників, і ще більше бінарних культурних опозицій. «Єрусалим — Афіни» — це і опозиція Старого та Нового Завітів, і також опозиція релігійної культури Близького Сходу та полісної, багато в чому вже «секуляризованої», античної, демократії. «Афіни — Рим» — це і опозиція «східного» та «західного» християнства, і також опозиція кількох доволі відмінних традицій античного народовладдя («демократія» vs «республіка»/«імперія»), які всі є вкрай важливими для формування культури модерної Європи.
Ці опозиції дуже по-різному висвітлюються в розділах Ганса Йоаса «Культурні цінності Європи», Вольфганга Губера «Юдео-християнська традиція», Крістіана Маєра «Греко-римська традиція», Міхаеля Боргхольте «Як Європа знайшла своє розмаїття», Вольфганга Шлухтера «Раціональність — специфіка Європи?». Автори демонструють велику розбіжність оцінок таких ключових культурних проблем, як вага християнської спадщини у визначенні Європи, проблема культурного плюралізму з позицій політеїзму та монотеїзму, динаміка і перспективи стосунків юдаїзму та християнства.
Ще одна наскрізна тема книжки — європейська толерантність. Знов-таки, різні учасники колоквіуму істотно розійшлися з приводу її суті та часу народження. Ганс Йоас пов’язує ідею толерантності насамперед з осмисленням релігійних конфліктів у Європі та Північній Америці (тобто вже у Новий час). Вольфганг Губер, розглядаючи християнський вимір толерантності, завважує, що насамперед толерантним є Бог, бо Він не полишає навіть безбожників. Міхаель Боргхольте пов’язує виникнення ідеї толерантності з періодом знищення Римської імперії варварами — бо, на його думку, саме тоді європейці почали позитивно розмірковувати про культурне розмаїття. До останнього я, щоправда, додав би, що насправді позитивна рефлексія з приводу культурного розмаїття почалася ще принаймні за часів Олександра Македонського (свідченням чого є зокрема філософія Пірона).
У блискучому розділі Курта Фляша «Цінність внутрішнього світу» на нас очікує перекладацька підступність. У Фляшові оригіналі йдеться про Innerlichkeit (пор. також англійське interiority). Перекладати це як «внутрішність» дещо неоковирно; але переклад «внутрішній світ» вводить додаткові акценти, навряд чи доречні у застосуванні до стародавньої і навіть частини модерної культури. Справді, як слушно завважує Фляш, про «внутрішнє» йшлося вже Сократу та стоїкам; але навряд чи можна стверджувати про відкриття ними цілого «внутрішнього світу». Неможливо це сказати й про Августина та Боеція, в творах яких розгортається той «діалог із самим собою», на перспективу якого лише натякав колись Сократ. Насправді ж «внутрішній світ» саме як «світ» є надбанням лише європейського XVIII століття, величезною культурною революцією Просвітництва, зрівнянною за своїми масштабами з «відкриттям трансцендентного» в період «осьового часу». У книжці ця тема перегукується, зокрема, з чудовим аналізом європейського Просвітництва у Райнгарта Козеллека («Про місце Просвітництва в німецькій історії») та міркуваннями Петера Вагнера («Чи має Європа культурну ідентичність?») про формування саме у XVIII столітті опозиції «публічне/приватне».
Ще одна відкрита тема для роздумів — кордони Європи. Міхаель Боргхольте слушно нагадує, що їхню географічну проблемність визнавав ще Геродот, і що визначати кордон Європи та Азії поблизу Уральського хребта європейці погодилися лише на початку XIX століття. Але географічні кордони Європи зовсім не обов’язково збігаються з її культурними кордонами. Географічно можна стверджувати, що (умовно) половина нинішньої Російської Федерації розташована в Європі, а половина — ні; але було б очевидним безглуздям стверджувати, що Російська Федерація як культурне ціле «наполовину перебуває в Європі».
Марк Мазовер у розділі «Темний континент — Європа і тоталітаризм» доречно зауважує, що у XIX столітті приналежність до Європи визначали за ознакою свободи, зокрема релігійної. Але визначальною для розуміння культурних кордонів Європи я б вважав тезу Міхаеля Боргхольте, що Європа — це «структура єдностей з незліченними відмінностями», заснована на «принципі діалогіки». За цим останнім критерієм, український Майдан справді був обстоюванням тези «Україна — це Європа». Ба більше: саме завдяки Майдану культурна межа Європи нині остаточно пересунулася від західного до східного кордону України. Допоки єдність України буде культурною єдністю з незліченними відмінностями, розбіжності між якими узгоджуватимуться на засадах толерантності та діалогіки, Україна буде Європою.
Культурні цінності Європи / За ред. Г. Йоаса і К. Вігандта (серія «Бібліотека Європейського Форуму»). — К.: Дух і літера, 2014. — 552 с.
Олексій ПАНИЧ
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025