Re: цензії
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Вірші рухомих світів
Світ побачила поетична збірка Павла Вольвача «У Києві».
Нова книга Павла Вольвача, структурувавши в часовій послідовності у суті речі весь корпус його «post-Південно-Східних» текстів, насвітлює один із найпарадоксальніших інтелектуальних сюжетів українського письменства зламу тисячоліть. Сюжет про шлях до Києва, що судився поету, який засадничо і навіть виклично входив у літературу як поет не столичний, плекаючи іншу, ніж на печерських узвишшях, мову й образність: справді-бо, рядки на кшталт «Щось не скінчилось. Щось не почалось./ Лишились бур’яни сухі і бурі./ Я з балки вийду на проспект і хтось/ Розпустить пальці віялом «В натурі» надто вже дисонували середини 90-х із київським інерційно-совєцьким «спілчанством», із київським же глорифікованим натоді постмодерном.
У ранніх поезіях Вольвачу повсякчас було притаманне якесь справді підшкірне відчуття того, що поезія, аби жити, а не муміфікуватися, мусить здобутися на щось більше за себе саму і свій «місцерозвиток». Бо визначеність тотожна вичерпаності, а вичерпаність повсякчас супротилежна диву. Особливо — коли вже долею судилося поетові диво київське з його лунким обрієм і бездоганною просторінню погляду, яким завжди спізнаєш більше, ніж побачиш: «За горбами — там вогні натрусом./ Далі — небо. А по небу дрож./ Світу щось по вінця статись мусить,/ саме звідси статися. Отож».
Поетичну збірку «У Києві» вільно було б назвати книгою див та сенсів. Саме Київ виповнює ними українські сюжети, він дає їм продовження й світоісторичну перспективу. Правду кажучи, у цьому й полягає характеристична ознака автентичного «київського тексту»: його простір неодмінно центрується світоглядною домінантою, не дидактичною, звичайно, а екзистенційно-вглиблено. Водночас виразніше у Вольвача починають звучати теми, які раніше були притлумленими, ледь накресленими у пунктирному письмі. До прикладу, тема христологічна, до якої він звертається навдивовижу делікатно, проте кожного разу — доглибно-вражаюче. «Оце химерія... При ній/ Бува по-різному. По різному/ Проте, й заступництво стихій,/ Ярами й хмарами порізаних...// І хай хтось упаде, чи спиниться, /Але ж послухайте, послу.../ По ній, по ній Христові йтиметься, / По ріллях, по Дніпру, по склу...» — це саме київський розмисел, у якому світиться темінь і проростають метафізикою стихії світу цього. Київський, бо давніше на горах цих десь так мислили в повівах високого містицизму Тичина, Філянський, Зеров, Плужник, Стус, і десь же ж після Вольвача хтось міркуватиме собі на Замковій чи Андріївському, що ось і яри тут, і химерія також.
А «дивом, яке завжди з тобою» у поета постає сам простір Києва — із сакральним середмістям та профаними «спальниками», із Подолом, яружним рельєфом нетрищ, богемною Прорізною, «де столи і сто по три». Тому він не надто переймається докладною класифікацією тих див — просто фіксує на папері, що постане навіч, що спаде на думку.
Наприклад, таке, писане ще перед порубіжною київською зимою 2013-2014 років.: «Якісь нечувані прем’єри/ Летять у часі, навздогад,/ Безладно й легко, як папери /Нечинних відучора влад». Бо що ж це, направду, як не звичайне диво — вістка про те, що всі, які є влади, тепер вже нечинні. Відучора.
Олександр Хоменко
Коментарі
Останні події
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
