Re: цензії
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Нестерпна легкість забуття
Книга арт-критика Костянтина Дорошенка, багаторічного автора «Дня», побачила світ у видавництві Laurus.
Назва «Кінець епохи пізнього заліза» не висмоктана з пальця, за нею стоїть ціла теорія українського історика Миколи Чмихова. Вона має насторожуючий езотеричний запашок, але все одно страшенно цікава. За Чмиховим, історія людства рухається великими зодіакальними циклами, що супроводжуються кліматичними змінами і збігаються з переломами археологічних епох. Все те грубе невігластво, яке ми вдосталь спостерігаємо навколо останні кілька років, — це якраз завершення голоцену і початок постзалізного віку.
Якщо ці обчислення вірні, голоцен добігає кінця саме зараз, 2015 року. Кінець світу (або епоха змін, як кому більше подобається) — велика подія, яку потрібно дуже уважно фіксувати й аналізувати. Симптомів тут багато, але в контексті збірника Дорошенка зокрема та арт-критики як такої найцікавіше було б поговорити про пам’ять.
Пам’ять — взагалі одна з ключових наших проблем. І в масштабах тієї сучасності, в якій abendlandes живуть останнє століття (недарма сучасність розпочалась із Пруста), і ось саме тепер, у добу Інтернету.
Інтернет тут взагалі дуже цікаво вивернув ситуацію; ставши нашою зовнішньою пам’яттю, він нас розслабив і дезорієнтував. Інтернет — це таке ідеальне втілення архіву, гіпербібліотека. Він все пам’ятає за нас і замість нас. Пам’ятає все без розбору і будь-що миттєво архівує, залишаючи нас в ідіотичній невагомості. Нестерпна легкість забуття...
Тим часом у соковитому українському чорноземі ця проблема розростається буйним цвітом. Для тутешньої культури погана пам’ять — така ж неодмінна риса, як, наприклад, комплекс жертви чи сирітська туга за месією. Пам’ятати ми не вміємо і не любимо; українську культуру гризуть одночасно і амнезія, і штучні спогади.
Натомість у Дорошенка пам’ять дуже хороша.
З одного боку, його книжка досить необов’язкова: ми читали ці статті раніше, в різноманітних журналах-газетах-каталогах (а хто не читав, навряд чи взагалі добереться до збірника, його автор все-таки не поп-зірка). Для самого Дорошенка видання на папері — це, радше, статусний жест. Мати в списку особистих досягнень книжку — це справді круто, а писати справжні мемуари ще ніби зарано; то чому б не зібрати свою колекцію greatest hits. Симпатичний подарунок собі та друзям.
Але якраз завдяки необов’язковості нерідко з’являються надзвичайно цікаві й важливі речі. «Кінець епохи» виявився дуже своєчасним і потрібним документом, який здатен хоча б частково закрити дірки в матерії пам’яті. Власне, саме в цьому зараз і полягає головна функція критики: пам’ятати, розкладати по поличках і розставляти все по місцях, не дати загубитись в тотальному і глобальному архіві.
Дорошенко пам’ятає багато чого: венеційські бієннале, київські виставки, болгарських педерастів, буддійських святих; Кулик і Кравчук, Бодріяр і Бегдебер, Мамонов і Муссоліні. Книжка містить багато описів картин та інсталяцій, але мінімум їх зображень — збірник натомість проілюстрований переважно особистими фото зі світських заходів і просто алкотусовок. Це дає ще один цікавий рівень сприйняття. Цей опус не просто слугує звітом про виконану роботу санітара того дрімучого лісу, що його називають українським арт-процесом; у ній багато особистого. Події, тренди і люди не просто зафіксовані, а пропущені крізь себе... Історія кінця світу (гаразд, кінця епохи) в окремо взятій голові. Ці тексти живі — вони допомагають пам’ятати — саме тому, що особисті.
Лев Шестов писав, що по-справжньому особистими можуть бути лише дві речі: смерть (не можна померти за іншого, помираєш завжди особисто ти) і розуміння (зрозуміти за іншого теж неможливо). Про смерть — розмова окрема; а от розуміння — то є наразі велика цінність. Поділитися ним неможливо, проте можна створити ситуацію живого діалогу: перейти на особисте, розбудити, допомогти опритомніти.
Щоб розуміти, треба пам’ятати. Інакше не вийде.
Назар ШЕШУРЯК
Коментарі
Останні події
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
