
Re: цензії
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
- 23.05.2025|Ніна БернадськаГолос ніжності та криці
- 23.05.2025|Людмила Таран, письменницяВитривалість і віру маємо плекати в собі
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
Видавничі новинки
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Про зло в літературі та мистецтві
Тармо Куннас. Зло. Розкриття сутності зла у літературі та мистецтві /пер. з фінськ. – Л.: Видавництво Анетти Антоненко; К.: Ніка-Центр, 2015. – 288 с.
Добро – це коли я відберу чужих жінок і корів,
а зло – коли відберуть моїх.
( З розмови між представником африканських народностей та християнським місіонером)
Для пересічного українця, за рідкісними винятками, невідомі імена фінів письменників, філософів, культурологів, літературознавців, спортсменів, вчених чи політиків. Це могло б бути непоганою передумовою до зацікавлення книгою фінського філософа, теоретика літератури та письменника Тармо Куннаса в сучасного українця, який прагне розширити свій світогляд та не цурається дізнаватися щось нове. Але в першу чергу, ця книга, безумовно, зацікавить всіх, хто цікавиться літературою, образотворчим мистецтвом та й кінематографом.
Автор у своєму творі робить спробу препарувати мистецтво та класичну літературу, щоб показати присутнє в них зло. Куннас стверджує, що його «книжка зриває зі зла маски і <…> зіставляє правду в мистецтві й літературі з нехудожнім знанням про зло», хоча й добре розуміє суб’єктивність інтерпретації добра та зла кожною людиною. З іншого боку, Олександр Юдін, який написав передмову до книги звертає увагу на те, що «Література виступає для Куннаса дослідницьким полем для розгляду й аналізу моральних проблем, що у той чи інший спосіб мають дотичність до політичних матерій».
Книга поділена на два розділи: перший «Однозначне зло» за обсягом значно менший, ніж другий – «Багатозначне зло», в якому поняття зла піддається глибокому аналізу і досліджується імморалізм в літературі.
У першій частині Куннас не оминає увагою Старозавітні тексти, «Едип-цар» Софокла, «Процес» Кафки, п’єсу Е. Йонеско, поезії Ґ. Бенна, картини А. Ґаллен-Каллели, Н. фон Дарделя , німецький фільм Ф.-В. Мурнау «Носферату» чи радянський фільм С. Ейзенштейна «Броненосець «Потьомкін»» та багато інших творів людського генія, які відображують абсурдність та моторошність зла не тільки в класично-зрозумілому сенсі, але й як пропагандистського знаряддя чи протесту. Він звертає увагу на те, що «Зло – це не лише прояв трагічного нещасного випадку чи людської злоби та порочності, зло ґрунтується й тримається на людській необізнаності й нерозумності».
У другій частині автор зосереджує увагу на тому, чи зло можна виправдати високою метою та як відбувається маскування зла під красу чи добро. Харизма зла, його імморалізм та секуляризованість теж потрапляють під пильне око Куннаса. Він аналізує «Державця» Макіавеллі, «Злочин і кару» та «Братів Карамазових» Ф. Достоєвського, «Іммораліста» А. Жида, «Так казав Заратустра» Ф. Ніцше, п’єси Дж. Б. Шоу, міф про Фауста та його відображення в літературі, картини Ф. Ропса та Л. Коринта і багато інших творів літератури та мистецтва на прояви в них багатогранності зла.
Не забуває Куннас і про твори фінських поетів та письменників – вірш «Юлермі» Е. Рейно, п’єсу «Довічна боротьба» Й. Ліннанкоскі, роман «Маталеена» Й. Лехтонена та твори інших літераторів дозволяють читачу не тільки поглибити знання з фінської літератури, але й дослідити прояви зла в ній.
Автор добре розуміє, що зло глибоко приховане в душі кожної людини, а жорстокі та жахливі умови існування роблять людину озлобленішою, відповідно «Найчастіше зло творить і трактує людина, тому їй нелегко дати йому визначення. <…> Людське трактування зла працює таким чином, що людина схильна бачити зло навіть там, де ніякого злого умислу немає, а просто стався нещасний випадок». Звісно, Куннас розуміє, що «Людина – не янгол і не учень диявола. Міф про людську злобу – не найкращий стимул людського саморозвитку». З іншого боку, зло не може існувати без антагоністичного йому добра. А тому, щоб помітити зло, спочатку потрібно визначити, що ж є добро. Читаючи книгу, можна зробити висновок про неоднозначність, багатоликість та відносність зла.
Для українського читача книгу адаптували Ірина Малевич та Юлія Стояновська. Завдяки їм книга, не зважаючи на певну академічну серйозність, читається легко та цікаво. Наприкінці книги, що характерно для серйозної наукової праці, розміщені список джерел і посилання на них, а також іменний покажчик.
В сучасних реаліях книга є не тільки цікавою, але й актуальною, вона дозволяє глибше поглянути на сутність зла, його прояви в літературі та мистецтві. Відповідно, книга буде цікава не тільки літературо-, та мистецтвознавцям, культурологам чи філософам. Вона має всі передумови зацікавити будь-якого читача, що схильний до глибокого аналізу та переосмислення прочитаних текстів та готовий вникнути в символіку образотворчого та інших видів мистецтва.
Микола Петращук
Коментарі
Останні події
- 16.06.2025|23:44Під час «Книжкового двіжу» в Луцьку зібрали 267 892 гривень на FPV-дрони
- 16.06.2025|16:24«Основи» видадуть повну версію знаменитого інтерв’ю Сьюзен Зонтаґ для журналу Rolling Stone
- 12.06.2025|12:16«Видавництво Старого Лева» презентує фентезі від Володимира Аренєва «Музиканти. Четвертий дарунок»
- 07.06.2025|14:54Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
- 06.06.2025|19:48У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
- 03.06.2025|12:21У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
- 03.06.2025|07:14Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
- 03.06.2025|07:10Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
- 03.06.2025|06:51Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA
- 03.06.2025|06:50Дух Тесли у Києві