Re: цензії
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Спляча Красуня по-українськи: пробудження
Ольга Деркачова з Івано-Франківська розповідає про правдоподібність і моральні уроки історії, викладеної в її романі "Коли прокинешся".
Попередження: в тексті розмови розкриваються деякі подробиці сюжету.
Головна героїня книжки – жінка, яка прокинулася після шести років у комі і зрозуміла, що її пробудження особливо ніхто не чекав.
ВВС Україна: У Вашій книжці сказано, що хороший текст – це той, якому вірять, навіть якщо йдеться про фентезі. На Вашу думку, наскільки описана Вами історія може викликати довіру в читача?
Ольга Деркачова: Вона викликає довіру хоча б тому, що на зустрічах з читачами одне з перших запитань про цей роман таке: чи правда, що це було і з ким це було? Це вже свідчить, що вони повірили і хочуть якихось реальних людей під цю історію. Я завжди кажу, що цієї історії не було, я її вигадала. Але вона настільки правдива, що цілком могла статися десь у паралельному просторі. Не здивуюся, якщо колись зустріну жінку, яка пережила таку історію, як моя героїня.
ВВС Україна: Наскільки, по-Вашому, правдоподібно, що головна героїня – загалом позитивний, хоча й ображений на багатьох людей персонаж – прокидається після коми, і ніхто з її знайомих чи друзів не приходить її провідати. Якщо вона така хороша, то чому друзі так легко про неї забули?
Ольга Деркачова: Люди мають таку здатність - забувати тих, хто поряд з ними, і немає значення, хороші вони чи погані. Коли ми когось втрачаємо, спочатку нам боляче, а потім ми просто звикаємо з цим жити. Думаю, що перший рік, напевно, її б ще провідували, але потім уже б звикли, що вона спить. Коли ми втрачаємо когось, то просто звикаємо жити без тих, кого нема – це така захисна реакція. Ті, хто переживали смерть близьких людей, думаю, зі мною погодяться.
ВВС Україна: Але у Вашій історії йдеться не про смерть, а про те, що людини немає всього шість років – що для дорослої людини не є аж так довго – і коли вона прокидається, то її найкраща подруга навіть не відразу згадує про неї. Чому Ви не пояснили це в романі? Чому про неї всі забули?
Ольга Деркачова: Тому що я думаю, що так воно є. Я мешкаю у Франківську. Тут гостро стоїть тема заробітчанства, батьки їдуть на рік-два-три, і діти дуже швидко привчаються жити без них. Можливо, це був більше як символ. Коли ти зникаєш і повертаєшся, не люди мають адаптовуватися до тебе, а ти до людей.
Ольга Деркачова, " width="640" height="360" />
ВВС Україна: Ще один момент, який мені як читачу здався не надто правдоподібним: Марті ніхто не сказав, хто саме був за кермом автомобіля, який її збив, хоча всі про це мали б знати. Як так могло статися в невеликому місті?
Ольга Деркачова: Могло. Таке у нас завжди стається. Наприклад, дружина, як правило, останньою дізнається, з ким і де зраджує її чоловік.
ВВС Україна: Але тут ідеться не про зраду, а про ДТП, очевидно, з кримінальними наслідками. Мало б бути якесь розслідування… І якимось дивним чином героїня остання дізналася про водія.
Ольга Деркачова: Я подумаю, як це пояснити, чому так вийшло. Напевно, проблема в тому, що вона не дуже цим переймалася ці шість років. Адже фактично вона була в цьому винна, бо вона сама кинулася під колеса. Ну, не сказали їй…
ВВС Україна: Чи можна повірити в те, що героїня, яка є філологом-викладачем, не знає, що в українській мові слово "пальто" відмінюється, а слово "похорон" вживається в однині, а не множині? Йдеться про дрібні мовні помилки, які трапляються в книжці.
Ольга Деркачова: Звісно, що вона має знати це.
ВВС Україна: Тобто вона дозволяє собі говорити не завжди грамотно?
Ольга Деркачова: Хай говорить, Господи.
ВВС Україна: Що Ви хотіли сказати котом, який час від часу з´являється в історії і розмірковує про небо, життя, зорі, молоко, рибу і все інше?
Ольга Деркачова: Напевно, це те, що я сама хотіла сказати. Але якби це було від імені Марти чи будь-кого з героїв, воно б не сприймалося правдоподібно і було б, напевно, нудно. А це кіт, який спостерігає за нами і ми йому видаємося дріб´язковими. Коти правдоподібніші фантазери, ніж люди.
ВВС Україна: Що взагалі змусило Вас звернутися до такої архетипної теми як Спляча Красуня, в якій навіть з´являється принц у ролі ректора, що закохався в головну героїню?
Ольга Деркачова: Мене з дитинства цікавила ситуація Сплячої Красуні і Білосніжки. Спляча Красуня спить сто років, її оживляють, усе прекрасно і всі нею тішаться. А дитиною я думала: хто має нею тішитися, якщо теоретично всі, хто її любили, померли. От хто їй має радіти? Чужим людям абсолютно байдуже до того, спала вона чи не спала. Тема потрібності і непотрібності, як на мене, актуальна, особливо зараз.
З Ольгою Деркачовою розмовляв Олег Карп´як.
Коментарі
Останні події
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
