Re: цензії
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Диваки і зовсім трішки зануд
Ульф Старк. Диваки і зануди / Пер. зі шведської Галини Кирпи. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2015.
Чи не з легкої руки Астрід Ліндґрен скандинави так люблять персонажів-диваків у дитячих книжках. Часом навіть здається, що це така основна складова рецепту хорошого твору: має бути якась експресивно-дивна особа, яка не вписується у загальні правила пристойної поведінки, зате з нею не нудно.
У романі Ульфа Старка таку роль виконують усі родичі головної героїні – 12-річної Симони: мама Ольга, дідусь Іван (ви вже, мабуть, зрозуміли, що в цьому разі йдеться про дивацтва широкої російської душі), ну і мамин безпорадний кавалер Інґве. Вони живуть хаотично, розхристано, нестримно, і Симоні це все вже так набридло – хочеться сімейного затишку й батьківського розуміння чи бодай елементарної уваги, наприклад, у власний день народження.
А тут іще й переїзд у новий дім і нова школа, в якій вже вона сама стає головною дивачкою. Якось так склалося, що через помилку в написанні імені дівчинку сприйняли за хлопчика, а вона й не стала виправляти, по-перше, остерігаючись кпинів нових однокласників, по-друге – просто для розваги. Отож, Симона стає Симоном, і несподівано для самої себе дедалі більше захоплюється своєю новою роллю – ці хлопчачі компанії з курінням у потаємному місці, поєдинки честі, що переростають у міцну й віддану дружбу… ну, зрештою, все дійшло аж до танців з дівчатами та поцілунків. Бо як це найчастіше буває у підлітковому віці (та й якби ж то лише тоді): вчасно не сказане чітке й голосне «ні», дана зопалу невідомо навіщо безглузда обіцянка, якісь незрозумілі «понти» – і ти вже ніби й сам собі не належиш.
Усе заходить далеко, і вибратися тяжче й тяжче. Власне, саме про це й книжка – про нелегкий поворот до себе справжнього. Він стається тоді, коли вже не можеш бути кимось іншим. Бо тоді, відповідно, хтось інший займе твоє власне, неповторне місце. Ця мудрість передана так віртуозно тонко, як і взагалі відчуття краси життя як неповторності миті й тих, хто з тобою поруч у цю мить, і завжди будуть поруч, навіть після смерті. Бо нею життя не обмежується – воно там, де любов. З тим і згортаєш цю мудру книжку, що обривається несподівано сильним акордом – смертю дідуся на його прощальній вечірці.
«– Подбайте, щоб свято не закінчилося, – пошепки мовив дідусь.
Він тримав наші з мамою руки у своїх долонях. Нас освітлював місяць. Дідусь заплющив очі й відкинув голову на подушки. Ми мовчали. Просто собі стояли, не прибираючи долонь із його рук. Він дихав дедалі слабше й слабше, поки й зовсім затих.
Я мовчки схилилася над ним і потерлася своїм носом об його носа – ми завжди так робили, коли я була шмаркачкою, а він добрим мудрим Богом. Вуса залоскотали, і мені здалось, що він усміхнувся.
А життя і свято тривали далі, хоч надворі западала ніч».
Марія Литвин
Коментарі
Останні події
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
