
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Між переслідуванням і манією переслідування
Олександр Моцар представив нову прозову книжку.
Відомий російськомовний український поет Олександр Моцар (він неодноразово з’являвся й на сторінках «Дня») нещодавно дебютував і як прозаїк. У новому київському видавництві «Каяла» побачила світ його книжка «Родченко. Кошки-мышки».
Читачі, знайомі з поезією Моцара, мабуть, дійдуть висновку, що стилістично його проза досить міцно пов’язана з віршами. Той самий розмах абсурду, ті самі дивакуваті, смішні імена (кішка Поліна, Женя Яйцев, Готовченко і багато інших), та сама іронія, що веде не в стьоб, а в задумливу багатозначність. Зрештою, й дія роману (приймімо таке жанрове визначення бодай умовно) розгортається в тих-таки дуже пересічних, сказати б, робочих обставинах. Усе в книжці «Родченко» починається зі звичайного ранку в звичайнісінькій рекламній конторі. Ранок вирізняється з інших лише тим, що в офісі з’явився новий співробітник. Але раптом ця людина починає відігравати дуже містичну й загадкову роль. Та й колізії накручуються жаско, непередбачувано — зі стеженнями чи манією переслідування, з вибухами й пожежами, зі скороминущими романами, з пошуками відповідей на не зовсім однозначно сформульовані запитання та з п’яними філософськими диспутами. А завершується все взагалі драматичними подіями в зоопарку з досить «відкритим» фіналом, що його, мабуть, кожен читач зможе потрактувати на власний спосіб.
Що ж пропонує своїм читачам Олександр Моцар, окрім сюжету, переказувати який у рецензії, звісно ж, не будемо? Є тут, наприклад, доволі знущально виконаний, але переконливий соціальний зріз: «креативний клас» різної міри реалізованості, друга (швидше за все) половина двотисячних років, Київ і деякі місцини неподалік, аж до Чернігова включно. Нехитрі розваги «офісних чоловіків» у кафешках і парках, які раптом примудряються вивести в загадкові та страшнуваті сфери — в цьому, власне, можна добачити черговий варіант вічної метафори про буденність, що з сіро-профанної раптом перетворюється на інфернальну. Є матеріал для роздумів про роль конспірологічних теорій у нашому житті. Нарешті, авторське письмо, збудоване на підмурівку кількісно досить обмеженої, але цікаво та різноманітно застосованої лексики, з вигадливою образністю. І, звісно, трохи ігор із формою твору. Ці ігри здатні поводити за носа декого з читачів.
Використовуючи широку палітру алюзій і мотивів літератури минулих століть (від Достоєвського до Булгакова), Моцар, разом із тим, не вдається до стилізацій, натомість культивує свою, виразно індивідуальну письменницьку манеру. Мені важко чітко й однозначно змалювати портрет потенційного вдячного читача «Родченко», проте, гадаю, в ньому можна буде вгадати риси як любителя скептичних жанрових сцен із життя недосконалого соціуму, так і прихильника естетських тенденцій у сучасній прозі.+
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025