Re: цензії
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Між переслідуванням і манією переслідування
Олександр Моцар представив нову прозову книжку.
Відомий російськомовний український поет Олександр Моцар (він неодноразово з’являвся й на сторінках «Дня») нещодавно дебютував і як прозаїк. У новому київському видавництві «Каяла» побачила світ його книжка «Родченко. Кошки-мышки».
Читачі, знайомі з поезією Моцара, мабуть, дійдуть висновку, що стилістично його проза досить міцно пов’язана з віршами. Той самий розмах абсурду, ті самі дивакуваті, смішні імена (кішка Поліна, Женя Яйцев, Готовченко і багато інших), та сама іронія, що веде не в стьоб, а в задумливу багатозначність. Зрештою, й дія роману (приймімо таке жанрове визначення бодай умовно) розгортається в тих-таки дуже пересічних, сказати б, робочих обставинах. Усе в книжці «Родченко» починається зі звичайного ранку в звичайнісінькій рекламній конторі. Ранок вирізняється з інших лише тим, що в офісі з’явився новий співробітник. Але раптом ця людина починає відігравати дуже містичну й загадкову роль. Та й колізії накручуються жаско, непередбачувано — зі стеженнями чи манією переслідування, з вибухами й пожежами, зі скороминущими романами, з пошуками відповідей на не зовсім однозначно сформульовані запитання та з п’яними філософськими диспутами. А завершується все взагалі драматичними подіями в зоопарку з досить «відкритим» фіналом, що його, мабуть, кожен читач зможе потрактувати на власний спосіб.
Що ж пропонує своїм читачам Олександр Моцар, окрім сюжету, переказувати який у рецензії, звісно ж, не будемо? Є тут, наприклад, доволі знущально виконаний, але переконливий соціальний зріз: «креативний клас» різної міри реалізованості, друга (швидше за все) половина двотисячних років, Київ і деякі місцини неподалік, аж до Чернігова включно. Нехитрі розваги «офісних чоловіків» у кафешках і парках, які раптом примудряються вивести в загадкові та страшнуваті сфери — в цьому, власне, можна добачити черговий варіант вічної метафори про буденність, що з сіро-профанної раптом перетворюється на інфернальну. Є матеріал для роздумів про роль конспірологічних теорій у нашому житті. Нарешті, авторське письмо, збудоване на підмурівку кількісно досить обмеженої, але цікаво та різноманітно застосованої лексики, з вигадливою образністю. І, звісно, трохи ігор із формою твору. Ці ігри здатні поводити за носа декого з читачів.
Використовуючи широку палітру алюзій і мотивів літератури минулих століть (від Достоєвського до Булгакова), Моцар, разом із тим, не вдається до стилізацій, натомість культивує свою, виразно індивідуальну письменницьку манеру. Мені важко чітко й однозначно змалювати портрет потенційного вдячного читача «Родченко», проте, гадаю, в ньому можна буде вгадати риси як любителя скептичних жанрових сцен із життя недосконалого соціуму, так і прихильника естетських тенденцій у сучасній прозі.+
Коментарі
Останні події
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
