
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Андрухович, Петровська, Жадан: політикою сьогодні є все
Як письменник інтегрований в політичний простір і які небезпеки для митця приховує політика розповілиписьменники Катя Петровська, Сергій Жадан і Юрій Андрухович під час дискусії «Письменник і політика» на фестивалі Meridian Czernowitz . Модерував зустріч Ігор Померанцев. Читомозаписало найцікавіші тези із події.
Юрій Андрухович: Ми маємо іти своїм шляхом і бути максимально незалежними
В українському суспільстві переважає дуже вузьке розуміння того, що є політикою. У нас кажуть: у нього не вдалося в бізнесі чи творчості, і ось він пішов у політику. Це зона, куди сходяться всеможливі лузери, і тут виявляється, що вони цілком успішні люди.
Насправді політикум слід розуміти як надзвичайно широку сферу. Це не партійне вовтуження, не міжфракційні інтриги всередині якихось груп. Це дослівно все, що має стосунок до суспільств. Поліс. Це слово що позначало суспільство. І в цьому суспільстві ми, письменники, фізично не можемо від цього абстрагуватися.
Усе, що письменник може зробити в політиці в широкому розумінні, базується на його особистій автономії або абсолютній незалежність від партійних структур, фракційних стосунків. Тільки в цьому сенсі письменник може змінювати критичну якість. Треба бути собою, відповідати тільки за себе, а не, скажімо, за колегу по фракції, який попався на корупції. Ми маємо іти своїм шляхом і бути максимально незалежними.
Потужні політичні персони, диктатори, терористи, які зробили тероризм основною своєю політичною лінією, володіють своїм особливим гіпнозом. Коли Сталін телефонує безпосередньо Пастернаку, у Пастренака серце розривається від щастя – йому подзвонила справді велика людина.
Катя Петровська: Я думаю, що справжній геній часто політично глухий
У суспільствах, в яких нема нормальних людських свобод, політикою стає абсолютно все. Дитина, яка сидить у класі й не марширує разом з усіма в ногу, а дивиться на хмари, надається до політичного жесту.
Найвеличніші політичні романи і найвизначніші історичні романи написані за багато років опісля подій. А з іншого боку є Байрон: ще не висохла кров на полях Ватерлоо, і він туди їде, чи гине у Греції. Є такий персонаж як Вацлав Гавел, і це дійсно письменник, який був видатним політиком. Є цілковито різні типи реакцій, які відображаються і в текстах, і в політичному жесті.
Це проблема особистого письменницького таланту: чи реагуєш ти в системі на сучасні події, чи ні, чи в тебе просто немає таланту. І багато хто в цьому забрехався. Дехто під час Майдану замовк. Вимагати в таких ситуаціях від людей агітки, що теж відбувається повсюди, це доволі небезпечно, бо є ті, хто можуть сказати і знаходять слова, а є люди, які тільки займаються агіткою і не знаходять слів. І відбувається процес інфляції.
Після того як я потрапила до Німеччини, побачила, як люди ставляться до свого минулого, як суспільство формує сучасні демократичні інституції на основі усвідомлення того, які катастрофи були в минулому столітті. І як через власну відповідальність можна формувати сучасність. Війна минає тільки тоді, коли ти говориш, що і на нас лежить провина, що ми були співучасниками.
Зрозуміло, що будь-який великий художник – це претензія на неймовірну владу. Я думаю, що справжній геній часто політично глухий і страждає від різниці потенціалів своїх талантів зі своїми політичними невмінням.
Сергій Жадан: Мені в ситуації україно-російської війни з боку агресора надзвичайно бракує Брехта
Політикою сьогодні є все. Політика вийшла за межі того, що є її словниковим визначенням. Ми всі займаємось політикою. Підтримка вітчизняного виробника – це політичний жест? У нашому суспільстві це політичний жест! Підтримка україномовного виконавця на концерті? Безперечно! Це не стосується шоу-бізнесу, це стосується того, якою буде країна за 2-3 роки.
У нас страшенно заполітизоване суспільство. Це специфічний стан, але інакше з нами бути не може. У нас змінюється країна. У нас змінюється суспільство. І в цій ситуації говорити, що ти не цікавишся політикою, що вона тебе не стосується, – це означає, що тебе в принципі нічого не стосується і не цікавить. Ти можеш абстрагуватися, але це автоматично позбавляє тебе права висловлювати будь-які претензії до соціуму, політикуму, держави.
У цій країні, мені здається, все робиться не за рахунок якихось системних і державних структур, а за рахунок суспільних ініціатив.
Зазвичай ми згадуємо про літературу і поетичний досвід у травматичному контексті. Натомість не було згадано надзвичайно важливе ім’я – Брехт. Людини яка в умовах Другої світової війни зайняла надзвичайно чітку антифашистську і антивоєнну позицію. Яка від початку приходу до влади Гітлера і до падіння режиму цю позицію демонструвала. Мені в ситуації україно-російської війни з боку агресора надзвичайно бракує Брехта.
Письменник має привілей говорити те, що не можуть сказати політики. Письменник може проговорювати те, що не може висловити суспільство з причини відсутності якогось майданчика чи рупора. Коли письменник свідомо уникає цієї можливості і легковажить цим привілеєм, мені здається, це очевидно етичне питання.
Тетяна Петренко
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025