
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Всепереможність краси, або Про кохання і канібалізм
Рецензія члена журі Книга року ВВС Віри Агеєвої на книгу "Маша, або Постфашизм" Ярослава Мельника.
Антиутопія Ярослава Мельника спершу затягує неймовірно захопливим сюжетом, а потому змушує задуматися над речами, які здаються самоочевидними, – але враз висвітлюються нестерпно яскравим променем, постаючи або потворно деформованими, або незвично, неприкрашено реальними. Між настановою на деформацію і прагненням реалізму в цьому тексті важко знайти межу.
Отож, наприкінці четвертого тисячоліття люди навчилися обходитися без техніки, змогли уникнути екологічних загроз, бо цивілізація розвивалася за рахунок праці недолюдей (чи супертварин?), яких називали сторами. Це навіть не нижча раса, такі собі от істоти, схожі на людей лише тілом.
Поводяться з ними, як і з тваринами: вбивають на м’ясокомбінатах, вживають у їжу. І раптом герой цього любовного роману закохується в одну зі своїх рабинь, красуню Машу. А потому переймається єретичною філософією консервативних гуманістів, які вважають цивілізацію канібальською і вимагають негайних змін.
Ненастанно пропагований "неогуманізм" постфашистського Рейху тримається на переконанні, що визиск надлюдьми зведених до рівня тварин собі подібних – це кращий варіант розвитку, ніж екологічна катастрофа, забруднення довкілля, радіоактивні відходи і зрештою перетворення планети на непридатний для життя простір.
Це логіка тих, хто взяв на себе сміливість зробити вибір за всіх співгромадян і нав’язав його слабшим. У цьому людожерському раю вища раса все ж не стала щасливою. Аби довести своє право панувати, вона мусила відмовитися від самого поняття культури. Як і від філософської та мистецької спадщини кількох тисячоліть. Суспільство структурувалося у згоді з раз і назавжди виробленою ідеологічною матрицею.
Оповідач починає у всьому сумніватися, коли кохання відкриває йому в людиноподібній істоті, придбаній у власність, таки ж людське єство. Вони обоє, господар і рабиня, виявилися здатними перейнятися ніжністю й страхом, приязню й гордістю, обоє розрізняють прекрасне і потворне.
І чи не найголовнішим виявляється співчуття, вже стільки разів то піднесене, то затавроване, то визнане конститутивною людською рисою, то зловісною ознакою деґенерації. Любов і співчуття якраз і єднають людей та сторів, які в пошуку порятунку виявляють і розвінчують усю облудність панівної тоталітаристської міфології.
Насправді постфашистський рейх не став усепланетним, це швидше маленький експериментальний майданчик для звироднілих вождів. Із цього простору можна було втекти: перетнути гірський масив і опинитися в соціумі, який існував за законами старого, ніким не оновленого гуманізму. Знайти світ, де заповідь "не убий" стосувалася кожного, безвідносно до статусу.
Персонажі подолали не просто географічну межу, але й часову. Опинилися в минулому, в іншому літочисленні (усі ж тоталітарні очільники спішать змінити навіть і календар!), у точці, схоже, де ще не зовсім зрозуміло, чи існує третій шлях, відмінний і від технократичного самознищення, і від нового канібалізму.
Роман Ярослава Мельника читати інколи важко, хочеться відмахнутися від проблем, відвернутися од надто яскравого світла. Але ж це історія кохання, і якщо воно всепереможне навіть і за таких умов, тоді наше життя усе ж має сенс. І від нас залежить, станемо ми на бік Добра, чи несамохіть допомагатимемо Злу.
Коментарі
Останні події
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025
- 25.08.2025|17:49У Чернівцях відбудуться XVІ Міжнародні поетичні читання Meridian Czernowitz