Re: цензії
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Історії в темряві
Галина Ткачук. Історії в темряві. – К.: Темпора, 2016.
«Тринадцять історій у темряві» Галини Ткачук, видані в «Темпорі» й відзначені «Дитячою книгою року ВВС – 2016», не можна назвати цілковито дитячою книгою.
Втім, «дорослою» теж. Та й «книжка» тут досить умовний критерій, без якого можна було б обійтися, лишивши тільки одне визначення – власне, історії.
За своєю лаконічністю, мінімалізмом та вичерпністю, а головне – абсолютною непередбачуваністю, вони скидаються на притчі. Або на японську поезію.
Історії, як зазначено на початку, визрівають у пітьмі внаслідок зібрання кількох людей. Із настанням світла вони забуваються, але якщо дуже пощастить, то можна зафіксувати кілька з них…
Це історії, де страшне перестає бути страшним, коли з ним починаєш комунікувати. При тому вони не втрачають чару незбагненності своєї природи. Часом це страшне, або ж таємниче, має назву чи ім’я, як то Риба-з-ніжками Коваленко, БРЕХЛО НЕЩАСНЕ, Балабоновий, монстр або ж Серединожер, що дотримується вегетаріанства тощо. А подекуди, воно не має ані імені, ані опису, а саму лише зацікавлену присутність: «Довкола Маріанни-Вікторії стало зовсім-зовсім темно, аж чорно, тільки настільна лампа світила на сторінки книжки. Від цього світла обабіч дівчинки лежало дві тіні. Одна, більша, – ліворуч, а друга, трошки менша, праворуч…
- Стоп! Як це у мене дві тіні, якщо лампа горить тільки одна? – спантеличено запитала вголос Маріанна-Вікторія.
- Слухай, помовч, – відповіло щось іззаду, – і перегорни сторінку!»
Часом це предмети, які оживають у певний момент, як ось акордеон, що помінявся місцями з хлопчиком, коли тому стало непереливки нести інструмент на собі.
Невідоме, абсурдне й химерне присутнє, як даність, воно природне і якесь цілком нормальне, органічно вплетене у буденність. Це ж тільки нетямуща мама Хлопчика, у відповідь на листа сина до святого Миколая із проханням подарувати хорошу новеньку розбездзявку, купує малому іграшковий автобус, зелений тенісний м’яч і сині труси. А між тим, святий Миколай просто дарує хлопцеві розбездзявку…
Загалом, цей текст із тих, які не можна сприймати окремо від ілюстрацій та самого оформлення книги – малюнки Ірини Мамаєвої перетворюють книгу майже на мультфільм, або ж на комікс. Саме цей симбіоз історій із візуальним рядом показує, що темрява має багато барв та відтінків – в усіх сенсах.
- Гей, вовкулаки, зупиніться! Це ж мій сон! – гукнула вона вовкулакам.
- Га? – перепитали ті.
- Це – тільки сон! Сон! – закричала їм дівчинка ще раз.
- То й що? – відповіли вовкулаки. – Нас це не хвилює!
І погнали її далі через Ринок до вулиці Друкарської.
Тоді Галюня розсердилася і прокинулася. Ще й вигукнула собі:
- Отак! Я вже прокинулася!
- То й що!? – відповіли вовкулаки, які сиділи навколо її ліжка. – Нас це не хвилює!
Видається, що саме таких історій бракує у сучасній дитячій літературі (та й не лише в ній). Без моралізаторства, прямолінійності, логіки (точніше, зі своєю дуже своєрідною логікою), натомість із глибиною і легкістю. Після яких пожалкував би, перегорнувши останню сторінку, але замість цього ліпше скористатися запропонованою в кінці пропозицією та записати свою історію – на спеціально під цю справу розлінієних двох сторінках. Адже в темряві лишилося ще сила-силенна ніким не записаних сюжетів і не описаних істот…
Олена Максименко
Коментарі
Останні події
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
