
Re: цензії
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
- 23.05.2025|Ніна БернадськаГолос ніжності та криці
- 23.05.2025|Людмила Таран, письменницяВитривалість і віру маємо плекати в собі
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
- 14.05.2025|Валентина Семеняк, письменницяМіцний сплав зримої краси строф
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
- 07.05.2025|Віктор ВербичЗбиткування над віршами: тандем поета й художниці
Видавничі новинки
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Історії в темряві
Галина Ткачук. Історії в темряві. – К.: Темпора, 2016.
«Тринадцять історій у темряві» Галини Ткачук, видані в «Темпорі» й відзначені «Дитячою книгою року ВВС – 2016», не можна назвати цілковито дитячою книгою.
Втім, «дорослою» теж. Та й «книжка» тут досить умовний критерій, без якого можна було б обійтися, лишивши тільки одне визначення – власне, історії.
За своєю лаконічністю, мінімалізмом та вичерпністю, а головне – абсолютною непередбачуваністю, вони скидаються на притчі. Або на японську поезію.
Історії, як зазначено на початку, визрівають у пітьмі внаслідок зібрання кількох людей. Із настанням світла вони забуваються, але якщо дуже пощастить, то можна зафіксувати кілька з них…
Це історії, де страшне перестає бути страшним, коли з ним починаєш комунікувати. При тому вони не втрачають чару незбагненності своєї природи. Часом це страшне, або ж таємниче, має назву чи ім’я, як то Риба-з-ніжками Коваленко, БРЕХЛО НЕЩАСНЕ, Балабоновий, монстр або ж Серединожер, що дотримується вегетаріанства тощо. А подекуди, воно не має ані імені, ані опису, а саму лише зацікавлену присутність: «Довкола Маріанни-Вікторії стало зовсім-зовсім темно, аж чорно, тільки настільна лампа світила на сторінки книжки. Від цього світла обабіч дівчинки лежало дві тіні. Одна, більша, – ліворуч, а друга, трошки менша, праворуч…
- Стоп! Як це у мене дві тіні, якщо лампа горить тільки одна? – спантеличено запитала вголос Маріанна-Вікторія.
- Слухай, помовч, – відповіло щось іззаду, – і перегорни сторінку!»
Часом це предмети, які оживають у певний момент, як ось акордеон, що помінявся місцями з хлопчиком, коли тому стало непереливки нести інструмент на собі.
Невідоме, абсурдне й химерне присутнє, як даність, воно природне і якесь цілком нормальне, органічно вплетене у буденність. Це ж тільки нетямуща мама Хлопчика, у відповідь на листа сина до святого Миколая із проханням подарувати хорошу новеньку розбездзявку, купує малому іграшковий автобус, зелений тенісний м’яч і сині труси. А між тим, святий Миколай просто дарує хлопцеві розбездзявку…
Загалом, цей текст із тих, які не можна сприймати окремо від ілюстрацій та самого оформлення книги – малюнки Ірини Мамаєвої перетворюють книгу майже на мультфільм, або ж на комікс. Саме цей симбіоз історій із візуальним рядом показує, що темрява має багато барв та відтінків – в усіх сенсах.
- Гей, вовкулаки, зупиніться! Це ж мій сон! – гукнула вона вовкулакам.
- Га? – перепитали ті.
- Це – тільки сон! Сон! – закричала їм дівчинка ще раз.
- То й що? – відповіли вовкулаки. – Нас це не хвилює!
І погнали її далі через Ринок до вулиці Друкарської.
Тоді Галюня розсердилася і прокинулася. Ще й вигукнула собі:
- Отак! Я вже прокинулася!
- То й що!? – відповіли вовкулаки, які сиділи навколо її ліжка. – Нас це не хвилює!
Видається, що саме таких історій бракує у сучасній дитячій літературі (та й не лише в ній). Без моралізаторства, прямолінійності, логіки (точніше, зі своєю дуже своєрідною логікою), натомість із глибиною і легкістю. Після яких пожалкував би, перегорнувши останню сторінку, але замість цього ліпше скористатися запропонованою в кінці пропозицією та записати свою історію – на спеціально під цю справу розлінієних двох сторінках. Адже в темряві лишилося ще сила-силенна ніким не записаних сюжетів і не описаних істот…
Олена Максименко
Коментарі
Останні події
- 07.06.2025|14:54Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
- 06.06.2025|19:48У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
- 03.06.2025|12:21У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
- 03.06.2025|07:14Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
- 03.06.2025|07:10Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
- 03.06.2025|06:51Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA
- 03.06.2025|06:50Дух Тесли у Києві
- 30.05.2025|18:48«Літературний Чернігів» на перехресті часу
- 27.05.2025|18:32Старий Лев презентує книгу метеорологині Наталки Діденко «Тролейбус номер 15»
- 26.05.2025|10:38Поезія без кордонів