Re: цензії
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Вино, віскі, коньяк, бурбон …і знову вино у «Комо» Срджана Валяревича
- тим, хто вважає, що «In vino veritas»;
- тим, хто хоч раз відвідав Італію;
- тим, хто цікавиться Балканами і доброю літературою.
- затято непитущим,
- справжнім birdwatcher’сам, бо ж зимородок українською ― рибалочка;
- колишнім КГБ-шникам, які досі вважають письменників дармоїдами.
Срджан Валяревич. Комо / переклад із сербської Андрія Любки. ― Чернівці: Книги ― ХХІ, 2016. ― 208 с.
істи на електричку і вирушити на північ від Мілану, а за годину їзди опинитися на гірському озері Комо. Воно утворене з трьох вузьких рукавів ― трьох заповнених водою ущелин, що з’єднуються ув одне десь недалеко Беладжо. Озеро легко сплутати з фйордами через вузькі й високі береги, та італійцям воно нагадує людину, яка простує на захід.
Місцеві жителі не люблять купатися в озері якраз через глибину, бо крім кораблів римлян і варварів, на дні Комо чимало машин контрабандистів. Коли на машинах в Італію зі Швейцарії перевозили дешеві сигарети, різка глибина озера дозволяла контрабандисту, що помітив поліцейського, швидко втопити машину, а сигарети заховати в кущах. Кажуть, що контрабанда і зараз процвітає, тільки у зворотному напрямку, бо перевозять озером тепер нелегальних іммігрантів. Але зовсім не через контрабандистів Андрій Любка переклав цей роман сербського письменника, а тому, що «у письмі Валяревича все має душу».
« Людина, я думаю, в житті має свої добрі й свої погані миті. Така вже це штука, життя. Виправляєш їх і покращуєшся. Наскільки можеш. Щоб знову у чомусь лажанути », ― так розмірковував головний герой десь на середині роману «Комо», лежачи у своєму тепленькому ліжку на віллі й думаючи, де б це купити дешеві шкарпетки. Бо спакувати у мандрівку тільки найнеобхідніші речі ― це також виклик. Як і прожити цілий місяць в іншій країні, не знаючи мови, не пишучи роман, взагалі ― не заслуживши цієї поїздки.
Так, напевне, чи не всі вихідці з країн колишнього Совєцького Союзу мають комплекс меншовартості, і серби не виключення. Тому головний герой відчуває вину перед своїм другом Владою за його поміч, виправдовується, що багато людей безперестанку покидає країну, чується по-ідіотськи, але також і паном, коли служник несе його речі, або ж коли бачить золотий зуб пані Ріскулової. Та особливо тоді, коли на вершині гори він вперше у житті спостерігає ширяння великого золотого орла над Комо.
Головний герой не хоче вирізнятися з-поміж Інших, він хоче бути Своїм, Таким Самим, та, врешті, обирає ідеальну позицію ― «бути дурним і незрілим». Проте, таким себе бачить лише він, Інші ж зовсім не бачать у ньому Чужого ― лишень Інакшого. І скільки б молодий серб не обмежував свого спілкування з тимчасовими й набагато старшими сусідами на Villa Maraneze, він добре запам’ятовує, хто чим займається і над чим приїхав працювати в Беладжо. Але натомість довго соромиться визнати навіть перед собою, що зовсім не пише роман, завдяки якому отримав цю Рокфелерівську стипендію, а просто собі кайфує і пиячить. Це особливо видно в епізоді, де він читає стенограму суду над Іосіфом Бродским після того, як КГБ схопило його у 1963 році, звинувативши у шкідництві та дармоїдстві.
![]()
Можна сміливо казати, що ця історія про part-time письменника і full-time алкоголіка, але так само ― і про людину з книжкою оповідань Роберта Вальзера у валізі
![]()
Людину, яка завдяки втечі, пізнає різноманітні сторони життя. Втеча з маленької країни, «в якій ми всі, кажучи правду, обісралися» , спричиняє візит до країни, де « живуть багаті люди або всі мають стільки, скільки їм треба» , проте самі жителі Беладжо ніколи в житті не бували на пагорбі Трагедія. І втеча від інших учасників резиденції до випивки спричинила як куштування кількох десятків елітних напоїв, так і дружбу з офіціантами, знайомство з братами Авґусто й Луїджі, секс з фотографкою Брендою.
А втеча від власної мови спричинила прихильність до Алди, намагання порозумітися завдяки малюнкам, і, разом з тим, оволодіння англійською. Та втеча, рано чи пізно, призводить до неминучого повернення. Саме це повернення і є найбільш болісним, бо в рідній країні війна і атмосфера «постійних кошмарів, які люди організовують іншим людям» , бо знову доведеться писати, аби заробити копійку на квартиру в Белґраді, з дахом, що протікає у тазики. Тому, аби не перестати тужити, головний герой каже собі, що саме за пагорбом тужитиме найбільше.
« Я трохи ще постояв біля того дерева, це завжди важко, коли розхворієшся і залишаєшся сам. Треба б посадити ще одне дерево біля цього дерева, для товариства ». Герой сам схожий на цей хворобливий каштан: він самодостатній у своїй самотності, тому супутницею йому слугує пляшка з випивкою. « Тоді маленька синичка сіла на гілку, тепер я міг піти », ― той старий чоловік, пан Сомерман, добре зрозумів бажання головного героя бути осторонь шумної компанії, тому й подарував йому можливість не синиці в руках, але золотого орла в небі. Старий дідо Боб поділився з героєм своїм способом усамітнюватись і з того мав неабияку радість. А чоловікові сподобалось годити старому, що він потім робить і для веселої четвірки з Беладжо, і для офіціантів, спілкуючись з ними, як з Такими Самими. Бо його небажання спілкуватися з бовдурами типу Карла зовсім не впливає на його природні прояви доброти до інших, набагато цікавіших жителів вілли.
У романі насправді нічого особливого не трапляється, ми лиш спостерігаємо, як герой насолоджується, спить, їсть, спілкується і п’є. Так, п’є трохи більше, ніж інші. Бо усе тут зав’язане на випивці: і прощання з Батьківщиною, і полегшення перельоту, і дотримання власних звичок, і піклування про головного героя з боку інших гостей, адже він « мав цілу віллу з необмеженим асортиментом смачних і дорогих напоїв », а всі інші знали в цьому міру. Шукаючи випивку, герой потрапляє в чимало цікавих закладів, проте не дарма два найважливіших у цій оповіді мають назви Sport та Spiritual .
У першому з них герой перебуває у чоловічому середовищі Беладжо, у другому ― в оточенні жіночої частини селища. До братів у Sport він заходить, аби дізнатись новини футболу, який жодного разу не пропускав на віллі, навіть знайшов собі товаришку з цього приводу. А до Алди в Spiritual навідується, щоби просто насолодитися приємною жіночою компанією. Алда стала духовно близькою для нього, простіше кажучи, у її барі чоловік знайшов прихисток і спокій, і міг бути Самим Собою: « У мене є ритм, у мене є музика, у мене є дівчина, якій не треба більше нічого поза цим…». Перекладач Андрій Любка говорить про дві любовні лінії і двох жінок ― Алду і Бренду, та перемагає третя ― пляшка з алкоголем, бо найчастіше герой заходить до бару, аби просто випити.
Як триєдність є ознакою озера Комо, так і в романі постійно прослідковується робота цього числа: «Випив я й третю пляшку пива. І літак приземлився» , або ж три пристойних фрази англійською у розмові з африканцем із Ґани, чи три баби-леді. Не будемо шукати в цьому якоїсь таємниці, окрім того, що трійка ― довершене число. А, проте, коли чоловік утретє вийшов із вбиральні у літаку, то саме тоді найперше відчув свою Інакшість.
Можна говорити про цілковиту маскулінність цього тексту, адже фалос ми бачимо тут всюди: пляшки, з яких герой щодня випиває, прутик, яким гатить об землю, костур, з яким підіймається на гору. Але у стосунках із «доброю, дуже доброю гарненькою дівчиною» Алдою йому не вистачало саме чоловічої впевненості: «Мені не вистачало хіба палиці, щоб я влупив Алду і повів за собою на пагорб, на віллу. Я не мав палиці. І не зміг би її вдарити» .
Висновок щиро і тихо наприкінці книги робить офіціант Магатма: «Життя ― це не пагорб Трагедія, не ця вілла, йоб його» . Та водій таксі, усміхаючись, запевняє: «не зважаючи ні на що ― бережи себе» , і головний герой погоджується, адже він не може усе життя «боятися неминучого», й сідає в літак лише з однією… пляшкою.
![]()
![]()
Ната Коваль
Коментарі
Останні події
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
