
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Братолюбча різанина
Люди наймають політиків для фахового творення соціальної гармонії в державі.
Порозуміння і примирення — найвагоміший капітал: аби його набути, еліті будь-якого суспільства потрібно докласти чималих зусиль. «Теорій конфлікту існує багато, теорій примирення — жодної. Робота над такою теорією все ще залишається викликом, особливо для нас — соціологів і антропологів з Bloodlands, як каже Тімоті Снайдер», — читаємо у книзі «Антагонізм і примирення у мультикультурних середовищах» (К.: Ніка-Центр, 2017).
Світ стрясають різноманітні криваві конфлікти, підвалинами яких є соціальні чи міжетнічні суперечності далекого минулого. Причому братовбивство розгорається легко й швидко, натомість шлях до порозуміння важкий і довгий. «Примирення — етично найвищий стан духу, який можуть осягнути люди», — зазначають упорядники видання Я.Курчевський та О.Герман.Далі Е.Лукас зауважує, що «в усьому світі не знайдеться країни, яка мала б беззастережно й наскрізно щасливе минуле». Тож «вгамувати пам’ять» не вдається (цілком вірогідно, це неможливо взагалі) й наразі ми є свідками її чергового рісорджименто. За словами Алли Киридон, «вибірковість пам’яті, амнезія та викривлення допомагають створити зручну й приємну псевдоісторичну ілюзію замість історії як такої», що знову й знову стає підмурком численних конфліктів. Що б не декларували політики, та історія не є предметом переговорів, тому меморандуми про спільне осмислення минулого (написання нових спільних підручників) робляться під тиском ідеологічних передумов. І в кінцевому підсумку саме ідеологія й домінує, а історична правда залишається упослідженою.
Головна причина нескінченної тривалості гострих антагонізмів криється в тому, що їх джерелом є «емоційно-чуттєва сфера», — найконсервативніша частина психіки індивідуума та етнічної ментальності. Найдієвіші чинники примирення — це «свідомий і активний вплив політичних груп, владних структур, різноманітних громадських організацій та історіографічного дискурсу на процеси змін колективної пам’яті внаслідок еволюції культурної чи соціальної основи соціуму; тісне переплетіння формування історичного знання та дискурсу національної пам’яті». До того ж реалізуватися вони мають публічно, фіксуватися — в символах і ритуалах.
І попри щирі зусилля, спрямовані на погашення конфлікту й усталення ситуації примирення у різноетнічному середовищі, зміну офіційного дискурсу в потрактуванні сучасниками історичних подій — бажаний результат досягається зрідка. Тобто не виникає новийпам’яттєвий дискурс, що усуває розбіжності й призводить до переосмислення минулого й сучасного всіма прошарками та верствами суспільства.
Процес примирення як складової минулого й сучасного водночас є частиною колективної пам’яті, котру примирення збагачує новими сенсами й смислами. Для Європи, котра була призвідником світових воєн і головним полем бою, джерелом непримиренних антагонізмів і найбільших людоморів, політика державної толерантності й етики примирення, наукового осмислення можливостей шляхів їх досягнення стала викликом і повсякденним завданням для втілення у життя. Нова Європа, змережена кордонами, створює нові моделі співіснування: з одного боку, твориться модель модерного сусідства, а з іншого — простір міжетнічного суперництва.
В якості об’єкта дослідники відібрали декілька суміжних територій із різних частин європейського прикордоння, котрі дали багатий емпіричний матеріал суперечливого міжетнічного сусідства: Цєшинська Сілезія (конфлікт між римськими католиками й вірянами старокатолицького костьолу маріавітів, а також аналіз взаємин євангеліків і римських католиків); польсько-чеське прикордоння у Цєшинській Сілезії; німецько-польське примирення в Опольському воєводстві; Дрогобич і Даугавпілс (прояви українсько-польсько-єврейської та польсько-латвійсько-російської багатокультурності у невеликих містах); Клуж-Напока (румунсько-угорська конкуренція); юридичне регулювання статусу майна забужанських «кресов’ян» і земель Другої Речі Посполитої (про українців-жертв депортації й геноцидної «Операції Вісла» не йдеться); соціологічні рефлексії щодовпливу на суспільне примирення Івана Павла ІІ (піднесення ритуалу покути).
У книзі «Антагонізм і примирення у мультикультурних середовищах»суперечності досліджувалися не лише з потреб теорії соціології та конфліктології, а й для поліпшення практик чинних політиків.Наразі в Україні знову дискутується «мовне питання». Досліджуючи конфліктогеннуетнізацію політики, вчені не обійшли увагою й його: «Саме мова (крім раси) прив’язує людину до джерел етнічності, які завдяки ним підлягають постійній ревіталізації… Уполіетнічному і полікультурному суспільстві послуговування певною мовою чи відмова від неї стає вираженням світогляду або ідеологічним вибором». Чіткіше не скажеш.
Костянтин Дикань
Коментарі
Останні події
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025
- 25.08.2025|17:49У Чернівцях відбудуться XVІ Міжнародні поетичні читання Meridian Czernowitz