 
 Re: цензії
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Наталка Сняданко: Святкувати чи відпочивати?
"І 8 березня, і 1 травня - свята, які ще в радянський час втратили первісний сенс днів боротьби за права людини", - Наталка Сняданко, спеціально для DW.
       
Святкувати і відпочивати - в українській традиції проведення вільного часу ці два поняття аж ніяк не тотожні, радше протилежні за змістом. Українське свято - це ніякий не відпочинок, а серйозна і виснажлива справа. Особливо для жінок, адже кожне свято - це насамперед раблезіанське застілля, яке жінці обов´язково слід приготувати своїми руками, а потім ще протягом застілля прислужувати за столом. Напередодні особливо важливих свят ЗМІ рясніють заголовками на кшталт: "Як приготувати на Різдво 12 страв і не втратити жіночої привабливості", "Як вижити жінці під час приготувань до Великодня" і навіть "Як догодити чоловікові на 8 березня". Тож не дивно, що в українському суспільстві точиться жвава дискусія на тему, які саме зі святкових днів будуть ще й вихідними, а які - лише святковими.
Наприклад, 6 січня - святковий, але не вихідний день, коли українським жінкам слід приготувати на вечерю 12 пісних страв. Цілий страсний тиждень - період інтенсивних приготувань до Великодня, коли на жіночі руки випадає настільки багато домашньої роботи, що у деяких церковних виданнях можна прочитати навіть поради про те, що "на таке велике свято не гріх попросити і чоловіка допомогти вам у чомусь, він зрозуміє і не образиться".
Кому потрібне 8 березня
Поки вихідним є й 8 березня, яке ще у далекі радянські часи перетворилося на "святкування краси і жіночності", коли жінки отримували квіти і зрідка - нарізане невправними у кулінарних справах чоловічими руками олів´є. Тепер цей день пропонують зробити лише святковим, тобто олів´є нарізатимуть на роботі. Зате і вихідним, і святковим пропонують залишити 1 травня, так званий "День праці". Нескладно здогадатися, для кого у родині він буде вихідним, а хто проведе святковий день на кухні.
І 8 березня, і 1 травня - свята, які ще в радянський час втратили первісний сенс днів боротьби за права людини: в одному випадку - за права жінок, в іншому - права на цивілізовані правові відносини між працедавцями і найманими працівниками. Але замість того, щоб відновити цей сенс і бодай у ці дні публічно дискутувати про необхідність змін як на законодавчому, так і на ментальному рівні, почалася дискусія про те, чи варто взагалі залишати ці дні святковими, а чи просто скасувати. Тоді як у всьому світі у ці дні проводяться маніфестації, акції протесту, газети рясніють статтями про відомих жінок в історії та культурі, аналітичними матеріалами про те, якими мають бути гендерні норми у суспільстві, як має виглядати справедливе трудове законодавство і як забезпечити дотримання цих законодавчих норм на практиці, в Україні нарізають олів´є і запивають його горілкою.
Культура проведення вільного часу тісно пов´язана з певним цивілізаційним і освітнім рівнем суспільства. Застілля і перегляд низькопробних розважальних телепрограм як єдиний спосіб відпочинку - це відпочинок для бідних, безправних, змушених до монотонної й погано оплачуваної праці людей. Невипадково ця традиція вкорінилася у радянські часи, невипадково продовжує процвітати й зараз.
Скасувати і заборонити - дві основні реформи
Радянська патріархальна складова українського суспільства поволі перетворюється на пострадянську, але від того не менш патріархальну. Відповідь на запитання: "Що робити з 8 березня?" зазвичай знаходиться лише одна - скасувати. Причому жінки цілковито з цим згідні, адже їм вистачає роботи на кухні і на інші свята.
Скасувати і заборонити - дві чарівні палички псевдореформування суспільства в українському стилі. Скасувати 8 березня і заборонити аборти. Чудовий спосіб привернути до себе увагу преси напередодні виборів, а також здобути голоси налаштованих на "традиційні моральні цінності". До того ж - доволі дешевий і простий спосіб, значно дешевший і простіший, ніж збільшення кількості дитсадочків, покращення якості освіти, охорони здоров´я, захисту прав матері і дитини, запровадження гендерних квот під час найму на роботу тощо. А через деякий час можна буде знову дозволити попередньо скасоване і заборонене, і тут уже здобути симпатію менш численного кола виборців із іншими гендерними преференціями.
Хоча і з заборонами можна було би працювати ефективніше. Наприклад, заборонити використовувати у рекламі оголене жіноче тіло. І виграти від цього відразу двічі - захистити права жінок і підняти рівень креативності української реклами. Ще можна було би заборонити сексистські висловлювання офіційних осіб. Заборонити жорстоке поводження з дітьми, тваринами та іншими малозахищеними. Жінками врешті-решт. Заборонити дискримінацію за статевими, віковими, расовими та іншими ознаками.
Гендер не на часі
Гендерні дискусії в Україні наразі точаться на доволі примітивному початковому рівні, коли дискутанти сперечаються про те, чи взагалі існує в Україні дискримінація за статевою ознакою. Адже вона є настільки невід´ємною складовою українського суспільства, що її давно перестали сприймати як дискримінацію, бо уявити собі існування без неї мало хто здатен.
У гендерному питанні сходяться між собою навіть найбільш запеклі в інших світоглядних позиціях опоненти, ті, хто ніколи не знайде спільну мову щодо того, як має виглядати в Україні мовна чи релігійна політика, яким має бути статус окупованих територій, чи потрібно Україні інтегруватися в ЄС та НАТО, що і як саме слід реформувати і чи потрібно реформувати взагалі. Усі вони одностайні в тому, що цього питання в Україні не існує, а всі спроби звернути на нього увагу - надумані і несвоєчасні. Українські жінки - емансиповані і не зазнають утисків, адже вони успішно поєднують навантаження на роботі з виконанням домашніх обов´язків і вихованням дітей, їм дозволено виконувати найважчу фізичну роботу - якої ще рівноправності можна хотіти.
Мабуть, тому маємо такий результат тривалих дискусій щодо 8 березня і 1 травня - законопроект щодо скасування вихідного саме на 8 березня. Бо ще почнуть якісь маніфестації та гей-паради влаштовувати, боронь Боже.
Коментарі
Останні події
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій



 
        