
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
«Руїни бога» Кейт Аткінсон
Видавництво «Наш Формат» нещодавно потішило книгоманів сиквелом роману «Життя за життям» авторки Кейт Аткінсон, чиє письменницьке портфоліо рясніє жанрами та темами: її детективи, романи, оповідання та п’єса заслужено отримують премії і нагороди та зміщують у рейтингах бестселери сучасних класиків Салмана Рушді та Дена Брауна.
На жаль, «Життя після життя» — ще не перекладений українською скарб для книжкових лав, та це ніяк не позначилося на «Руїнах»: продовження є повноцінним життєвим романом, хоч і не таким містичним, як перша частина, де головна героїня та сестра Тедді Тода Урсула переживає своє життя одне за одним, аби правильно його прожити та виправити у потрібних місцях. «Руїни бога» є романом, що зображає життя у невагомому символі жайворонку, який головний герой Тедді проносить у своєму серці крізь роки як фатальний праобраз з дитинства, а війну — як засіб руйнації країн, міст, доль та людини зсередини, перетворюючи її на ходячу руїну духа та подекуди цінностей.
«Людина — це руїни бога. Коли людство стане невинним, життя триватиме довше й перетікатиме у безсмертя так плавно, як ми прокидаємося від сну».
Ральф Волдо Емерсон «Природа»
Такими рядками відкривається книжка тривалістю від Першої світової до 2012 року — столітня, династійна, всеохопна.
Роман «Руїни бога» ніби полотно, зіткане з клаптиків людських історій; історій людей одного сімейного кола, що борсаються у власних руїнах, кожен на своєму клаптику, і руїни у всіх свої. Тедді — зразковий пілот бомбардувальника, що в часи Другої світової проявив себе як відданий патріот та солдат своєї країни, а, повернувшись, виявляє себе як невтішний горе-батько, та згодом люблячий дідусь, що до кінця життя гнався за примарним образом та залишками себе в якості поета-орнітолога. Ненсі — його кохана дружина та подруга дитинства, математичний геній, долучилася до секретної служби під час війни, так і не маючи нагоди розповісти родині про свої досягнення та призначення, страждає від хвороби, передаючи тягар важкого вибору совісті чи мученицької смерті чоловікові. Віола — їхня донька — розбещена, нетямуща та відсторонена особа, що прагнула вигідного становища для себе й так і залишилась недалекоглядною дорослою дитиною в очах оточення та власних дітей. Сильвія — мати Тедді, сильна й вольова жінка, що владно привчала дітей до мистецтва, себто Мистецтва, та поклоніння йому в будь-яких проявах та за першої-ліпшої нагоди шукає розради в обіймах іншого, поперемінно борючись із сумлінням та порядністю.
Персоналій багато, адже всіх і не втиснеш у насичене подіями ХХ-те століття, усі розкриваються на сторінках у діалогах, ситуаціях та на фоні — розкриваються гостро й швидко через слово, кинуту фразу чи речення.
І на цьому слід зупинитись, говорячи про Кейт Аткінсон. Її стиль письма — це виклик. Двобій з увагою й логікою читача та звичністю й буденністю усіх інших написаних романів. Нелінійний виклад матеріалу одразу збиває з пантелику та не дає випустити жодної дрібниці: тут Тедді маленький хлопчик, що проймається поезією та пташками, а в наступному реченні він вже сивий дід, що забув про ці символи свого дитячого щастя й зараз налагоджує зв’язки зі своїми онуками чи дочкою.
Сам текст — це та ж руїна, що її читач глава за главою має сам скласти докупи, збагнути та осягнути. Наша пам’ять і влаштована таким чином, що ми згадуємо події нелінійно, ми пов’язуємо їх з нашими емоціями, людьми та нашаровуємо їх асоціаціями та образами.
І можливо книжку доведеться перечитати знову, і можливо ви це зробите одразу, щоб не забути деталі та тонкощі. Та ви візьмете її до рук так чи інакше. Бо такі автори та книжки непересічні. Вони унікальні. Як і життя. Як кожна родина. А щоб зрозуміти власні руїни, треба подивитися на них зі сторони, мов у дзеркало, — як інші живуть із ними — герої «Руїн бога».
АНАСТАСІЯ НАРОЛЬСЬКА
Коментарі
Останні події
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025
- 25.08.2025|17:49У Чернівцях відбудуться XVІ Міжнародні поетичні читання Meridian Czernowitz
- 25.08.2025|17:39Єдиний з України: підручник з хімії потрапив до фіналу європейської премії BELMA 2025