Re: цензії

03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро
«Був на рідній землі…»
02.09.2025|Віктор Вербич
Книга долі Федора Литвинюка: ціна вибору
01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Одухотворений мегавулкан мезозойської ери
25.08.2025|Ярослав Поліщук
Шалений вертеп
25.08.2025|Ігор Зіньчук
Правди мало не буває
18.08.2025|Володимир Гладишев
«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Полтавська хоку-центричність
07.08.2025|Ігор Чорний
Роки минають за роками…
06.08.2025|Ярослав Поліщук
Снити про щастя
06.08.2025|Валентина Семеняк, письменниця
Час читати Ганзенка

Літературний дайджест

13.10.2017|08:44|Gazeta.ua.

Шлюб розривали лише через статеву неміч чоловіка

— Українці одружувалися не тому, що досягли статевої зрілості, одне одного покохали чи вирішили створити сім´ю. Шлюб давав економічну самостійність, — розповідає фольклористка Ірина Ігнатенко, 36 років.

У харківському видавництві "Клуб сімейного дозвілля" вийшла її книжка "Шлюбно-сімейні стосунки у традиційній культурі українців". Викладачка етнології і краєзнавства Київського університету ім. Тараса Шевченка вже писала про народну медицину і магію, ставлення українців до чоловічого й жіночого тіла.

— Молоді люди максимум до 20 років мали знайти собі шлюбну пару, — продовжує Ірина Ігнатенко. — До того жили при батьках. Не мали своїх грошей чи чогось, чим могли б розпоряджатися. По-друге, українці вірили, що людина має пройти всі головні етапи життєвого шляху. Народитися, охреститися, одружитися. І все потрібно зробити вчасно. Через рік після весілля народити дитину, далі — скільки Бог дасть. І вчасно померти. На довгожителів дивилися з острахом. Підозрювали у чаклунстві. Побоювалися, що вони тримаються за рахунок чийогось недожитого віку, коли хтось помирає молодим. Треба було бути таким, як усі, і нічим не виділятися.

Одружити дітей намагалися якнайшвидше. Побутувала приказка: "Хто рано встає діло зробити, хто рано жениться — дітей до розуму доведе". Але одруження залежало насамперед від батьків.

В українців було сильне поняття про рід і батьківське благословення. Навіть сирітське весілля не могло відбутися без названих батьків. Ними ставали або хрещені, або старші поважні люди. Траплялися різні ситуації. Є згадка, коли дівчина клала голову на колодку і казала: ви мені її відрубайте, я за нього не піду. Але зрештою йшла, бо діватися нікуди.

У книжці "Шлюбно-сімейні стосунки у традиційній культурі українців" описано час від скасування кріпосного права в Австро-Угорщині 1848-го та Російській імперії 1861-го і до революції 1917 року. Науковець у дослідженнях спиралася на власні опитування селян по всій Україні, на архіви попередників-фольклористів, приказки, прислів´я, пісні.

— Піднімаю теми, які довгий час були заборонені. Замовчувалися з різних причин. Акцентую більше на проблемах, ніж на радощах, бо етнологам було про це незручно писати, — пояснює Ірина Ігнатенко.

— Наприклад, привселюдно після весілля перевіряли дівчину на цнотливість. Молодих проводжали до комори. Співали сороміцьких пісень, у яких описували, що і як робити. Бо молоді могли просто не знати. Давали півгодини на статевий акт. У цей час не полишали, стукали, питали, чи скоро Потім заходили й дивилися на скривавлену сорочку чи простирадло. Носили селом, чіпляли на хату. Якщо крові не було, наречену принижували, ображали. Наприклад, ставили ступу, щоб вона товкла. Ніби вона вже товчена. Якщо наречений не міг позбавити наречену цноти, то запрошувався дружка, який мав це зробити. Це був кровний родич. І для представників роду не так було важливо, чи це Іван, чи Степан. Вважалося, якщо дівчина незаймана — буде худоба плодитися, на полі родитися, і все буде добре.

Для нової родини батько давав синові шмат землі. З боку нареченої посаг — це худоба, гроші, скриня з полотном, горщиками, глечиками. Жінки мали певну незалежність. Молочні продукти, городину продавали на ярмарках. Гроші використовували за власним бажанням. Був чіткий розподіл, що має робити чоловік, а що жінка. Вважали, якщо дружина допомагає чоловіку робити його роботу — то це добре. А якщо навпаки — не дуже. В фольклорі висміювалися такі чоловіки. Наприклад, захотів допомогти зварити вареники, кинув не в окріп, а в холодну воду, вони злиплися. Жіноча робота — в домі, хатнє господарство, присадибна ділянка, квіти, город, діти. А чоловіча — те, що було поза домом. Поле, оранка, косовиця, будівництво, ремонт.

Розлучитися було складно. Алкоголізм, бійки, сварки, перелюб не могли бути причинами.

Чоловіче пияцтво було проблемою номер один в українських родинах. Вживали горілку всюди: на весіллях, похоронах, коли закладали хату. Якщо чоловік — алкоголік, вся робота лягала на жінку. На чоловічий перелюб дивилися крізь пальці. Жінка не мала звертати увагу на зради, якщо чоловік добрий господар, про все дбає.

Жінка подавала до суду на розлучення лише через статеву неміч чоловіка. Справу розбирали. Були спеціальні лікарі, які обстежували чоловіче "єстєство". І якщо медично доводили, що дійсно не здатен до зачаття — парі дозволяли розійтися. Чоловіку забороняли вдруге одружуватися. Але це був сором для обох. Причину бачили в чорній магії. Шукали знахарів, лікували. Одна жінка таке терпіла 17 років.

У книгарнях видання "Шлюбно-сімейні стосунки у традиційній культурі українців" коштує 135 грн.

Марина НЕПИЙВОДА



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

03.09.2025|11:59
Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
03.09.2025|11:53
У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
03.09.2025|11:49
Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
02.09.2025|19:05
«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
27.08.2025|18:44
Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025
25.08.2025|17:49
У Чернівцях відбудуться XVІ Міжнародні поетичні читання Meridian Czernowitz
25.08.2025|17:39
Єдиний з України: підручник з хімії потрапив до фіналу європейської премії BELMA 2025
23.08.2025|18:25
В Закарпатті нагородили переможців VIІ Всеукраїнського конкурсу малої прози імені Івана Чендея
20.08.2025|19:33
«А-ба-ба-га-ла-ма-га» видало нову книжку про закарпатського розбійника Пинтю
19.08.2025|13:29
Нонфікшн «Жінки Свободи»: героїні визвольного руху України XX століття крізь погляд сучасної військової та історикині


Партнери