Re: цензії

27.10.2025|Ігор Чорний
Пекло в раю
20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?
Котел, в якому вариться зілля
19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на Тернопіллі
Побачити себе в люстерці часу
19.10.2025|Ігор Чорний
Ковбої, футболісти й терористи
19.10.2025|Марія Кравчук
Третій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
«Кожен наступний політ може стати останнім...»
16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУ
Фантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Поети помирають уранці
08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Зазирнути в задзеркалля
06.10.2025|Ігор Зіньчук
Цікаві історії звичайних слів

Літературний дайджест

Пригоди оптимізму: рецензія на книжку віршів Тараса Федюка «Канабіс»

Десь у новій книжці віршів Тараса Федюка «Канабіс» (К.: Гамазин) є пряме, прозаїчне, сказати б, згадування про особисто тяжкий рік, коли це все писалося.

Випробування виявилося справді важким — такого сумного месиджу, як «Канабіс», поет досі читачеві не надсилав.

Не просто так на самісінькому початку книжки виникає видіння-камертон: «вітер вирве книгу з рук / стане книга не моєю / і покотиться стернею / між наляканих пилюк... вітер вирве із руки / в амензії неповторні... / ...лиш виймаєш букви чорні / з пальців наче колючки».

Якщо взагалі можна говорити про «жанри» поетичних книжок, то «Канабіс» — це сповідь. Звісно, уся творчість є автобіографією. Але є рефлексії пам’яті і є ігри розуму з цього приводу.
 
Аналіз пережитого і синтез передуманого. Приміром, десять років тому в «Трансністрії» Федюк рефлексував так: «але дай ще зловити риби / але дай же пожити ніби».
 
Пізніше накриває прикре усвідомлення: «а перебір — це коли двадцять два / і п’ятдесят сім» («Хуга», 2011).
 
А тепер-от — синтетичний висновок: «немає інтересу / зловити рибку або дівку зняти / або сягнуть відчутного прогресу». 
 
Попередня «Халва» (2014) завершується як тривалий піст — готовністю до сповіді: «вміння нічого не мати / дається як вміння літати».
 
Тепер же, пролітаючи над гніздом зозулі, що наносила різнокаліберних яєць до хатинки далеко внизу, де «жовте вікно серед степу і снігу п’є і гуляє», — поет ніби ширяє над мапою своєї пам’яті.
 
І що бачить? «Я все життя прожив ніяк і хочу дожити ніяк / між цих страшних боягузів і цих смішних забіяк».
 
Коли вслухатися-вгледітися у цю фразу, то можна почути Сковороди відлуння — «світ ловив мене, але не вміймав».
 
На поверхні Федюкового тексту погойдується-зблискує яскравий буйок: «коли я вийшов з-за столу / от тільки тоді й почалось» — ясна річ, поверхові рецензенти одразу вхопилися за неї. Мовляв, філософське прощання з чаркою.
 
Вони принаймні спізнилися: поет «прочитав молитву тиху на понищення алкоголю» іще в «Обличчі пустелі» (2005) і далі не акцентувався на тому. Та й навряд чи «стіл» для нашого автора — лише тільки поверхня, заставлена пляшками.
 
Радше «застілля» — то є символ соціальної вітальності. Упродовж останніх трьох років (між «Халвою» і «Канабісом») Тарас Федюк позбувся чи не всіх публічних ангажементів: вийшов зі складу Шевченківської премії, конкурсу Бі-Бі-Сі, «Книжки року». Усамітнився. Вважай, перейшов у чернецтво.
 
У новій збірці подано й новий інтер’єр: «мов коло окреслив хома і нема / нікого крім нечисті хором за колом».
 
Екзистенція збіглася до розмірів хати; вся решта — що гуде-стугонить-спалахує-б’ється — уже за вікном. І це не все: «але вікно... в нім така пустота / наче у скриньці без дна і листа». З помітних подій лишилося чотири: зима, весна, літо, осінь. Кімнатний дизайн — «зола вини і слави».
 
Як будь-якого затворника, автора «Канабісу» час від часу спокушають біси, але він здебільшого реагує на них по-обломовському: «чи поїхати у мандри / по безвізових країнах / чи на різних кокаїнах / рідну голову схилить? / та вже пізно. можна тільки / покачатись на перинах / і нюхнути нафталіну... все вже пізно».
 
І далі: «не плачу і вдачу легку / не мучу ні босхом ні мунком». Може, й так, але Босх і Мунк про Федюка не забувають, і то повсякчас.
 
Ще у далекій «Таємній ложі» (2003) поета мордувала примара — «той хто зазвичай з’являється двічі / той хто утретє приходить до других».
 
А оце нині з’явився ще більш моторошний відвідувач — «і шкура янгола з плеча гойдається йому».
 
Аж раптом несподіваний спалах побутової активності: «будем робити зимовий запас: / сніг авторучка октавіо пас / сало чернетки захоплення мас / повний тарас».
 
Це, знову-таки, неспроста — взагалі у Федюка слів, котрі просто погуляти вийшли, немає. Відомо, що Тарас Федюк уже декілька років пише спогади.
 
І фраза з «Канабісу» — «Боже мій як було мало треба. зовсім як тепер», — очевидно записана після дайвінгу на дно своєї пам’яті.
 
А це небезневинні занурення, бо як випірнеш без декомпресії — ризикуєш опинитися «на березі фальшивої ітаки».
 
І от така ризикова людина пише мемуари. Про себе («коротко й страшно тому що пора / віршик як ворог на світ позира») та щонайменше про два літературні «покоління надії і аліготе», для котрих «тінь заґратованих вікон ставала клітинами тіла». Відтак читацькі очікування сягають градусу неабиякої інтриги.
 
Критик Ярослав Голобородько якось висловився про стиль Федюка: «Це як довготривала енерґетична ін’єкція, це як наркослово, що буйно тече по жилах художньої свідомості» (New Ukrainian Alternative. Знакові тексти помежів’я ХХ–ХХІ століть. — Х.: Основа, 2005).
 
Тепер «федюкозалежність» читача ще й легалізована назвою книжки. Без голландських конотацій про те саме писав і критик Володимир Моренець: «Федюка хочеться цитувати, бо, цитуючи, стаєш причетним до ставання, до здійснення живої думки» (ЛітАкцент. Випуск 1. — К.: Темпора, 2008).
 
Точнісінько так пропонував читати-розуміти філософа Рене Декарта філософ Мераб Мамардашвілі — розчинятися у паморочливих випарах слова. 
 
У «Канабісі» шампанський Федюків гумор майже вивітрився й лишилася хіба іронічна готовність «закінчити всімпривітом», бо «все прочитано довкола / все прожито навкруги». Але одне неабияке життєве випробування лишається: «все було окрім смирення / ще — смирення... ще воно...».
 
Оті авторські три крапки вельми промовисті: життя триває! Тобто, незважаючи на визначені ним сьогоднішнім координати — «і уже ні до чого не близько / й недалеко усього вже від», — далі буде.
 
Справжня поезія — як Керролова кроляча нора: невідомо, куди потрапиш. Туди, де «сіріючи виникають золоті сліди віслюка»? Чи туди, де «вдвох як букви в слові «ні»? Чи й поготів опинишся там, де «повзе фунікулер як дев’ятнадцяте сторіччя»? 
 
Костянтин Родик


коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

27.10.2025|11:20
10 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
26.10.2025|08:07
У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
25.10.2025|11:58
Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
25.10.2025|11:51
У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
21.10.2025|11:27
У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
21.10.2025|09:36
Любомир Стринаглюк презентує у Львові збірку поезії «Докричатися до живих»
20.10.2025|18:59
Коти, книжки й доброта: у Києві проведуть благодійну зустріч із притулком «Мурчики» і презентують «Таємничий світ котів»
20.10.2025|15:43
Роман «Укриття» Людмили Петрушко: гімн добру і силі духу
19.10.2025|19:30
«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
19.10.2025|10:54
Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»


Партнери