Електронна бібліотека/Проза

Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
Після снігуОксана Куценко
Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
Буде час, коли ти...Сергій Жадан
Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
Велика годинникова стрілкаСергій Жадан
Вечірня школаДмитро Лазуткін
Оповита сном (THE SLEEPER)Едгар По
Нас не вчили жити в такому, і ми вчимося, як можемо...Катерина Калитко
Чужими піснями отруєна даль не навіки...Ігор Павлюк
Візерунки на склі. То від подиху нашого...Мар´яна Савка
Святи Йордан водою не вогнем...Мар´яна Савка
Така імла - поміж дощем і снігом...Мар´яна Савка
Він переїхав в Бучу в середині березня 2021...Максим Кривцов
Приймаю цю осінь внутрішньовенно...Сергій Кривцов
Скільки б я не старався виїхав по-сірому...Максим Кривцов
Падає ліс падає людина падає осінь...Сергій Кривцов
Зайшов до друга додому...Сергій Кривцов
Коли запропонують витягти соломинку памʼятіСергій Кривцов
Змійка дороги вигинається...Сергій Кривцов
Як же мріється нині про ваші нудні біографії...Максим Кривцов
Втрати...Сергій Кривцов
В прифронтовому місті...Сергій Кривцов
Сідаєш в броню наче у човен...Максим Кривцов
Під розбитим мостом протікає Оскіл...Максим Кривцов
Хто б міг подумати...Максим Кривцов
Я поверну собі своє життя обіцяю...Максим Кривцов
Завантажити

Вчителька з етики й естетики не мала жодного шансу стати твоєю сексуальною фантазією. Вона була схожа на ляльку старого, совєцького ще зразка: з круглими пласмасовими щічками, чистими до блиску, великими синьо-голубими очима, широко розчахнутими у вічному здивуванні, напіввідкритим, мов у впійманої риби, ротом. Ні, ти не любив її – ні як потенційну учасницю твоїх підліткових фантастичних думок та сновидінь, ні як педагога. Про те саме вона, оця викладачка з релігієзнавства, що її схожу на стиснутий кулачок постать ти з презирством викинув би зі світу своїх чоловічих захцянок, була гідним адептом св. Лойоли. Оволодівши єзуїтською казуїстикою, пупс з гідністю давав відсіч усім твоїм найкаверзнішими питанням, екскурсам, розкопкам у царині морально-етичних проблем і апорій.

Тож, коли ти єхидним тоном задав чергове каверзне питання, водячи рукою під партою, серед сталактитів жуйок, намагаючись запхати якусь гидоту до портфеля того, хто сидів попереду – хай не відає твоя десниця, чим зайнята шуйця – вона дала ухильну відповідь. Ти згадав про неї, після того, як закінчив школу, вступив до універу, мотався по підробітках, зустрів кохання свого життя – і опинився врешті біля костьолу Бернардинів у лютому Року Божого поточного.

 

6.00. Зграя голубів та ворон з шумом та обуреним плескотом крил злетіла в повітря. Вулиці й далі були безлюдними. Запанувала тиша. Нікого.

- Ну що, як самопочуття? – знайомий голос за спиною.

Стефко. Це він. Я так і знав, що він таки залишиться зі мною. Блін, як жона декабриста, що навіть каторгу чоловікові пере… е. Мій справжній, найвірніший глюк. Dein Glück ist nicht mein Glück, ist mein Unglück.

- Сигарети маєш, чи ти знову, як вільний латиський стрілець? – беру у нього пачку «LM», не поспішаючи, витягую одну, клацаю запальничкою. Душа цигарки, міцно стиснутої у лещатах моїх почервонілих пучок, куриться вгору есенцією нікотину й смол. Вона конає, мов сухотна дама з камеліями, згоряє живцем, спішить до свого цигаркового потойбіччя. Диявол курить «LM». Це я про Стефка, не про себе.

- Диви, в тебе й руки не тремтять, - констатує він захоплено.

- В тебе тремтіли? – Я жадібно затягуюсь, відчуваючи як кінчик фільтру пощипує язика. Відчуваючи. Думаючи. Вдихаючи морозяне повітря. Я мислю, значить я Рене. Пришелепкуватий філософ-технар.

- А ще день підібрав! Навмисно, чи що?

Ага. Навмисно. Півроку чекав на цю довбану дату. Щоб прислати тобі, кохана, вітальну есемеску, залиту кров’ю, серце у келиху – попсовий середньовічний символ. Відрубане вухо. Ні, таки серце й мозок. Вольтер. Мій мозок, що згубився був уже раз на якомусь темному запорошеному горищі (підвалі) і пішов на снідання мишам. Разом із моїми творами. Саме сьогодні.

Стефко і далі сопе біля мого лівого вуха. Настирливий, мудак.

- Ти хоч записку лишив?

- Fuck off. Від… ся. Якщо так тобі зрозуміліше.

 

Я завжди питав те саме: «Навіщо?» Навіщо вся ця метушня, порпання, чвари, потуги, бруд, страждання. Мене допитувалися: «Чому?» Чому ти такий. Не схожий на нас.

Ми - я і світ – взаємно допитувалися одне в одного. Та я хоч чесно намагався відповісти. І не міг. Бо не знав чому. Бо я не бачив того в кого/хто мене запитував.

 

Я зроблю тобі подарунок. – Стефко знову щось замислив. – Диви.

Раз – я опинився у знайомому вестибулі. Швидкою ходою його минають довготелесі хлопаки, дріботять дівчата. Підступно, мов чорний кіт, крадеться доцент - не дай Боже перейде дорогу, кидайте, хлопці, каменюками. Грошей мати не будете, я його знаю. Широчезне вікно на всю стіну. На підвіконні примостилася моя група. Ви мене не бачите й не чуєте. Я по той бік дзеркала. Проте з легкістю налаштовуюсь на їхню хвилю.

- Мій тюнер, ну, він не підходить. Бачиш, він аналоговий… а тепер цифрові технології і він зчитує лише два з тисячі…

- Ні, ми нервово так ржемо перед екзаменом. А, тіпа, анекдот в тему: Вчора стрибав з парашута. Дізнався, з якого місця виділяється адреналін.

- Знаєш, мені дзвонив один знайомий хлопець. Жонатий, ну, я його раніше знала, коли він був нежонатий. Кличе на каву. Я йому: ти шо , об сосну вдарився, я з жонатим на каву.

- А в мене сьодні день народження. Звонив зранку жінці, сказав, добре вже, не треба аж так мене вітати…

- Він нас навмисне так довго тримає: тактика: час – гроші, ти тут почекаєш годину-дві, потріпаєш нерви й заплатиш йому за залік, скільки треба.

- А де Коник? Набирай Коника?

До речі. В мене сьогодні іспит. Який я мав здавати разом от з тією групою хлопців та дівчат. А раптом вони подумають, що я просто злякався сесії та ні, маразм. Мотив. Ось що людям потрібно: щоб ти все життя кожним словом, жестом, вчинком відповідав на їхні «чому» щодо тебе.

- Забери мене звідси.

- Що, набридло? Так скоро? Додому не навідаєшся? Себто до батьків?

- Ні.

- А хочеш… До НЕЇ?

- Ні! – мною сіпнуло.

- Які ми вразливі.

 

Найгірше – це коли люди притягують одне одного фізично і не можуть бути разом. А окремо теж не можуть. Я дізнався, що таке біль, сильніший за фізичний. Я б сам не повірив, що комусь може бути так боляче.

 

Коли я був маленьким, у нашій вітальні стояло велике – гігантське, як на мої тодішні розміри – трюмо. З трьох частин – окремих дзеркал, прикручених одне до одного так, що їх можна було повертати. Це була моя улюблена іграшка.

Ти залазив на тумбочку і бачив у дзеркалах три відображення. Трьох себе. Та варто було повернути бічні дзеркала всередину – і перед тобою було уже не три, а кількадесят власних відображень. З нутра дзеркала висовувалась безліч подібних тобі хлопчаків, що позирали одне на одного у анфас, профіль, корчили одне одному гримаси під турботливим наглядом Доброго батька дзеркал, покровителя облуд та ілюзій, святого патрона твого реального світу.

Тому я й не міг ніколи бачити інших.

Тому я й не чув відповідей на питання. Чи є Бог. Життя після смерті. Справедливість. Ні наука, ні релігія, ні логіка, ні емпірика, ні схоласти, ні Кант не переконають тебе. Ти починаєш вірити, що є речі у Всесвіті поза межами твого розуміння. А вони лише поза межами дзеркала.

 

До речі. Сьогодні день Валентина. Ти щойно згадав. Коли побачив біля короля Данила парубків з гордо настовбурченими догори шпичаками. Букетами. Їхніх подруг. Глянув чомусь догори – у сонні примружені вічі неба. Обрубані товсті віти дерев біля костьолу, мов покручені пальці хворого на поліартрит, розпачливо здіймались до дахів. Чудовий краєвид. Коли помирав самурай, його душа могла знайти домівку в сакурі – найодухотворенішому, значить, з японських дерев…

 

- Ні, ти дійсно придурок. Надяг «аляску» в такий теплий день.

Стріпнути б його з себе, мов попіл з сигарети. Не вийде.

 

- То розповісти тобі про свій мотив?

 

Пропустимо. Ти закохався. У людину, з якою навіть щоденна розмова ні про що завершується взаємною гризнею і оцетним присмаком в роті від останніх уїдливих реплік. Котру тобі іноді в нападі гніву, без жартів, хочеться знищити. А ти замість цього біжиш до неї на здибанку. Ні, не так. Ти прокидаєшся зранку і хочеш її бачити. Вона поруч, доки ти полощеш у ванні фізіономію, шураєш зубною щіткою по «смайлику», стоїш у клозеті. Ти знову закрив втулки дзеркала. Спершу бачив у ньому себе. Власну думку про себе. Майбутнє. Сни і уяву. Враження про світ. Стрічки новин, телевізії, інтуїтивні передчуття, школярські версифікаційні виливи емоцій на папері – ще і ще відображення. Свою думку про те, яким інші бачать тебе – себто інших. Тепер у всіх відображеннях ти бачиш її. Лише. Свій день, прожитий поруч з нею. Майбутнє удвох.

 

І раптом їй стає всього досить.

 

Не пам’ятаю, якими словами вона про все говорила. Що нам краще більше не зустрічатися. Що ми не порозуміємося. Я відвернув обличчя, очі, і злобно посміхався. Та ти мені нічого не винна. Посміхався. Не дивився на неї. Больовий шок – ось як це звалося. Я не зміг би навіть вмовляти, благати. Що відчуває людина, чиї пальці тиснуть дверима? Не дивитися. Хотілося затулити лице ліктем, відштовхнути її й утекти – так мені стало зле. Натомість – усмішка на кутні зуби. Останній вишкір вовкодава. Перед тим, як мисливець розкрає йому череп.

Тепер вона вкотре вважатиме мене за це козлом і недоумком.

 

А потім були безсонні ночі. Ти навіть не згадував про неї, лише не міг заснути. Склепивши нарешті очі десь під ранок, через півгодини прокидався/підкидався, ніби крізь тебе пропустили струм. Спочатку було безсоння.

Ні, знов не так. Спочатку була вона. Потім – безсоння, терапевт, пігулки, знання усіх нічних телепрограм. Лежиш на дивані, скрутившись у клубочок, мов ембріон, закривши руками голову. Це вже було те, про що б я нікому не розповів. Я дивився у дзеркала, сповнені перекривлених мармиз, і думав: людина завжди може щось виправити у житті. Інакше навіщо було б все це? Правда, Я? Написати їй листа і все пояснити. Розповісти, що не можу без неї жити. Що кохаю її. Що готовий змінитися, як скаже. Тільки б бути з нею. Передати все, що отут зі мною без неї коїться. Списати лист паперу і заклеїти в конверт. Надіслати. Або зайти з ним до туалету. Результат все одно був би той же, останній варіант, натомість, позбавив би мене зайвих принижень.

А потім до моєї кімнати підселився Стефко. Стефко. Уявний друг. Одне з моїх відображень, що раптом знахабніло і взяло собі забагато волі.

 

Я й досі сумніваюся в його уявності. Надто вже цей парубійко був реальним. І сліди його перебування у кімнаті – брудні чорні шкарпетки біля дивану, на якому він спав, схожі на кротів, розчавлених бульдозером, і сплющені недопалки в моєму кухлі (це замість попільнички!), брудна білизна і бритва зі змилками у ванній – все було аж занадто матеріальним. Привид лишав по собі запах одеколону, і безліч інших запахів. Легко можна було уявити, що це просто друг-однокурсник, котрого хазяйка квартири підселила в мою кімнату, чи я сам прийняв – щоб менше платити їй самому. Ну, який він фантом – з цією гопівською короткою стрижкою, лупою, кирпатим носом, потрісканими губами, рідкими лопатистими зубами, манерою постійно спльовувати й огидно сопіти?

 

Але я знав, що інші його не бачать.

 

- Від мене пішла дівчина. А я не міг жити далі без неї. Це і є справжній мотив.

Стефко голосно, навмисне голосно, в’їдливо регоче. Напівобернувшись, я невміло й незручно – не мав бо великої практики кулачного бою – зацідив йому кулаком у мармизу. Одразу ж відчуваю, як хряснув мій власний ніс, налившись черінню і червінню, і на губи й підборіддя цівкою заюшила руда. Ти, – хапаю його за бари.

- Що? Що ти мені зробиш?! Давай!!! – ми кидаємося одне на одного, однаково розлючені й незграбні. Падаємо в сніг, намагаючись на льоту врізати одне одному важкими зимовими черевиками. Уб’ю, сука! - випльовую разом з кров’ю, котра й далі тече мені в горлянку, просто в його пику. Намагаюся вхопити Стефка руками за шию, але заважає його шалик. Моя п’ятірня ковзає по стриженій макітрі; б’ю ворога головою, цілячись у брову. Не влучив. Наші лоби стукаються, мов більярдні кулі.

Я таки дістав Стефка – різонув коротким бічним у вухо. Він обм’як. Підводжуся, хоч у самого в голові джмелі. Нахиляюсь і піднімаю з мокрого губкуватого снігу в‘язану синю шапку. Made in Korea. Натягую на голову.

 

Я намагався поговорити ще раз. Все пояснити. Благати і молити навколішках. Лише побачити її і почути її голос, а далі буде видно. Вона і далі ж була поруч вранці, щойно я розплющував очі. Я і після розриву постійно згадував про неї; лише тепер ці думки завдавали пекельних мук. Я вистежував її у коридорах універу, чекаючи закінчення пари. Ведена якимсь невідомим інстинктом, тваринною хитрістю, інтуїтивним відчуттям мене, вона щоразу вислизала. Я шкрібся у двері її гуртожитської кімнати, мов пес, котрого вигнав з домівки господар. Марно. Її там уже не було. Вона переїхала звідти. До того, з ким одружилася згодом.

Так я згубив своє кохання.

 

Здається, без неї я збожеволів. А поява Стефка – підтвердження цього.

- Я просто частина тебе. В дитинстві ти брехав батькам, що це я з’їв поцуплені тобою цукерки та розбив кришталеву вазу у вітальні. Мене можна було б назвати й… Мефістофелем, містером Гайдом, Тайлером Дерденом. Кокні Шутером. – Нахаба, він зчитує перелік з одного з моїх власних відображень – відбитку прочитаних книжок. – Я роблю за таких, як ти, слабаків усю брудну роботу. Я – темна частина тебе. Хоч, знаєш, - безброве і безвійне плескате обличчя альбіноса кривиться, - я не бачу твоєї іншої частини. Чомусь ніхто з німбом і крильцями не стоїть праворуч тебе.

 

Мій батько завжди любив зброю. Він – колишній військовий, а тепер – завзятий мисливець. У батька вдома – в тому домі, звідки я забрався рік тому, траснувши дверима, мов Троцький – є чотири мисливських рушниці.

 

- Що ж, принаймні, я тепер знаю, як виглядає оця ваша вічність. І нічого особливого. Ще один рівень комп’ютерної… стрілялки. – Я рішучо підводжу голову і дивлюся вперед, на сніг перед собою. Куди раніше намагався не дивитись.

- Ні фіга ти не знаєш. – Стефко пробував підвестись, мов боксер на рингу. Йому було боляче й важко говорити розбитим ротом. Все ж таки щось у його голосі змусило мене насторожитись.

 

Коли нас ображають, ми мстимося. Якийсь покидьок, звісно, міг би всадити в людину ножа. Плеснути кислотою в лице. Вистрілити. Та якщо ти звичайна, законослухняна людина, вихована доброчесними батьками в дисципліні і традиціях суворої моралі, ТИ знаєш, що добре, а що зле. Всередині тебе безліч моральних гальм. Відображень, що скажуть тобі з глибин дзеркала: «НЕ МОЖНА!» Внутрішній закон. Більш того, злочинна думка навіть на матеріалізується на свідомому рівні – її туди не пропустять. Ти розумієш (о, безперечно!), що кожна людина має право на життя. Свободу вибору. Що на милування нема силування. Та твоя душа не може пережити цього.

І тоді приходить такий собі містер Стеф-файд. І робить за тебе брудну роботу. Чи хоче зробити. Поки ти спиш (коли нарешті вже впадеш з утоми і вимкнешся) ти/він встане і поїде до батьківського дому. В гості. По зброю.

Але ж ти не вбивця. І не хочеш, щоб люди дізналися про твоє божевілля. Тому єдиний вихід у тебе, єдиний спосіб завадити – випередити його.

 

Кажуть, лежачого не б’ють. Та я рвучко підійшов до Стефка, котрий ще не підвівся, і врізав йому носаком черевика. Збив на землю. І добивав ногами. Це був справжній садизм. Я точно зламав йому кілька ребер. Руку. І перемолов лице на фарш. Тепер диявол носитиме не “Prada”, а гіпс. Хочеться вірити.

- Ти нічого не знаєш… – Дивно, він міг говорити.

- Я нікого не вбивав, я знаю! Бо вирішив, що не зроблю цього, нізащо! І тобі не дам зробити.

- Нікого… іншого.

 

При використанні вогнепальної зброї з метою самогубства, якщо постріл виконується з близької відстані в рот, око, скроню чи лоба, в залежності від виду зброї, калібру, розміру і форми кулі, відбувається часткове або повне руйнування голови. Розмір вихідного отвору при таких пострілах виявляється значно більшим, ніж розмір вхідного отвору кулі. Так, наприклад, при пострілі в скроню розміри вихідного отвору можуть досягати десяти сантиметрів. Через цей отвір вслід за кулею величезним фонтаном вилітають бризки крові, мозку, кісткові уламки і т. ін. Якщо людина сидить біля стіни і стріляє собі в рота, розмір кривавої плями на стіні за нею може досягати в діаметрі півтора метрів. Ще більшу деструкцію голови викликають самогубства з використанням рушниць і гвинтівок. Після такого пострілу звичайно відбувається повне руйнування м’ яких і твердих тканин голови до повного її відриву.

Ось чому я намагався не дивитися на власне тіло, що лежало тут же, на снігу. Нічого цікавого.

 

Я таки приїхав до батька. І потайки викрав обріз. Котрий ніс по вулиці, одягши занадто теплу, простору «аляску». І 14 лютого, зранку, о 6.00. стояв біля костьолу Бернардинів. І саме від звуку пострілу спурхнули в небо сполохані голуби.

Чому я вибрав для смерті саме це місце – досі не розумію. Можна було б сказати, що саме тут ми вперше зустрілися з нею. Це було б з біса романтично.

 

Ти нічого не знаєш про життя після… Смерті, - булькотів-хрипів Стефко, - Ніхто не знає. Те, що ти бачиш зараз – останнє з відображень у твоєму дзеркалі. Ти ж не бачив справжнього життя. І не можеш бачити саму смерть. Чи ти думав… Придурку… Що вічно блукатимеш, мов привид, невидимий, вулицями, куритимеш фантомні сигарети і цмулитимеш фантомне пиво? Зараз… Вмирає твій мозок. Останні події – його марення. Хтось бачить при цьому тунелі, світло, іншу фігню, а ти – ось це. Це просто агонія. А біологічна смерть… Про неї ніхто не знає нічого… ТЕБЕ НЕ БУДЕ. Небуття, розумієш, повна порожнеча… Все… Що, страшно?!!

 

Боже, якщо ти мене чуєш. Я в цьому бачив свій вихід. Мені шкода, що так сталося. Вибач.

 

Наша викладачка етики й естетики/релігієзнавства все-таки вигідно виділялася з маси вчительок: замордованих життям і роботою фемін постбальзаківського віку та висохлих од літ пенсіонерок, котрих щодня жалили і переслідували, мов ґедзі афінян, винахідливі на капості й знущання учні. Освіта призначена для того, щоб формувати, а не лише інформувати.

І коли ти спитав її, як церква ставиться до самогубців… Вона, як завжди, й відповіла, і ні: «Людина дивиться на лице, а Бог бачить серце. Лише Бог може знати, що спонукало людину до такого вчинку. Ми не можемо осуджувати її, бо не знаємо, чому вона це зробила, що такого сталося в її житті. Якщо людина, наприклад, стрибнула з мосту, то, можливо, не встигнувши ще впасти додолу, вона покаялася перед Богом і попросила вибачення за свої гріхи. І Він їй простив. От і все».



Партнери