
Re: цензії
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
Видавничі новинки
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Слово – зброя
Андрей Цаплиенко. Экватор. Черный цвет & Белый цвет - Харьков, «Фоліо», 2010. – 536 с.
Жанр: гостросюжетний пригодницький роман
Як єдиний, на жаль, автор цієї сторінки, котра хоч і є авторською, проте (вкотре нагадую!) абсолютно відкрита для бажаючих написати щось про українську жанрову літературу та українські переклади іноземних творів, в приватному спілкуванні з вдячними (рідше) та обуреними (частіше) читачами постійно наголошую: кожен мій текст не має нічого спільного з літературною критикою. Принаймні, з критикою в традиційному, академічному розумінні цього слова. Беручись оглядати чергову прочитану книгу, я висловлюю про прочитане свою думку і намагаюся її обґрунтувати та аргументувати.
Тому чи не вперше за останні роки, визначаючи жанр нового роману, написаного українським автором, я ані хвилини не коливався та абсолютно не мав бажання легенько постібатися (за що автори, котрі серйозно ставляться до власних творчих доробків, і лають мене в своїх приватних листах). Нарешті з жанром усе чітко та ясно, чого і вам усім бажаю.
Відомий тележурналіст Андрій Цаплієнко своїм дебютним романом «Екватор» пропонує у форматі «три в одному» відразу три теми, яких так бракує сучасному українському читачеві. Перше - дія роману відбувається в Західній Африці, зокрема – в Ліберії часів другої громадянської війни (1999-2003 рр.). Тому екзотики тут досить, що не часто український автор в доступній формі пропонує українському читачеві. Друге – маємо твір, у якому дотримана абсолютна чистота жанру. Тобто, якщо книжку розглядати з ринкової точки зору та підходити, як до товару, вона опиниться на одній полиці з саме гостросюжетними пригодницькими романами, а не з абстрактним «мистецтвом». Третє – це питомо чоловіча, без лапок, література. Тому сцени сексу, які так забавляють більш фахового, ніж я, критика Вікторію Поліненко, насправді такі, якими вони є в «чоловічій» літературі всіх часів, позбавленій поетичної складової. І заодно - зайвої еротизації старого, як світ, процесу злягання. Саме так, споживацькі, мужчини ставляться до сексу, і феміністкам доведеться з цим змиритися. Хоча роман Цаплієнка вже точно не для учасниць жіночих визвольних змагань…
Але насправді секс у цьому романі – не головна чоловіча цінність. Журналіст, котрий відомий своїми репортажами з «гарячих точок» нашої планети, написав історію про торговця зброєю. Навіть дав йому стрілецьке прізвище – Шут, що в перекладі з англійської означає «стріляти». Вогнепальна зброя належить до справжніх чоловічих іграшок, хоча в війну нею зовсім не граються. Зброєю взагалі гратися не слід.
Тож Андрій Цаплієнко навмисне заганяє свого Андрія Шута в таку ситуацію, де яскраво видно – рано чи пізно той, хто продає знаряддя вбивства, сам опиниться між двох, а то й між трьох вогнів. Причому в той момент буде не важливо, продав ти черговим повстанцям стратегічні ракети чи скинув їх у океан на спеціальних парашутах, аби втопити глибоко на дні. Головне – ти погодився це робити. А тут, коригуючи приказку кримінальників старого гарту, вхід у закон – долар, вихід – два. Не можна продавати, купувати чи міняти на діаманти зброю з виглядом, що це – лише бізнес, а ти – лише цинік. Настануть часи, коли навіть такого спритного торгівця знаряддями вбивства, як Шут, почнуть розмінювати на зброю, діаманти, жінок, або – з метою політичної чи економічної доцільності.
Звісно, як будь-який автор-дебютант, Цаплієнко хоче швидше виговоритися. Сказати в одній книзі все, що назбиралося за роки журналістської роботи. Часом він грішить відвертим дидактизмом, іноді починає повчати, розповідаючи, де чорне, а де – біле. Та, до його честі, одразу відчуває надмірний пафос, тому бореться з порожнім словом єдиною можливою в авантюрно-пригодницькому творі зброєю: переключається на іншу сюжетну лінію. Через те їх у «Екваторі», як на мій погляд, дещо забагато. Але якщо розглядати роман у перспективі як сценарій вертикального серіалу, де кожна серія – одна завершена історія з життя сучасного торгівця зброєю, то досвідчений читач цілком здатен впорядкувати для себе всі сюжети.
Оцінка *****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки – Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки – Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
Додаткові матеріали
- Андрій Цаплієнко видав свій перший роман
- Чергове засідання КПК
- У четвер відбудеться чергове засідання Книжкового Прес-клубу
- Андрій Цаплієнко презентує свій перший роман
- Викрадання підлітків та собак
Коментарі
Останні події
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
- 01.07.2025|06:27Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus
- 29.06.2025|13:28ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва
- 26.06.2025|07:43«Антологія американської поезії 1855–1925»
- 25.06.2025|13:07V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує фокус-тему та нових учасників