Re: цензії
- 18.11.2025|Ігор ЧорнийУ мерехтінні зірки Алатир
- 17.11.2025|Ігор ЗіньчукТемні закутки минулого
- 16.11.2025|Ігор ПавлюкЛірика поліської мавки
- 08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськСвітлойменність
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Кращі детективи минулого року від «Кримінального чтива UA»
Видавці готові видавати українські детективи та пригодницькі романи – автори не готові їх писати. Такою була видавнича проблема минулого року, і з початком нового вона нікуди не зникла.
Такою була видавнича проблема минулого року, і з початком нового вона нікуди не зникла. Позитив у тому, що ця проблема взагалі з`явилася. Бо донедавна український видавець відхрещувався від української масової літератури. Та й від не української теж, і актуальні переклади західних детективів йшли до нас у російських версіях. Тепер ситуація міняється. Лишається знайти авторів, котрі не чекатимуть натхнення, а будуть ремісниками.
Масова література, зокрема – детектив, то клопітка майстрова робота. Треба знати закони жанру, розуміти, як працює механізм, писати й переписувати. А головне – читати, читати й ще раз читати не лише класику, а й сучасних актуальних авторів. Французьких, скандинавських, британських, іспанських, італійських, американських, польських. А ще бажано б мати перед собою переклад детективів, написаних африканськими письменниками. Так-так, у Кенії та Габоні їх пишуть більше, ніж в Україні.
І все ж процес поволі йде. Рік 2017-тий підтвердив незмінність позицій Сергія Пономаренка, В`ячеслава Васильченка, Богдана Коломійчука, Макса Кідрука, які вперто лупають скалу української читабельної книги. В рукописах – десятки творів із цікавими ідеями, які дуже погано втілені, тому видавця не знаходять. Але є нові імена. Їх у традиційному підсумковому авторському рейтингу від «Кримінального чтива UA» згадаємо.
Нагадую: перелік письменників подається за абеткою, тому перша позиція не означає першого місця.

Чи не єдиний твір із переліку, який візьму на себе сміливість назвати бездоганним. Чітке дотримання законів жанру. Детальна реконструкція епохи, а це Кременець XVIII століття. А ще - маємо наскрізного персонажа, характерного для детективів із часів Едгара По та Артура Конан Дойла. «Кременецький звір» - другий роман Сергія Карюка, в якому слідство веде Богуслав Голота, колишній працівник Болонського суду. Персонаж добре прописаний та в кожному з романів розкриває якусь нову іпостась. За сюжетом, Голота шукає в Кременці чудовисько, яке полює на багатих містян. І переконаний: це не інфернальний монстр, а людина з плоті й крові.

Не бездоганний, місцями – не логічний, та в цілому непоганий як для дебюту трилер з містичним бекграундом. Головний герой, такий собі Чіп Іванов, раптом отримує повну сумку доларів і пістолет. Це – спадок психопата, котрий вкоротив собі віку в нього на очах. Тепер Чіпові треба стріляти в різні боки, щоб вижити. А капітану міліції, другу Чіпового дитинства, треба зловити стрільця за будь-яку ціну. Роман часом може здатися перенасиченим кривавими сценами. Та дочитавши до кінця, зрозумієте: вся ця кров – кіношна, тобто – бутафорська.

Чотири ретро-детективи менш, ніж за рік – це викликає лише повагу. Раніше Ірина Лобусова, як свідчить біографічна довідка, писала для російського ринку, що в нинішніх умовах мінус. Але разом із тим працювала в кіно і на телебаченні, що безумовний плюс: драматургія не кульгає. Перший роман з серії пригод одеського слідчого Володі Сосновського в Одесі початку ХХ століття. Як бачимо, ретро в моді, і єдине, що можна закинути авторці – вільне поводження з історичним фактажем, котрий елементарно перевірити хоча б за допомогою Вікіпедії. Та якщо прийняти правила гри й забути, що в 1916 році Мишко Япончик сидів на каторзі, а не гуляв Одесою-мамою, пошуки маньяка на прізвисько Людожер обіцяють бути надзвичайно цікавими.

І знову ретро, і знову – перша книга детективного циклу, і знову – новий український «серіальний» сищик. Цього разу слідство веде молодий український шляхтич Марко Швед. Він шукає російських шпигунів у Кам`янці – Подільському, станом на 1919 рік – столиці УНР, виконуючи завдання петлюрівської контррозвідки. Згадка в рейтингу є певним авансом, бо роман має концентрацію мелодрами, здебільшого неприйнятну для детективу. Часом любовні страждання Шведа перетягують на себе ковдру, проте заявку на ще одного українського героя прийнято.

Ще один дебют, принаймні – для «Кримінального чтива UA». Теж полювання на російську агентуру, і так само на Поділлі. Але тут маємо не такий давній 2015-тий рік. Ветеран війни на Донбасі, секретний агент СБУ з позивним Сем шукає викрадачів британського прес-аташе, а знаходить розгалужену шпигунську мережу, створену ФСБ. Єдине питання, що лишилося після прочитання: яку саме провокацію готували російські спецслужби. До речі, у згаданому вище романі Лори Підгірної суть більшовицьких провокацій теж не розкрита. Але – яка різниця, що саме замислив ворог. Не може бути в нього для українців нічого хорошого.
Додаткові матеріали
- З села – на війну
- Полювання на російських шпигунів
- Смертельна гра в курортному містечку
- Хтось вийшов на полювання
- Залюбити до смерті
- Шпигунські ігри на Поділлі
- Проти болю є прийоми
- «Донецький» з пістолетом
- Диявольський бестселер
Коментарі
Останні події
- 17.11.2025|15:32«Основи» готують до друку «Бард і його світ: як Шекспір став Шекспіром» Стівена Ґрінблатта
- 17.11.2025|10:29Для тих, хто живе словом
- 17.11.2025|10:25У «Видавництві 21» вийшла друком збірка пʼєс сучасного класика Володимира Діброви
- 16.11.2025|10:55У Києві провели акцію «Порожні стільці» на підтримку незаконно ув’язнених, полонених та зниклих безвісти журналістів та митців
- 13.11.2025|11:20Фініш! Макс Кідрук завершив роботу над романом «Колапс»
- 08.11.2025|16:51«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
