Re: цензії
- 28.03.2024|Ігор ЧорнийПрощання не буде?
- 20.03.2024|Наталія Троша, кандидат філологічних наукСвітиться сонячним спектром душа…
- 20.03.2024|Віктор ПалинськийУ роздумах і відчуттях
- 20.03.2024|Валентина Галич, доктор філологічних наук, професорЖиттєве кредо автора, яке заохочує до читання
- 20.03.2024|Віктор ВербичНіна Горик: «Ми всі тепер на полі битви»
- 18.03.2024|Ігор ЗіньчукКумедні несподіванки на щодень
- 17.03.2024|Ольга Шаф, м.ДніпроКоло Стефаника
- 15.03.2024|Ірина ФотуймаДух єства і слова Богдана Дячишина
- 14.03.2024|Ярослав Калакура, доктор історичних наукРадянська окупація і змосковлення Буковини: мовою документів і очима дослідника
- 09.03.2024|Тетяна Дігай, ТернопільІнтелектуальна подорож шляхами минулого і сучасності
Видавничі новинки
- Ніна Горик. "Лінії оборони"Книги | Буквоїд
- Олег Крот. "Комунікації"Книги | Буквоїд
- Таіс Золотковська. "Лінія зусилля"Книги | Буквоїд
- У Vivat вийшла нова книжка Марка ЛівінаКниги | Буквоїд
- Юрій Яновський. "Майстер корабля"Проза | Буквоїд
- Ольга Кобилянська. "За ситуаціями"Проза | Буквоїд
- Іван Франко. "Маніпулянтка"Проза | Буквоїд
- Анатолій Дністровий. "Битва за життя: щоденник 2022 року"Історія/Культура | Буквоїд
- Павло Паштет Белянський. "Я працюю на цвинтарі"Проза | Буквоїд
- Марк Лівін. "Космос, прийом"Проза | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Полювання на російських шпигунів
Лора Підгірна. «Червона Офелія». Київ, КМБУКС, 2017 рік. – 390 с.
Жанр: шпигунський ретродетектив
«Страшна картина виникла перед очима усіх присутніх: до залізного бильця ліжка була прив`язана саморобна мотузка, сплетена із порваного на смужки простирадла. Вона тягнулася вниз, охоплювала шию хлопця». У такому вигляді офіцери Розвідчої управи, яка діяла при армії Директорії, знаходять перший в цій історії труп. Убито козака, який охороняв приміщення, з якого викрали кліше для друку 250-гривневої купюри. Останнім, хто заходив до пораненого козака в палату, був офіцер, який назвався Марком Шведом.
Зав`язка дебютного роману Лори Підгірної «Червона Офелія» трохи перегукується зі «Статським радником» Бориса Акуніна. Хто пам`ятає, вбивця, який підсів у вагон, аби виконати вирок та покарати генерала-садиста, назвався прізвищем Ераста Фандоріна, наскрізного героя циклу ретродетективів, котрі зробили цього автора «номером один». Проте у зверненні до читачів, яким відривається «Чорна Офелія», авторка чітко окреслює пріоритети: не російський Фандорін, а британський Джеймс Бонд чи/та американський Капітан Америка. Таким вона бачить свого героя Марка Шведа, і пропонований роман – лише перший з циклу його пригод.
Окрім того, що маємо нове ім`я в українському детективі й загалом – масовій літературі, «Червона Офелія» неодмінно зацікавить тематикою, часом та місцем дії. 1919 рік, Кам`янець-Подільський у статусі української столиці. Ані цей період, ані це популярне й знакове для нашої країни місто дотепер у літературі не згадувалося. Якщо, звісно, не зважати на «Стару фортецю» Володимира Беляєва, так само кам`янчанина, написану 1938 року й екранізовану на початку 1970-х. Зважаючи на рік, зміст роману можна зрозуміти навіть тим, хто його не читав. Звичайно, петлюрівці показані там ворогами, а радянська влада – манною з неба й порятунком для міста. В якому у вказаний період тільки те й робили, що полювали на більшовиків та страчували їх.
Як не дивно, але своїм романом Лора Підгірна це підтверджує. Як будь-яка українська столиця хоч у мирний, хоч у воєнний час, Кам`янець зразка 1919-го року буквально кишів більшовицькою, читай – російською агентурою. І молодий український шляхтич Марк Швед, котрий вижив у бою під Крутами та бачив смерть зблизька, має завдання знайти викрадене кліше й викрити ворожих шпигунів.
Сліди ведуть у місцевий драматичний театр. Адже раніше контррозвідка перехоплює дивні послання, ключем до яких є сонети Шекспіра. У процесі Марко закохується в приму Олесю Біличенко, через що назавжди свариться з кращим другом Костем Чорницьким. Тим часом театр вирушає на гастролі ближче до лінії фронту, і Марко має всі підстави підозрювати – саме так російські шпигуни збираються вивезти кліше з території, контрольованої молодою, хисткою, але все ж українською владою.
Говорячи про «Чорну Офелію», пропоную опустити закиди в бік авторки на кшталт «ага, я знав відразу» чи «там і так усе ясно». Натомість слід поставити «плюс» за втілення в формі художнього твору, зокрема – детективного роману, періоду нашої історії, який, повторюся, дотепер не згадувався письменниками взагалі. Враховуючи, що пані Підгірна – історик за фахом, маємо, крім власне роману, також своєрідну екскурсію як Кам`янцем, так і загалом – Поділлям того часу. Коли йдеться про деталі, реалії, описи звичаїв та побуту станом на 1919-й рік, цьому віриш поза сумнівом.
Інша річ – сам твір. Можливо, Джеймс Бонд і Капітан Америка якось проявляться в Маркові Шведу надалі. У першому романі він здебільшого Ромео. Мелодраматичній складовій приділяється забагато як для детективу про пошук шпигунського кубла уваги. Місцями любовна лінія навіть гальмує оповідь, й перехід від мелодрами до детективу в окремих місцях виглядає дещо примусовим. Для порівняння, велику сцену підготовки та проведення спіритичного сеансу теж можна вважати повільною, аби вона не завершилася яскраво, драматично й навіть моторошно. А свої супергеройські якості Марко проявляє аж під фінал – тут є і гонитва, і стрілянина, і навіть борсання в холодній воді. Проте для заявки на когось на кшталт Бонда цього, як на мене, замало.
Окремо слід згадати про реальних історичних персонажів, вкраплених у сюжет. Без них ретро лишилося б ретро, не набуваючи ознак історичного твору. Тут з`являються Симон Петлюра, Юрій Коцюбинський, згадується всує скандальний і практично невідомий українцям персонаж – російський князь Мещерський, покровитель театральних муз й за сумісництвом агент впливу (кому цікаво більше, спробуйте прочитати не актуальне зараз «Горіння» Юліана Семенова). Також – один відомий український поет, якого втаємничені розгадають відразу, за написаними рядками, хоч авторка й не назве його імені та прізвища до фіналу.
Все це разом складає оригінальну й цікаву пропозицію шанувальникам української жанрової прози. Й дає надію, що деякі сюжетні огріхи з часом та в процесі виправляться. Бо забагато нових українських героїв не буває.
Оцінка****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Додаткові матеріали
- Смертельна гра в курортному містечку
- Хтось вийшов на полювання
- Залюбити до смерті
- Шпигунські ігри на Поділлі
- Проти болю є прийоми
- «Донецький» з пістолетом
- Диявольський бестселер
- Гра як покута
- Голота, винущувач упирів
- Убий і передай далі
- Не ображайте хакера
- Одного разу в Одесі
- Про потвор і людей
- Слідство веде літредактор
- Кримінальне чтиво: краще з минулого сезону
- Кривава спадщина
- Детективна міфологізація: Юрій Коцюбинський, Марко Швед, Симон Петлюра –вигадані та справжні персонажі «Червоної Офелії»
- 14 нових книжок для дітей і дорослих, про які варто знати
- Переможці конкурсу «Коронація слова-2017». Повний перелік
Коментарі
Останні події
- 20.03.2024|14:23У київському просторі PEN Ukraine відбудеться публічна розмова Мирослава Мариновича з Мирославою Барчук
- 20.03.2024|14:02В Україні видадуть продовження серії «Червоний Арлекін» італійського письменника Роберто Річчі
- 20.03.2024|14:00У «Видавництві 21» готують до друку перше в Україні гумористичне фентезі про ІТ
- 15.03.2024|16:37У Києві презентували епічне фентезі «Кий і морозна орда»
- 14.03.2024|11:27Книга Сергія Руденка "Бій за Київ" у фінському перекладі увійшла до короткого списку премії Drahomán Prize 2023 року
- 09.03.2024|14:20Оголошено імена лауреатів Шевченківської премії-2024
- 06.03.2024|18:34Оголошено претендентів на здобуття Міжнародної премії імені Івана Франка у 2024 році
- 05.03.2024|11:11У Львові презентують книжку Олени Чернінької, присвячену зниклому безвісти синові
- 05.03.2024|11:09«Сапієнси»: потаємна історія наукової фантастики. Лекція Володимира Аренєва
- 01.03.2024|13:50«Маріупольську драму» покажуть в Ужгороді та Києві