
Re: цензії
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
Видавничі новинки
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
Літературний дайджест
«Своє» очима «іншого»
Імовірно, всі погодяться з думкою, що будь-який мистецький твір може розповісти не лише про змальовуваний ним світ (що очевидно), але й про самого творця. Роман, кінофільм, п’єса є неначе двосторонніми полотнами, на одному боці яких зображено певну «картинку», а на іншому — портрет самого автора. Ми звикли розглядати в такому ракурсі роман, особливо, якщо в ньому оповідь ведеться від першої особи, — проте значно рідше є достатньо підстав для того, щоб побачити «авторську» сторону фотографії. Пропонована книжка є саме таким випадком.
«Ніби й не було війни…» — збірка старих світлин, укладена київським краєзнавцем Дмитром Малаковим. Ці чорно-білі знімки було зроблено в 1942–1943 роках під час окупації України ворожими військами. Їхній автор — угорський солдат, дешифратор аерознімків, а за сумісництвом — фотограф-аматор, котрий мандрував загарбаними землями й фотографував те, що йому впадало в око. На більшості світлин зображено Київ: його будинки — деколи вцілілі, а деколи вщент зруйновані; його вулиці, котрими, незважаючи на воєнний стан, поспішають кудись перехожі.
Фотографія вигідно відрізняється від інших способів зафіксувати реальність (книги чи картини) тим, що зображає не лише задумане автором, але й багато дрібних деталей, котрі випадково потрапили в кадр. Вони могли бути зовсім не цікавими для сучасників, проте набувають значення для глядачів пізнішого часу. На світлинах угорського солдата також можна знайти багато цікавих дрібничок, що свідчать про особливості життя в окупованому місті. Окремі з цих деталей виділяє й коментує Д. Малаков. Його примітки є дуже вдалими й потрібними — вони дають необхідні знання про тогочасні обставини, вводять читача в «курс справи». Те саме можна сказати й про написану краєзнавцем коротку передмову, яка кількома штрихами окреслює ситуацію, в якій опинилася Україна в 1942–1943 роках.
Єдиним, на що варто нарікати, є занадто малий розмір репродукцій, що можна пояснити малим форматом книжки й не дуже раціональним використанням площі сторінки. Через малий розмір фактично втрачають інтерес для читача панорамні знімки, на яких зображено не окремі будинки чи речі, а й навіть цілі вулиці чи площі. Адже найцікавіше в них — знайти «десять відмінностей» між старим і новим, між Києвом воєнним і Києвом сучасним. Хоча, звісно, є світлини, малий розмір яких не заважає роздивитися те, що на них зображено: угорських солдатів та їхню військову техніку (німецьку або трофейну радянську), українських селян.
Збірка відображає не лише ситуацію в Києві часів Другої світової — також вона є своєрідною автобіографією угорського вояка, котра змушує трохи переглянути наше ставлення до солдатів окупаційних військ. Ще з радянських часів повелося, що їх охрещують експресивною назвою «загарбники», а їхній образ подають нелюдяно-жорстоким. Проте очевидно, що такий погляд є дуже спрощеним, однобоким і нагадує зображення на радянських агітаційних плакатах. Додати більше граней до образу солдата ворожої армії може саме анотована книжка. Ми розширюємо свої обрії уже тим, що змінюємо точку зору — розглядаємо світлини, зроблені угорським солдатом-«загарбником», а отже, фактично, дивимося крізь об’єктив того самого фотоапарата, яким він робив свої знімки майже сімдесят років тому.
Олег Собчук
Коментарі
Останні події
- 02.05.2025|13:48В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
- 01.05.2025|16:51V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
- 01.05.2025|10:38В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
- 30.04.2025|09:36Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
- 29.04.2025|12:10Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
- 29.04.2025|11:27«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
- 29.04.2025|11:24Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
- 29.04.2025|11:15Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
- 24.04.2025|19:16Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
- 24.04.2025|18:51Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата