Re: цензії

15.05.2025|Ігор Чорний
Пірнути в добу романтизму
14.05.2025|Валентина Семеняк, письменниця
Міцний сплав зримої краси строф
07.05.2025|Оксана Лозова
Те, що «струною зачіпає за живе»
07.05.2025|Віктор Вербич
Збиткування над віршами: тандем поета й художниці
07.05.2025|Ігор Чорний
Життя на картку
28.04.2025|Ігор Зіньчук
Заборонене кохання
24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів

Літературний дайджест

22.09.2017|10:08|"День"

Свобода безумного розуму

Мистецька агенція «Наш Формат» видала український переклад всесвітньо відомої книжки Олівера Сакса «Чоловік, який сплутав дружину з капелюхом»

Як видатний музикант міг сплутати власну дружину з капелюхом? Що відбувається, коли людина перестає впізнавати власне тіло або набуває феноменальної пам’яті, чутливості й мандрує світами, які медичними термінами не передати? Як пацієнти, неспроможні логічно висловлюватись, виявляють брехню світових лідерів?

Олівер Сакс — британський невролог, який присвятив медичній практиці у Нью-Йорку понад 50 років праці, торуючи шляхи до загублених світів пацієнтів, які здавались безнадійними для медицини та суспільства, і перетворюючи клінічні спостереження на вражаючі літературні твори. Газета «Нью-Йорк Таймс» навіть назвала його «поетом-лауреатом медицини».

Найвідоміша з його книжок — «Чоловік, який сплутав дружину з капелюхом»; за її мотивами створені численні театральні постановки, екранізації та навіть рок-пісні. Українською мовою книжку видано в перекладі Олени Опанасенко, стипендіатки міжнародної програми Deutsche WElle.

Ця книжка — не лише про медицину. Цитуючи слова канадського колеги Вільяма Ослера, Сакс пише: «Розмовляти про хвороби — це наче переповідати історії «Тисячі й однієї ночі».

Його «романтична неврологія» не зводить пацієнтів до набору симптомів. Описовій практиці патологій Гіппократа він протиставляв цілковито інакшу — живу, «романтичну» неврологію: «Історії патологій стають надбанням науки, проте нічого не повідомляють про самого хворого та його власну історію, за ними неможливо побачити особистість з її життєвим досвідом, боротьбою за виживання, двобоєм з недугом. Серед сухих фактів історії хвороби «суб’єкт» відсутній, у службових фразах сучасних анамнезів лише побіжно згадують про людину («трисомія, альбінос, стать жіноча, 21 рік»), тож такі описи можуть стосуватися людини так само, як і піддослідного щура. Якщо ми хочемо повернути до центру уваги людське створіння — стражденну і зболену боротьбою істоту, — ми маємо поглибити історію хвороби, надати їй оповідальної форми. І завдяки цьому перед нами з’явиться не лише «щось», а й «хтось» — реальна особистість, а не лише тіло, пацієнт та його хвороба».

Цю книжку варто прочитати, навіть якщо ви не цікавитесь неврологією чи медициною. Бо наш розум і те, як він працює, навіть у свободі свого безумства — ймовірно, найцікавіша історія з усіх можливих. Надто ж коли цю історію пише Олівер Сакс.

ДОВІДКА «Дня»

Олівер Сакс (Oliver Sacks) народився у Лондоні 9 липня1933 року в родині лікарів і науковців. Він здобув медичну освіту в Оксфордському університеті, проходив ординатуру в лікарні Маунт Сіон (Mt Zion Hospital) у Сан-Франциско і в Каліфорнійському університеті в Лос-Анджелесі. 1965-го переїхав до Нью-Йорка, де працював професором кафедри неврології у Школі медицини Нью-Йоркського університету, а також неврологом-консультантом Будинку опіки католицької спільноти Малих сестер убогих. На запрошення читав лекції у британському Ворикському університеті. Мав численні публікації в часописах New York Review of Books, New Yorker і в багатьох медичних виданнях. Найпопулярнішими з його книжок є «Музикофілія», «Чоловік, що сплутав дружину з капелюхом» та «Пробудження» (екранізовану версію твору було номіновано на три премії «Оскар»).

Помер доктор Сакс 30 серпня 2015 року. Напередодні він поділився роздумами про власний життєвий досвід в інтерв’ю «Нью-Йорк Таймс»: «Я збрехав би, якби сказав, начебто ніщо ніколи не лякало мене в моїй роботі чи в моєму житті. Та зараз, озираючись на цей шлях, я лише відчуваю, як мене охоплює безмежна вдячність.  Я відчував, я мислив — а це вже само по собі є великим щастям і незабутньою пригодою на цій неймовірній планеті».

Більше інформації про науковий і творчий спадок Олівера Сакса можна довідатись на сайті www.oliversacks.com.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

15.05.2025|10:47
Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»
07.05.2025|11:42
Місця та біографії, які руйнує Росія. У Києві презентують книжку «Контурні карти пам’яті»


Партнери