
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Абсурд як метод дослідження «русскаго міра»
Серед прозових новинок нинішнього року привертає увагу черговий роман Олега Шинкаренка «Череп».
Книжка побачила світ у видавництві «Люта Справа». І помітять її не лише прихильники естетики концентрованого антисенсу. Адже Шинкаренко у своїй книжці порушив дуже актуальну тему: ірраціональний дух сьогоднішнього російського «ватного» імперіалізму.
Роман «Череп» переносить своїх читачів до уявно-узагальненої російської глибинки десь у Сибіру. Образи тамтешніх сіл і міст письменник наснажив «кінською» дозою гротеску й абсурду. Скажімо, автошляхами й вулицями вештаються «ізбушки» на курячих лапах. Серед них ви зустрінете також священика з автоматом і кількох шаленців, що погідно їдуть собі на танку «визволяти Україну від фашистів». Їхній похід, абсолютно випадковий і неусвідомлений, поступово опиняється в центрі реаліті-шоу одного з російських пропагандистських телеканалів. «Визволителям» доведеться зіткнутись і зі справжніми військами, і з різного роду місцевими бойовиками, зрештою, із загонами загадкового сибірського народу, який шукає свій скарб — «Золотого Хробака», викраденого в них і, як твердять легенди, захованого десь у Макіївці. Все це супроводжується нескінченними веселими та страшними деталями.
Картина «Росії Шинкаренка», «Росії-Визволительки», звичайно, багато в чому є грою з традиційними та новітніми стереотипами й перебільшеннями про цю країну, про сьогоднішню державу-агресора. Грою дотепною, одночасно ядучою щодо ворога та самокритичною стосовно його ірраціональної демонізації (що, зрештою, не дивно в обставинах війни). Проте, коли порівняти книжку «Череп» із реальним потоком новин із Російської Федерації, дослухатися до стилістики цього потоку, стає зрозуміло, що знущанням та іронією тут справа далеко не обмежується. Нагадаю лише одне повідомлення — про те, що ФСБ встановила «прослушку» для спостереження за генералом Слідчого комітету... в його самоварі. Відтак, абсурд Олега Шинкаренка (повторюся: як я вже зазначав у рецензіях на його попередні книжки, Шинкаренко — чи не найпослідовніший абсурдист у сучасній українській літературі) — це ще й метод. Метод дослідження стилю, духу та внутрішньої логіки цілого дискурсу «русскаго міра». І естетична нереалістичність методу насправді зовсім не стає на перешкоді вартим уваги результатам. Навпаки — «Череп» варто прочитати не тільки для того, щоб посміятися з химерних поєднань непоєднуваного та несподіваних порушень традиційних логічних зв’язків.
У нинішніх реаліях, тобто в умовах гібридної війни проти згаданого «міра», роман Олега Шинкаренка — після того, як мине втомлена усмішка, — залишає цікаве відчуття дотику до ворожої сторони, нелінійної причетності до її, можливо, неусвідомлених мотивів. Інакше кажучи, розширює знання про супротивника. Хай це знання й ірраціональне, але хтозна, чи не допоможе воно в якусь непевну мить прийняти інтуїтивно вірне рішення?
У кожному разі, «Череп» неодмінно варто прочитати і любителям новітньої абсурдистської літератури, і тим, хто хоче в сучасних невеселих умовах знайти гумористичну «розрядку», й нарешті, всім, хто цікавиться метафізичним виміром російської геополітики та іронічною її деконструкцією.
Коментарі
Останні події
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025
- 25.08.2025|17:49У Чернівцях відбудуться XVІ Міжнародні поетичні читання Meridian Czernowitz
- 25.08.2025|17:39Єдиний з України: підручник з хімії потрапив до фіналу європейської премії BELMA 2025