
Re: цензії
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
- 14.05.2025|Валентина Семеняк, письменницяМіцний сплав зримої краси строф
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
- 07.05.2025|Віктор ВербичЗбиткування над віршами: тандем поета й художниці
- 07.05.2025|Ігор ЧорнийЖиття на картку
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
Видавничі новинки
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
Літературний дайджест
Абсурд як метод дослідження «русскаго міра»
Серед прозових новинок нинішнього року привертає увагу черговий роман Олега Шинкаренка «Череп».
Книжка побачила світ у видавництві «Люта Справа». І помітять її не лише прихильники естетики концентрованого антисенсу. Адже Шинкаренко у своїй книжці порушив дуже актуальну тему: ірраціональний дух сьогоднішнього російського «ватного» імперіалізму.
Роман «Череп» переносить своїх читачів до уявно-узагальненої російської глибинки десь у Сибіру. Образи тамтешніх сіл і міст письменник наснажив «кінською» дозою гротеску й абсурду. Скажімо, автошляхами й вулицями вештаються «ізбушки» на курячих лапах. Серед них ви зустрінете також священика з автоматом і кількох шаленців, що погідно їдуть собі на танку «визволяти Україну від фашистів». Їхній похід, абсолютно випадковий і неусвідомлений, поступово опиняється в центрі реаліті-шоу одного з російських пропагандистських телеканалів. «Визволителям» доведеться зіткнутись і зі справжніми військами, і з різного роду місцевими бойовиками, зрештою, із загонами загадкового сибірського народу, який шукає свій скарб — «Золотого Хробака», викраденого в них і, як твердять легенди, захованого десь у Макіївці. Все це супроводжується нескінченними веселими та страшними деталями.
Картина «Росії Шинкаренка», «Росії-Визволительки», звичайно, багато в чому є грою з традиційними та новітніми стереотипами й перебільшеннями про цю країну, про сьогоднішню державу-агресора. Грою дотепною, одночасно ядучою щодо ворога та самокритичною стосовно його ірраціональної демонізації (що, зрештою, не дивно в обставинах війни). Проте, коли порівняти книжку «Череп» із реальним потоком новин із Російської Федерації, дослухатися до стилістики цього потоку, стає зрозуміло, що знущанням та іронією тут справа далеко не обмежується. Нагадаю лише одне повідомлення — про те, що ФСБ встановила «прослушку» для спостереження за генералом Слідчого комітету... в його самоварі. Відтак, абсурд Олега Шинкаренка (повторюся: як я вже зазначав у рецензіях на його попередні книжки, Шинкаренко — чи не найпослідовніший абсурдист у сучасній українській літературі) — це ще й метод. Метод дослідження стилю, духу та внутрішньої логіки цілого дискурсу «русскаго міра». І естетична нереалістичність методу насправді зовсім не стає на перешкоді вартим уваги результатам. Навпаки — «Череп» варто прочитати не тільки для того, щоб посміятися з химерних поєднань непоєднуваного та несподіваних порушень традиційних логічних зв’язків.
У нинішніх реаліях, тобто в умовах гібридної війни проти згаданого «міра», роман Олега Шинкаренка — після того, як мине втомлена усмішка, — залишає цікаве відчуття дотику до ворожої сторони, нелінійної причетності до її, можливо, неусвідомлених мотивів. Інакше кажучи, розширює знання про супротивника. Хай це знання й ірраціональне, але хтозна, чи не допоможе воно в якусь непевну мить прийняти інтуїтивно вірне рішення?
У кожному разі, «Череп» неодмінно варто прочитати і любителям новітньої абсурдистської літератури, і тим, хто хоче в сучасних невеселих умовах знайти гумористичну «розрядку», й нарешті, всім, хто цікавиться метафізичним виміром російської геополітики та іронічною її деконструкцією.
Коментарі
Останні події
- 15.05.2025|10:47Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
- 14.05.2025|19:0212-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
- 14.05.2025|10:35Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
- 14.05.2025|10:29У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
- 14.05.2025|10:05Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
- 14.05.2025|09:57«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
- 09.05.2025|12:40У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
- 09.05.2025|12:34Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
- 07.05.2025|11:45Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»
- 07.05.2025|11:42Місця та біографії, які руйнує Росія. У Києві презентують книжку «Контурні карти пам’яті»