
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Поезія символів, гри і патетики:
рецензія на збірку віршів Дарини Гладун «Рубати дерево».
Нова поетична книжка з серії переможців літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» — «Рубати дерево» Дарини Гладун.
Збірка одразу привертає увагу домінуванням чорної барви в оформленні, формальними експериментами у розташуванні тексту, графічними символами.
На обкладинці — прокреслені літерами чорно-білі річні кола дерева. А коли розгорнути книжку, стає ясно, що ідея цих кіл охоплює ціле видання.
Своєрідним їхнім звуженням постає сама композиція, розташування віршів, поєднання розділів із оберненою нумерацією — від нескінченності, потім двадцять четвертого розділу й до нуля (при цьому потрібно зазначити, що нумерація самих віршів рухається в зустрічному напрямку).
Не кажучи вже й про насиченість текстів образами дерев, їхнього зрубання тощо.
Віршам Дарини Гладун притаманна формалістична концептуальність, продумана й багатозначна структурна побудова.
Що можна пов’язати з традиціями на стику високого модернізму й авангарду (хоча про стилізацію, як таку, чи про безпосередню маніфестовану спадкоємність тут навряд чи йдеться).
Вагому роль у віршах «Рубати дерево» грає ритм, специфічна музичність. Так само нескладно зауважити відданість поетки архетипічним образам, символічним шарам значень.
У збірці є багато наскрізних мотивів, активно й акцентовано присутніх у світових міфологіях і релігіях — як-от шкіра, змія, серце, земля, хрест, могила, певні звірі тощо.
Це створює додаткові можливості для трактування текстів Дарини Гладун.
І охочим тут багато чим допоможе концептуальна післямова літературознавця, професора Юрія Коваліва (він, власне, розглядає «Рубати дерево» великою мірою саме через українську архаїку, хоч тут цілком можливі й інші перспективи — пишу це впевнено, як людина, котрій випадково довелося вперше читати цю книжку паралельно з нарешті перекладеним українською «Трактатом з історії релігій» Мірчі Еліаде).
Віддає поетка належну данину і більш «чистій», «естетській» метафориці — «ти приходиш снігом / крізь діряву стелю консерваторії / і так я знаю / що вже давно повесніло».
А також і традиції «оповідних», сюжетних верлібрів. Серед останніх очікувано зустрінемо й родинні історії, і тексти зі «сновидними» фабулами.
Стиль Дарини Гладун більш ніж упізнаваний і надзвичайно цілісний, самодостатній. Аж навіть провокує запитання: що ж далі? Та залишмо його на відкуп самій авторці та її наступній книжці.
Повертаючись до густоти й гомогенності стилю, треба відзначити, при цьому він спирається на досить широкий арсенал засобів, прийомів та ідей.
Так поряд із майже герметичною цілістю забезпечується масштаб і «повітря».
А при цьому ще й відчутний рівень патетики, що його можна вважати як ознакою етапу творчості поетки, так і характеристичною рисою української поезії десятих років назагал. В літературній історії цих років «Рубати дерево» гарантовано посяде своє самобутнє місце.
Коментарі
Останні події
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025
- 25.08.2025|17:49У Чернівцях відбудуться XVІ Міжнародні поетичні читання Meridian Czernowitz
- 25.08.2025|17:39Єдиний з України: підручник з хімії потрапив до фіналу європейської премії BELMA 2025
- 23.08.2025|18:25В Закарпатті нагородили переможців VIІ Всеукраїнського конкурсу малої прози імені Івана Чендея
- 20.08.2025|19:33«А-ба-ба-га-ла-ма-га» видало нову книжку про закарпатського розбійника Пинтю
- 19.08.2025|13:29Нонфікшн «Жінки Свободи»: героїні визвольного руху України XX століття крізь погляд сучасної військової та історикині