Re: цензії

14.05.2025|Валентина Семеняк, письменниця
Міцний сплав зримої краси строф
07.05.2025|Оксана Лозова
Те, що «струною зачіпає за живе»
07.05.2025|Віктор Вербич
Збиткування над віршами: тандем поета й художниці
07.05.2025|Ігор Чорний
Життя на картку
28.04.2025|Ігор Зіньчук
Заборонене кохання
24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
12.04.2025|Андрій Содомора
І ритмів суголосся, й ран...

Літературний дайджест

Різноманіття як чинник прогресу: рецензія на книжку історика Фернана Броделя «Ідентичність Франції»

Український політикум рясніє ідеями щодо переінакшення на європейський лад суспільно-політичного устрою нашої країни.

Зазвичай, це умоглядні побудови, спричинені незнанням сучасного й минулого інших держав.

 

За розміром, чисельністю населення, культурним розмаїттям та складністю історії подібною до України є Франція.

 

Різниця — хіба в успішності. Збагнути, як ця сумна різниця утворилася, допоможе ґрунтовне дослідження блискучого історика Фернана Броделя «Ідентичність Франції» (К.: Видавництво Жупанського).

Публікація тритомовика почалася п’ять років тому. У першому томі, що має назву «Простір та історія», зустрічаємо фразу, вельми незвичну для українців, узвичаєних скиглити: мовляв, Донбас — не Галичина.
 
Автор, залюблений у французьку просторову різноманіть, ніби риторично запитує: «Географія: чи саме вона вигадала Францію?». І далі пропонує гасло: «Нехай Франція зветься різноманіттям».
 
У другому томі під назвою «Люди і речі» Ф.Бродель переходить до демографії та економіки. Добробут людини і держави віддзеркалюється в кількості й щільності населення.
 
Демографічний поступ Франції — не висхідна пряма: у зменшенні числа французів (кельтів, галів) винні клімат, війни, хвороби.
 
Чи не найстрашніша з останніх — чума: «Історія чуми, здається, добре підпорядковується довготривалим біологічним циклам. Ми не знаємо, чому вона цілком зникла в Європі у ХVІІІ сторіччі, так само як це сталося на шістсот років раніше, після того як вона лютувала упродовж століть».
 
З Х до ХV сторіччя формувалася Європа: «Не може бути Франції, якщо нема Європи. Європа — наша родина, умова нашого існування. Європа консолідувалася, зцементувалася навколо нас». Водночас творився «французький народ»: «Французьке населення — це полотно, зіткане з різних етносів, поєднаних разом багатьох регіональних народностей, до яких доєдналися завдяки різним хвилям еміграції впродовж більш ніж сторіччя іноземці з Європи чи ще дальших країв».
 
Перекладена торік третя книга «Ідентичності Франції» відкриє очі багатьом українцям, зачарованим сьогоденним європейським добробутом, адже ранню історію Франції супроводжували «злидні, неврожаї, голодомори, хлібні бунти, повстання».
 
«Ви­гнати привид голоду з вочевидь багатої країни» вдалося ледве наприкінці ХІХ століття.
 
Швидка й несподівана руйнація селянської Франції й перетворення її на уніфіковану державу політичної нації відбулася саме завдяки відкритості території Франції, бо «будь-який політичний організм постійно підживлюється культурними надбаннями, які отримують завдяки вічному рухові, що розносить їх світом». 
 
Відтак апологетам «працелюбності українців» варто обережніше ставитись до стереотипів, адже готовність «орати як раб на галерах» і прогрес — не є синонімами.
 
А селянська економіка, хоча й зберігає народну розмаїтість, спричиняє її закритість або навіть автаркію. Тоді як модерн вимагає уніфікації, єдності, торгівлі, націєтворення, лібералізму. 
 
Разом із концентрацією капіталу, індустріалізацією, зростанням наукоємності виробництв змінювалося ставлення людей і урядів до грошей і банків.
 
Не дивно, що імена фінансистів зустрічаються в книзі частіше, ніж імператорів чи прем’єрів. Це має знати укрсучеліта. Як і те, що умілим політикам, які творять єдину націю і державу з різноманіття, — жоден Збруч не заважає. 
 
Костянтин Дикань


коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»
07.05.2025|11:42
Місця та біографії, які руйнує Росія. У Києві презентують книжку «Контурні карти пам’яті»
07.05.2025|11:38
У Києві відбудеться презентація книги «Усе на три літери» журналіста й військовослужбовця Дмитра Крапивенка


Партнери