Re: цензії
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Розбити дзеркало росії, або Навіщо російські кафедри на Заході?
Репліка до дискусії
Розсіяні по західних університетах ще в першій половині ХХ століття російські кафедри в усі часи були великими й малими, та головне – ніколи не безлюдними острівцями «великої» російської культури: від перших, білогвардійських, емігрантів і до третини ХХІ століття, за понад сотню років, ця мережа істотно розрослася і вплинула на формування західних уявлень про росію, її історію й культуру. Війна, розв’язана росією, точніше – фатальна фаза цієї війни 24 лютого 2022 року, змусила цю «мережу» (чи то розлогу «сітку» культурно-політичних впливів) балансувати, і це балансування дуже показове. Через низку радше вимушених, ніж добровільних заяв і звернень російські кафедри чи «Russian studies» на Заході спробували відмежуватися (або принаймні вдати це) від прикрих «невдач» і «помилок», що випали на долю російської влади, яка ще нещодавно всі ці інституції всіляко підтримувала: хтось раніше, хтось із запізненням – вичікуванням, якою ж стороною повернеться російська історія – скрипуча «избушка на куриных ножках». Після того, як ректори російських «вузів», а за ними і вся російська академія наук підтримали одноголосно військове вторгнення в Україну «російські острівці» на Заході змушені були розірвати «контакт» із плідним «материнським чревом». Однак пояснення того, що нібито російська влада і злочини, які вона щоденно чинить, – це одне, а російська мова, історія, література з амвоном видатних імен і творів (літературний канон та іконостас) – це інше, довело, що «західна русистика» (росіяністика) загалом нездатна до будь-яких структурних змін. Цілісність і монолітність російського імперського дискурсу були і залишилися такими, які не підлягають сумніву. «Велич» російської культури сьогодні, як і не раз у минулому, прикрила вбогість і мерзотність російської воєнно-політичної машини. Імперія творить жахливі речі, але чарівність її культури непомильна! Історія «російських острівців» на Заході дає не один приклад того, як, перебуваючи в політичній опозиції до держави-імперії, російські інтелектуали ніколи не втрачали довіри до імперії-культури. Якщо нічого не знати про драматичні життєві долі російських інтелектуалів, то розрізнити емігрантську і материкову російські літератури майже неможливо. Прикметно, що найвидатніші російські письменники-емігранти ХХ століття, як-от нобелівські лауреати Набоков і Бродський, попри велику часову (в три покоління!) дистанцію, так само послідовні в своїй зневазі до України, її мови й культури, як і путінський чорносотенець Дугін.
Образ росії, який сконструювали росіяни для Заходу (аби підважити, а зрештою, перевернути догори дном попередній, сформований ще із часів Просвітництва), і який цей Захід благополучно засвоїв, – це фікція, що приголомшує своєю абсурдністю. Вважати, що країна, яка займає 1/7 земної кулі та вміщує в себе, як безрозмірна рукавичка, десятки, якщо не сотні народів і народностей, релігій, культур і мов, про деякі з яких уже ніхто і не згадає, здається, може лише останній дурень. Та вигадкою про російську монолітність, за якою нібито існує єдиний російський народ, російська православна церква і російська мова і поза ними нічого (в цю тріаду цілком уписувалася і формула USSR = Russia), хворіють голови, без перебільшення, усього Заходу. Тож президентка Європарламенту, яка, відвідавши «Бориса Годунова», обіцяє рятувати «велику» російську культуру від путіна, здається, демонструє усе політичне невігластво й інтелектуальну безпорадність Заходу перед російським викликом.
Можна задуматись над тим, чому студії постколоніалізму, що пережили декілька стадій і етапів розвитку, за понад півстоліття так і не помітили росії (а навіть найменші натяки на можливість аналізу російського колоніалізму, і то стосовно не росії, а лише її радянських сателітів, як-от квазіутворення під вивіскою УРСР, одразу піддавалися обструкції). Класики західного постколоніалізму на кшталт його засновника Едварда Саїда вперто не помічали росії. Чи випадає дивуватися, що сучасний інтелектуально перенасичений Захід не складає собі уявлення (і навіть не збирається його складати) про те, чим є росія, що вона й навіщо (щасливим винятком тут стали недооцінені, зокрема й в Україні, «Трубадури імперії» Еви Томпсон). Захід, для якого процеси деколонізації, емансипації, гуманізації стали релігією, а права меншин (і зокрема національних) – священною коровою, відмовляється побачити в росії імперію, в якій колонізація, асиміляція і геноцид є нормами, а сотні етнічних меншин таким же розхідним матеріалом, як вугілля, нафта і ліс. Якщо звернутися до батька психоаналізу, то можна припустити, що йдеться про своєрідну компенсацію: власні імперські уявлення (як такі, що повинні бути піддані обструкції і яких треба соромитися «вдома») Захід переносить на росію як, можливо, й не бажані, але прийнятні. Тому він переймається, наприклад, відродженням культур американських автохтонів-індіанців, але нічого не знає (і не прагне знати) про понад 20 зниклих, 22 за крок до знищення і близько півтораста мов народів росії, що опинились під загрозою знищення, – таку статистику дає ЮНЕСКО. І коли, наприклад, такий собі Фарід Закарія опікується єдністю і цілісністю росії як «великої» і православної держави-культури-нації, розпад якої навіює на нього страх, то це здається викликом самому здоровому глузду: те, що інтелектуал і представник недавно колонізованого народу відмовляє іншим колонізованим у праві на існування, – подвійне лицемірство. Розбити дзеркало ілюзій і показати росію тим, чим вона є тепер, – це виклик, можливо, ще складніший, аніж розбити російську армію на полі бою. Вигадка про цілісність і монолітність росії з цілим набором супровідних штампів – це камінь, вибивши який, споруда звалиться на голови її творцям. А на руїнах виросте новий, по-справжньому різноманітний світ держав, культур і націй (очікуваний «азіатський ренесанс»). Хай, може, не демократичний і не спокійний, та жоден світ таким ніколи і не був. Ймовірно, це і буде крапка в багатостолітній війні історії з географією. І світ цей хочеться побачити.
Вадим Василенко,
Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України
Коментарі
Останні події
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
