Re: цензії

28.04.2025|Ігор Зіньчук
Заборонене кохання
24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
12.04.2025|Андрій Содомора
І ритмів суголосся, й ран...
06.04.2025|Валентина Семеняк
Читаю «Фрактали» і… приміряю до себе
05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ
«Ненаситність» Віткація
30.03.2025|Ігор Чорний
Лікарі й шарлатани
Пісня завдовжки у чотири сотні сторінок

Літературний дайджест

19.02.2010|18:30|Сумно

Лесь Подерв´янський: «Об мою дружину можна сірники запалювати»

Хтось називає його ганьбою української сучасної літератури, хтось – генієм. Але хай там що, а саме цього чоловіка, який «усе життя бавиться із живописом, літературою, жінками, пиятикою – з чим завгодно...», цитують усі: від малого до старого. Моя розмова з чи не найскандальнішим сучасним українським письменником – Лесем Подерв’янським.

«Я ПРОСТО ВЕСЕЛА ЛЮДИНА»

– Пане Лесю, зізнаюся, трохи остерігалася зустрічі з вами… Знаю, що тривалий час відмовляєтеся давати інтерв’ю. А якось сказали про журналістів навіть таке: «Їх справжнє місце або на суконному комбінаті, або під паровозом…»
– Так, це правда. А ще політиків називаю «рогулями», міністерство культури – «мертвою силою, звалищем старих речей».

– А якщо це рідні, близькі люди?

– Якщо людина тямуща, розбирається, то вона може написати про мене будь-що: чи погане, чи добре. Але завжди приємно, коли щось об’єктивне й розумне про себе читаю. А коли дурне, то мені до цього геть байдуже.

– Скажіть, а вдома, у капцях та халаті, ви такий самий сатиричний, іронічний? Так само витончено лаєтеся?
– Та я зовсім не сатирик. Я просто весела людина. Сатирики-професіонали – народ похмурий. А я веселий роз****яй.

– Себто у житті ви такий, як у книжках?

– Так. Щоправда, там мене немає, там є мої персонажі.

– А мова?
– Мова у мене жива і вільна. І вживаю я усі ті слова, якими пишу. Я з усіма однаковий.


«П’ЄСИ СВЕРБЛЯТЬ, ПОКИ НЕ НАПИСАНІ»


– Мушу визнати, що часто чую, як вас цитують успішні, розумні, логічно мислячі особистості.
– У тому то й річ, що читають і грамотні, і безграмотні. Мене завжди дивувало, що у моїх текстах можуть зрозуміти люди, яким менше за двадцять. Але читають. Може, через те, що у моїх текстах направду є багато шарів. І кожен сприймає той шар, який йому під силу. Там є геть поверховий, а є глибший, іще глибший. Кожен сміється зі свого. У моєму письмі немає ніякої технології, себто нічого спеціально я не роблю. Воно йде звідси (показує на голову. – Авт.). Я, до речі, забуваю про всі ті п’єси, які написав. Вони сверблять, поки не написані.

– То ви описуєте реальність?
– Не зовсім. Сама реальність, звісно, цікава, але мене хвилюють якісь парадоксальні конструкції, наприклад, можу побачити античного героя у сантехнікові.

– Про нинішню кризу щось напишете?
– Яка криза?! Це все смішно! Нині я згадую свою бабусю, яка пережила громадянську війну, розстріли, голодомор, потім Гітлера – всю оту хірню. Вона подивилася б на нас, як на невротиків. Оце криза? Хліб є, черг нема, люди в ресторанах сидять, їх не розстрілюють. Де криза?

– Порадьте тоді, як не загубитися у нинішній невизначеності…

– Нікого не варто слухати, треба думати власною головою. Медитуйте бодай чотири рази на тиждень, займайтеся бойовими мистецтвами, пишіть, малюйте… Що ще? Я не є вчитель.

«ШЕСТИРІЧНИМ ВІДДАМ ОНУКА ДО ШКОЛИ БОЙОВИХ МИСТЕЦТВ»


– Скажіть, пане Лесю, з яким настроєм ви отримали звістку про те, що стали дідусем?
– З відчуттям полегшення: поки донька була вагітною – хвилювався, а коли народила – заспокоївся. Хлопчик у нас страшний бандит! Ставить всіх догори дриґом, квартиру може розібрати за п’ятнадцять хвилин. 

– Поява онука якось змінила вас?
– Я з ним мало спілкуюся, хай трохи підросте. Він зараз з доньки кров п’є. Можливо, пізніше зможу чогось його навчити, щоправда, чого саме – поки не знаю. Чого доброго я можу навчити?! Хоча… Думаю, як виповниться йому шість років, то віддам до школи бойових мистецтв, там з нього зроблять людину. У бойовому мистецтві я майже 35 років, це вже спосіб мого життя. Живопис, література і бойове мистецтво – все це дуже схоже. Середньовічний самурай мусив вчитися фехтуванню на мечах, мистецтву джіу-джитсу, мистецтву складати вірші й мистецтву малювати. Людина, яка прагне досконалості, має опанувати всі ці речі, інакше її не можна вважати повноцінною.

– А що відповісте онукові, коли спитає, чому у ваших текстах так багато нецензурних слів?
– Гадаю, відповідь на це він знайде ще в дитячому садку, тож мені вже не треба буде йому щось пояснювати. Бо діти – такі самі люди, як і ми, вони зовсім не квіточки. І в дитсадку, школі вони про все дізнаються.

– Якось ви сказали, що, аби братися виховувати дітей, треба бути кимось...

– Так. От я доньку ніколи не виховував, бо виховувати дітей – це тільки псувати їх. Дитина має виховуватися на прикладі батька, матері. Якщо мать – красавіца, а батько – герой, то не треба нічого навчати. А якщо ти п*****с, то скільки не пояснюй – дитина думатиме: «Хай що ти мені кажи, а хлопці з вулиці таке розкажуть, що тобі того ніколи не знати!»


«Я ДУЖЕ ПЕРЕБІРЛИВИЙ СТОСОВНО ЖІНОК»

– Пане Лесю, з ваших слів, «любов нікого ніколи ні від чого не рятувала». Чому так вважаєте? Невже ніколи не кохали?
– Любов не лише не може врятувати, вона – просто страшна хвороба, яка ніколи нічим добрим не закінчується. А чи кохав я? Так, було... Я й нині закоханий. У мене прекрасна дружина (років на п’ять старша за мою доньку), і нам дуже добре. Разом ми вже вісім років.

– Ви перебірливий стосовно жінок?

– Дуже. А Марія жива, розумна і красива. Передусім жива. Об неї сірники можна запалювати – така енергійна! Жінка може бути навіть дурною, але на її вустах має бути посмішка. І вогонь має бути. Щоправда, моя Маша не дурна, а дуже розумна, тож мені поталанило. А познайомилися ми випадково, на Дні народження однієї випадкової людини. Ні я туди не хотів іти, ні Маша…

– Доля?
– Ні, я в це не вірю. Того вечора нічого було робити, от друзі й затягнули мене на свято. Там сиділи блондинки-розвєдьонки. А одна була брюнетка, і реготала так, що було чути в сусідньому кварталі. Думаю, однаково треба щось робити, от і приклеївся до брюнетки. Так воно і вийшло.


Жанна Куява



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

02.05.2025|13:48
В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
01.05.2025|16:51
V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
01.05.2025|10:38
В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
30.04.2025|09:36
Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
29.04.2025|12:10
Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
29.04.2025|11:27
«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
29.04.2025|11:24
Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
29.04.2025|11:15
Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
24.04.2025|19:16
Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
24.04.2025|18:51
Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата


Партнери