Re: цензії

15.05.2025|Ігор Чорний
Пірнути в добу романтизму
14.05.2025|Валентина Семеняк, письменниця
Міцний сплав зримої краси строф
07.05.2025|Оксана Лозова
Те, що «струною зачіпає за живе»
07.05.2025|Віктор Вербич
Збиткування над віршами: тандем поета й художниці
07.05.2025|Ігор Чорний
Життя на картку
28.04.2025|Ігор Зіньчук
Заборонене кохання
24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів

Літературний дайджест

Вихід із програми саморуйнування

Соціальна недуга у романі Валентина Бадрака — чудовий спосіб родового очищення.

Головний герой роману «Чистилище», київський мажор із парвеню на ім’я Кирило Лантарів, намагається жити за правилами столичної тусовки, і тому не дивно, що «швидка їзда, як і вироблений протягом кількох останніх років надзвичайно жвавий ритм життя, надавали йому у власних очах блиск діловитості, хитрості і значущості». У принципі, нічого дивного для того, чию кар’єру довго гальмували родинні злидні. Безбатченко, вибився з низів, заздрить більш родовитим і, відповідно, заможним приятелям — здавалося б нічого нового у цьому романі юного сердюка з новоявленою елітою немає. Проте родзинка «Чистилища» саме в цьому — довгому, болючому і нездоланному, як виявилося, — шляху до себе.

Хай там як, але попри справедливу відсутність у романі «расистських» умовиводів, завдяки якій дуже легко буває роз’яснити різницю між «вдалими» і «невдалими» героями-народами-націями, справжні причини «успіху» принаймні визначаються. «Роздратування, гнів, образа та інші негативні емоції можуть нести, так би мовити, прискорену програму саморуйнування», — пояснює цілитель Юпітер нашому герою, який, ясна річ, за такого пришвидшеного життя дуже скоро потрапив в аварію і надовго опинився на лікарняному ліжку, проходячи у другому томі дилогії фізичну і духовну реабілітацію у лісовій хатині того самого цілителя, колишнього офіцера-десантника, якому довелося воювати в Афганістані, вбивати чимало людей, а потім боротися з вироком у вигляді ракової пухлини. «Всілякі аварії і катастрофи — це рефлексія підсвідомості, відповідь на певний стан психіки», — ось таке резюме має винести читач iз цього психологічного майже трилера-детективу з присмаком мелодрами.

Зрештою, автор правий, і не діло для сучасного белетриста — виховувати, зцілювати і напучувати глибше і сумлінніше, ніж того потребує читач. Бо насправді, видавши чимало книжок про життєві стратегії відомих людей, Валентин Бадрак не може не знати, що самою лише терапією духа тут не відробитися. «Методики? — запитав той здивовано. — Методика — це спосіб життя, змінитись необхідно повністю: в помислах, намірах, у вживанні енергії та їжі і так далі». А як, спитаємося, це зробити, якщо долі не судилося, і те, що дозволено і написано на роду Юпітерові, ніколи не вдасться втілити люмпенізовано-колгоспному елементу зі столичної тусовки?

У «Чистилищі» про це, звісно, не йдеться, лише натякається — тонко, легко, через ті самі призабуті солодощі «афінських вечорів», а також наркотичних трипів-вечірок, до яких героя-бичка намагаються призвичаїти його аристократично-декадентські друзі.

Загалом «Чистилище» Бадрака — по cуті, добра книжка, хоч у ній чимало жорстких відступів у бік кримінального, тюремного, бандитського. Кожен із героїв має своє минуле, яке розчиняється в його сьогоднішніх миролюбних буднях. Щоправда, читач уже звик, що його випробують чорнухою, пропонуючи історії занепалих янголів, а тут таким янголом-охоронцем стає людина, в якої вся чорнуха позаду, і живе вона цілком праведно, рятуючи того самого мажора-парвеню. В романі янголом постає цілитель-відлюдник. Його існування дає підстави авторові припускати, що наше життя — не чистилище, а справжній рай. Щоправда, в це треба дуже сильно повірити, забувши не лише про бика і Юпітера, а й про решту смішних і малопотрібних у нашому секуляризованому світі міфологічних тварин, героїв і богів.

Ігор Бондар-Терещенко



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

16.05.2025|15:50
«Танго для трьох»: він, вона і кґб
15.05.2025|10:47
Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»


Партнери