Електронна бібліотека/Проза

Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
Сонячний хлопчикВіктор Палинський
Завантажити

Називався він Назарко Доброгір. Але давні знайомці кликали Арком Ґутенбергом. Не думаю, що тут були аж такі конкретні причини… Втім, він здавна цікавився ґотичними шрифтами у стародруках. І мав відповідну книгозбірню, напевне, найбільшу такого роду в Старому Місті.

Вікна його помешкання видивлялись на Стару площу. І якось так золотилися сонячними ранками, ніби шибками стікав достеменно вироблений рідкий мед. Це дивувало містян. Бо у житловнях – поруч, рядком – нічого подібного не спостерігалося. Я не раз бачив, як мінялася майданська площа завдяки загадковій золотавості Ґутенбергових вікон. Не буду тут говорити про особливу казковість, але щось подібне таки було.

Вперше я потрапив у житло Арка, коли допомагав йому перевозити, старовинної роботи із чорного дерева, креденс з унікальною майстровитою різьбою на теми давньогрецьких міфів.

Цікавою була домівка цього чоловіка! Скрипуча паркетна долівка, добре доглянута, лише додавала щемливого шарму інтер´єру. Наче привітно спостерігали за тобою. А ти пересувався, аби розглянути давні потемнілі шафи, виповнені книжками, парсуни невпізнаваних облич, розгорнуті рукописи і стародруки на консольному столику в кутку кімнати…

З того часу я, один з небагатьох, почав учащати сюди. Навіть брав деякі книги для лектури з собою. Господар не заперечував, одначе ретельно записував у свій малесенький блокнотик, що сáме було мною позичене та на які терміни?.. Так, його стародруки і манускрипти вартували дорого.

…Я добре знав, що Арко давно вже досліджує всю цю старовину. Попри те, майже не публікує своїх текстів. А націлюється одразу на кілька монографічних видань, що давало б йому змогу певно заявити про себе в науковому середовищі. Додам, його інтереси не обмежувались, в дослідженнях, лише стародруками та рукописами. Тут слід згадати і про архаїчні меблі, давній живопис, вироби із цінних металів… Одне слово, неговіркий архіваріус чимало міг би подвигнути одразу у кількох наукових прямунках. Ще, до слова, у міському та обласному архівах, в одному з яких Арко працював, його цінували за великий обсяг оброблених матеріалів і надзвичайну аналітичну пам´ять, що давала можливість Доброгору віднаходити, навіть серед мотлоху, цінні архівні матеріали.

…Отож жив собі над Старою площею і жив. Скажу більше, – не тужив.

…Подеколи до нього заходила матуся, пані Ядзя, аби приготувати синові чогось смачненького. Тоді в мініатюрній кухоньці щось шкварчало і булькало. А старша пані лише примовляла: «Спробуйте мóго, м᾿яска чималого. Бо немає хижі без смачної їжі!» Її м´ясо по-жидівськи, з чорносливом, смакувало нам найбільше. Це був наїдок, яким достоту насититись було неможливо! Ми з Арком лише прицмокували. А пані Ядзя тішилася, дивлячись на таких вдячних їдців.

 

Це сталося посеред зими, коли золотаві вікна Ґутенбергової оселі виглядали особливо, на фоні холодних тонів і тональностей. Як десь у моїх записах: «Колорит барв був скупий, але переконливий».

Ґутенберг, як і частенько, чаклував у своєму прихистку над чаями та настоянками. На столику, з явно вираженими ознаками німецького бароко, стояли мініатюрні піали, виповнені привабливо-смарагдовою рідиною. Невдовзі ми вже частувалися трунком. І слід завважити, що це був смак неповторності. Ні з чим і порівняти! Така малюсінька порція, а в келишку було не більше якихось двадцяти грамів, подіяла одразу. Виразніше почали проступати застиглі деталі Доброгорового помешкання. Я наче вперше побачив, скажімо, оцей витончений секретер з квітковими інтарсіями, одиноке рококове крісло… Оце так! Друга порція частунку вже була кольору бордо: тягучого та глибокого. І, одразу, – енергія незвіданої сили виповнила кожен м᾿яз, кожну клітину. Це – так добре, як ніколи не траплялося. Третя – звичайна сивуха, на смак. Сьорбнув, навіть скривився. Аркові, здалося, не сподобалось. А проте виявилось, що це – вирішальна порція. Він підійшов до незаставленого меблями простору стіни і легко провів рукою. І у цю ж мить на площині з´явилося щось схоже на пролом. Махнув мені другою рукою. – «Повтори за мною. Це зовсім не складно!» Я не вагався. І ось вже навпроти мене зяяла неправильної форми дірище у незмінно товстому мурі. Мій приятель, недовго думаючи, легко проник у сусіднє приміщення. Я, звісно, також скористався своїм проломом. Там уже сяяло світло. Ґутенберг нишпорив у численних шухлядах, що займали повністю одну із стін приміщення. Виявилось: ми – у директорському кабінеті історичного музею. Ото вже скуштували настоянки! Арко без зайвого поспіху знайшов те, що шукав. А саме, – у шафі ренесансного періоду в Італії. Та ще й з пластичними медальйонами. Я знав стиль цей мебльовий, бо писав про нього в одній із своїх новел. Він тримав у руках прозору скляну піраміду, доволі немалих розмірів, всередині якої сяяв, навіть при цьому освітленні, своїми численними гранями діамант. Мені здалося на якусь мить, що й сам Арко почав сяяти. Ми без зайвої метушні попрямували до своїх проломів. Доброгір, вже у себе, крутнувся дооколо, на одній нозі, міцно тримаючи дорогу цінність. І вмить прохід у стіні заволікся, ніби й не було його. Я повторив рух майстра: усе відбулося за аналогією.

…Ні, без якихось охів та ахів! Доволі спокійно поспілкувалися. Я лише уточнив, чи були ми в приміщенні саме історичного музею. Арко ствердно кивнув. І додав при цьому: «Дорога цінність, себто унікальний діамант, я у цю ж ніч поверну на попереднє місце. Лише сфотографую. …Це «Зоря Сходу», що її в грошовому еквіваленті й оцінити неможливо. Украй шляхетна обробка та природні розміри роблять її по-справжньому безцінною. Є мрією діамантових королів… Тобі незадовго покажу унікальні знімки…

Насправді незабаром достачив мені цілу купу вироблених фото в натуральну величину каменя. Добряче попрацював майстер. Допитуватись чогось більше, самовільно він мені не говорив, було марно. Що може назагал дозволити собі, проходячи крізь стіни, – лише здогадуватись?!. Знаю, тут таки кортить запитати про банківські мури?.. Отож, бо й воно; заздалегідь: не проходить! Ха-ха!..

…Друзями залишаємось і нині. Але «крізь стіни» – ані-ні. Напевне. Бо ж – статус архіваріуса…

P. S. Діамант Назарко повернув у директорську шафу в цю ж ніч.

 

Останні події

14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»
07.05.2025|11:42
Місця та біографії, які руйнує Росія. У Києві презентують книжку «Контурні карти пам’яті»
07.05.2025|11:38
У Києві відбудеться презентація книги «Усе на три літери» журналіста й військовослужбовця Дмитра Крапивенка


Партнери