
Re: цензії
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
- 28.09.2025|Петро ГармасійПерестати боятися…
- 24.09.2025|Микола Дмитренко, письменник, доктор філології, професорПрихисток душі
- 24.09.2025|Михайло ЖайворонПатріотизм у розстрільному списку
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Авторська колонка
Про виховання
Коли мені було вісім, всі бібліотекарки, що завідували книжковими полицями бібліотек поруч із моїм будинком, знали мене не лише на ім’я. Вони також розпитували, одночасно заповнюючи формуляр, як звати моїх батьків, що я люблю їсти на обід і чи люблю лікарів.
Я чесно відповідала, а деякі питання ігнорувала – навмисно задивлялася в якусь книжку і робила вигляд, що не почула.
Достатньо було, що ці жіночки знали про мої літературні смаки і щоразу, коли я приходила, урочисто вручали мені стосик казок народів світу: білоруські, польські, італійські... Я поринала в книгу, дочитуючи її до кінця майже за кілька днів, якої б товщини вона не була, будь-де: відвідуючи з мамою пари механіки в університеті, говорячи з подружкою по телефону, замість уроків і розваг, забивши на домашню роботу.
Я заглиблювалася у ці дивовижні світи, такі подібні і водночас несхожі на мій – з бабусиними розповідями, дідусевими небилицями, батьківськими спогадами. Минав час – бібліотекарки змінилися, але так само називають мене на ім’я і знають літературні вподобання, зустрічаючи мене, щоправда, не казками, а літературою дорослішою.
Казок мені вистачає і в житті. Все частіше бачу казкову дійсність, часом спотворену, мовби дивлюся в чудесне дзеркало троля. І вся ця реальність про дітей, яких заводять до лісу й полишають напризволяще, бо вони (а) – завинили чимось перед мачухою і (б) – їх немає чим прогодувати. Про правду, яка частенько сліпне і потім дивним дивом перемагає кривду. Про диявола і бідного чоловіка, якого одуром змушують віддати найдорожче, що він має. Про захисника бідних, який у кожної народності носить своє наймення, носить національний одяг і володіє автентично-справедливим характером. Тітоньки-феї, які, допомагаючи своїм родичам, лишаються без винагороди. І вистачає у тих казках і див – діти, якими ніхто не займався – виростають прекрасними і хорошими людьми.
Можливо, для епохи зародження художньої літератури як такої це було й неважливо, але опісля переворотних відкриттів педагогіки й психології утямити собі не можемо, як це не виховувати дитину – вона ж бо усе всотує. І в цьому контексті розглядаю сімейні інститути Європи, коли народжувати дітей там наважуються у тому віці, щоб не зашкодити своїй кар’єрі та інтересам. Пара вже твердо стоїть на ногах, має чим заплатити за навчання дитини, одягти її і приділити стільки часу особисто або найнявши няньку, щоби вона виросла хорошою і розумною особистістю з правильними орієнтирами. Але все відносно. Так само як відносно і в Україні.
Нещодавно я зрозуміла, як трапилося, що для великої кількості мешканців Західної України національна гідність – не пустий звук, задля струсу повітря. І справа не тільки в мові, якою вони говорять. Справа у вихованні. Точніше, у вихованні традицією.
Як дитина урбану, маю повне право стверджувати, що знала про деякі речі суто з розповідей і книжок (тих самих, узятих у бібліотеці). Я мала вишиванку, але не відчувала її краси. Я пам’ятала про дивовижні свята Купала, чула про обряди Різдва, навіть молитву досі знаю одну-єдину. Я не куштувала на смак багатьох національних страв, не слухала оповіді біля вогнища про русалок та перелесників і завжди мріяла сходити в ліс. У моєму місті архітектура, переважно, сталінської доби, велика кількість підприємств, стрімкий потік життя та інвестицій, але, попри все те, чудесні люди. І я навіть не сумніваюся, що ці люди колись їздили до бабусь у село, де виховувалися самою природою та народними мудрощами, вірять не стільки в релігію, стільки в зцілюючу і підтримуючу вищу силу. І головне, багато подорожують, особливо в межах України, маючи можливість знайомитися з тим, від чого нас, городян, було відірвано.
Надихатися усім тим, частіше вдягати спідницю замість штанів, позичаючи силу в землі, в яку вірили наші предки, і дихати повітрям – цілющим і лікувальним, будувати містки між культурами та літературами, розуміючи скільки всього нам дало місто і скільки забрало, збавивши головного – гармонії, без якої неможливо до кінця відчути все те, що змушує тебе пишатися цією прекрасною країною і мужніми людьми. І після повернення, довго не маючи змоги бути там, до чого прикипіли серцем, лишається тільки відкрити книгу, взяту в знайомих бібліотекарок, які переважно бачать далі, ніж дозволяють їхні товстезні лінзи, і виховуватися, виховуватися, виховуватися, шукаючи ідеальну формулу співжиття із цим світом.
Коментарі
Останні події
- 18.10.2025|10:36"Дівчина з кулею": В США вийшла англомовна збірка віршів української поетки Анни Малігон
- 17.10.2025|18:42Екранізація бестселера Андрія Куркова «Сірі бджоли» виходить у прокат: спецпоказ у «Жовтні» з творчою групою
- 17.10.2025|17:59"Основи" презентують "Довгу сцену": Театральна серія відкриває трагічну історію "Маклени Граси" Куліша та її сучасний римейк Ворожбит
- 17.10.2025|16:30Стартував передпродаж «Книги Еміля» — нового роману Ілларіона Павлюка
- 17.10.2025|14:19Подвійний культурний десант: Meridian Czernowitz везе зірок літератури в Одесу та Миколаїв
- 17.10.2025|13:53Книжковий фестиваль “Книга-Фест 2025” в Ужгороді: книжкові новинки та незвичні інтерактиви від Нацгвардії
- 17.10.2025|11:34"Книжки, черепахи й відьми": Володимир Аренєв прочитає лекцію про Террі Пратчетта у Києві
- 17.10.2025|10:37Їжа, фейки і дипломатія: Дмитро Кулеба презентує книги в Луцьку
- 17.10.2025|10:28Четверо українських письменників – серед номінантів на престижну Премію Астрід Ліндґрен 2026 року
- 17.10.2025|09:14У США помер письменник, співзасновник Нью-Йоркської групи Юрій Тарнавський