
Re: цензії
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
Літературний дайджест
Парадокси Сверстюка
Думки з приводу нової книжки письменника «Не мир, а меч».
Книжка Сверстюка — це збірка вибраних есе, публіцистики і спогадів про світ, життя, віру і безвір’я, високе й низьке в долі України, покоління та й самого автора книжки.
Євген Сверстюк пише коротко, сильно, парадоксально правдиво, афористично, його оповіді можна назвати притчами. У політичному вирі сьогодення Сверстюк починає з моралі й честі: «Життя, на жаль побудоване так, що правила чести треба щоразу підтверджувати, інакше вони забуваються...» Інакше виходить, що половинчаста мораль призводить до того, що в патріотах, пише Є. Сверстюк, ходять ті самі люди, які звеличували владу. А вона була такою, що попит на західну літературу в застійні 70–ті був зумовлений тим, що принаймні в книгах зустрінешся з порядними людьми. А творили ту систему люди подібні до сталінця Дмитра Мануїльського, який при зустрічі з Дмитром Донцовим (у 1918 р.), запитав: «Чому ви не з нами (більшовиками), ви ж порядна людина?». На що Донцов відповів: «саме тому».
Мабуть, центральним для розуміння того, що потребує наша культура, є есе «Проблеми заміни основ культури». Адже Жовтнева революція «залишила всі великі слова, але позбавила їх великого змісту». Відбулося обезбоження слова. Євген Сверстюк вказує на те, як підміна понять і брехня призвели до зміни функцій цілих груп і страт населення. Справжність зникала, і замість інтелігенції з’явився працівник ідеологічного фронту. Тепер проблема — як до тих загальнолюдських цінностей повернутися, як повернутися до національної ідеї. І чи можливо це, коли карателі тих, хто пробув у концтаборах чверть століття за цю ідею, живуть на пенсії з пільгами, а вони не реабілітовані?! «Комуністичний режим упав, а комуністичні лідери виявилися ні при чому». Винними за проблеми сучасні стали нові ідеї і нові вивіски. Система ж освіти залишилась під управою тих самих директорів, пише автор. Я б додав: а часто й ректорів, завкафедрами, професорів. Вони закрили браму для української ідеології в ім’я збереження совєтської безвідповідальності. Можна сказати: і далі хочуть відтворювати такий порядок речей, коли в одному зі столичних педагогічних вузів студенти–історики говорять про початок ІІ Світової війни в Україні з 1941 р. і це не дивує адміністрацію. Ці знання студенти принесли з київських шкіл.
Євген Сверстюк пише гостро викривальні речі про колишню імперію СССР і тоталітаризм, готовність режиму до війни, її ведення у різних частинах світу при повсякчасному повторенні миролюбства «країни Рад» і показу готовності народу до війни, але — «за визволення людства». Бачить автор і проблеми, які має сьогоднішній Захід, бо він не запропонував протиотрути суспільству, яке вийшло з–під «соціалізму». Нам теж важко буде їх долати. Сверстюк пропонує подивитися, що ж веде в час глобалізації до єдності людства: мова, життєві стандарти, інформаційне поле, вільний ринок чи щось вище, інше, не зосереджене на суто матеріальних символах і набутках. Іронія, часом уїдлива аж до сарказму і гніву, звучить у циклі есе «Тільки не смійтесь!».
Декілька есе присвячено діянням, людям, яких він знав і поважав, або яких вивчав як літератор: Надії Світличній, Оксані Мешко, Дмитру Зерову, Володимирові Сосюрі, Василю Стусу, Тарасу Шевченку і Миколі Гоголю, Івану Франку, Андрію Сахарову, Олексі Тихому, Івану Кошелівцю, Олені Пчілці. Я б сказав, що їх об’єднує одна риса: бачити героїв своїх оповідей як творців і людей у повен їхній зріст, зважаючи на висоту свого зросту і свого розуміння. Тому автор не прагне стати над тими особистостями у своїх творах, а й порівнює себе з ними, міряє не постмодерністськими теоріями, хоч їх, безперечно, знає, а бачить цих людей в цілісності, бачить у них те велике, за що маємо їх шанувати. Бо ж годі судити про великих поетів, митців на рівних, коли ти сам їм доходиш тільки до колін, порпаючись у дріб’язковості. І то часто своїй, а не великих. Із цього циклу вирізняється, як на мене, нарис «Нецензурний Стус». В ньому автор пропонує шукати усвідомлення Василя Стуса як «поетичного виразника духу і болю всіх повсталих, відкинутих і приречених». Не творимо міфу, збагнемо, що то була «особистість, що вибудувала себе до легенди, і до цілковитої втрати страху за своє життя». Бо взяв ту ношу, яку ніхто не взяв, і ніс її за свій народ як громадянин і поет, без геройства і пози. Бо Стус був справжній.
Як історик, можу сказати, що есе, нариси, публіцистика Є. Сверстюка вже є джерелом розуміння недавньої епохи, а також аналізу негероїчної сучасності. Джерелом усвідомлення, яким було українське селянство Волині першої половини ХХ століття є есе про батька. Звідти — з сім’ї, мабуть, і корені життєвих принципів самого автора книжки. Про них складно розповідати, бо вони зримовані словом і змістом, а розповідь про книжку вже розмиває сприйняття.
Лунатимуть слова про те що, добре, що Ви є, пане Євгене, що несете такий заряд віри, любові, моралі. Добре. Але чи не бажаємо ми тим зняти з себе відповідальність за ту ношу, адже самі могли б нести її частку, іноді більшу, ніж спершу здається? Читачі книги вже беруть на себе зобов’язання підняти свою життєву планку.
Анатолій Русначенко
Додаткові матеріали
- Євген Сверстюк. «Правда полинова»
- Євген Сверстюк. «Не мир, а меч»
- Моральні максими Євгена Сверстюка
- 20 років із «Нашою вірою»
- Лист із сімдесятих
Коментарі
Останні події
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
- 01.07.2025|06:27Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus
- 29.06.2025|13:28ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва