Re: цензії
- 18.11.2025|Ігор ЧорнийУ мерехтінні зірки Алатир
- 17.11.2025|Ігор ЗіньчукТемні закутки минулого
- 16.11.2025|Ігор ПавлюкЛірика поліської мавки
- 08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськСвітлойменність
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Поки ти спав
У світ виходить антологія снів українських письменників.
…Кажуть, критика в літературі потрібна, щоб автор не дрімав. Якщо ж в одній збірці «задрімало» одразу кілька літературних поколінь, то, мабуть, щось не так із нашою критикою, і варто братися до роботи, будити і розбуркувати тощо. Адже «Сновиди» – це проект Тараса Малковича, в якому у «Дорослій серії» дитячого видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» зібрані докупи сни 80-ти сучасних і не дуже українських письменників. Якраз з оцього «не дуже» щодо сучасного формату збірки і годиться розпочати розмову про «Сновид».
Отже, не лише один-єдиний «неформатний» сон Григорія Сковороди вибивається за межі запевнянь укладача збірки про її оригінальність, а також про те, що перед нами «перша в світі письменницька сновидійна антологія». І хоч слідом за Григорієм Савичем проситься не самий лише Тарас Григорович і зі своїм власним «Сном», для створення такої, більш повної, цікавішої, а також набагато «правильнішої» щодо історії жанру антології треба чимало часу, а тут львівський Форум видавців гряде, на який «Сновидам» треба встигнути і т.д., і т.п. Тому не будемо зачіпати «історико-літературну» вагомість збірки, а глянемо лише на її «актуальність» і заявлену «оригінальність».
За великим рахунком, антологія «Сновиди» неоригінальна щонайменше двічі. По-перше, ідею виростити нове літературне покоління, яку сповідує укладач антології, мовляв, вона укладена «з акцентом на молодих і наймолодших, адже саме серед сьогоднішніх 20-літніх варто шукати завтрашніх класиків», свого часу вже успішно використало видавництво «Смолоскип». Згадаймо низку тамтешніх антологій 1990-х років на кшталт «Іменника», «Текстів», а чи збірки «У пошуку театру», чиї автори, будучи учасниками однієї видавничої тусовки, поперемінно переходили з одного жанрового збірника до другого, без зайвих зусиль, а лише на вимогу видавця стаючи поетами, прозаїками і драматургами. У збірці «Сновиди» маємо той самий номенклатурний набір імен, без якого видавцеві важко, мабуть, уявити сучасну українську літературу. Ще якби цим грішив старший Малкович, який очолює видавництво «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», то ця цехова солідарність була б зрозуміла, але «Сновид» укладав Малкович-молодший, і така молодеча заідеологізованість не може не засмучувати. Утім, сякі-такі нові «двотисячні» імена у збірці трапляються, але вони нічого не кажуть сучасному читачеві, який знає зовсім інших авторів із нового літературного покоління.
Справді, список учасників антології «Сновид» вражає, і то з різних причин. За великим рахунком, «сонну» автуру збірки можна розділити на тих, кого можна ввічливо запитати «що тобі сниться, крейсер Авроро?», і на тих, чиї сновидіння мало кого зацікавлять через явну невідомість їхніх авторів. Збирались «Сновиди» довго і важко. Укладач просив авторів писати свої «сонні» тексти довшими, більш розлогими, бо, мовляв, не назбирується потрібний обсяг. Але обсяг потроху зібрався, на заклик Тараса Малковича зголосилося чимало «сонного» люду, і в результаті до «Сновид» потрапили:
а) такі старші автори, як Ліна Костенко, Ігор Калинець, Анатолій Дімаров, Дмитро Павличко, Станіслав Вишенський, Наталка Білоцерківець, Василь Герасим’юк, Василь Ґабор, які вже давненько нічого нового не пишуть;
б) такі більш-менш молоді автори, як Лариса Денисенко, Оксана Пахльовська, Богдан Жолдак, Володимир Цибулько, хто лише цього року нічого не видав (а на Форумі засвітитися хоч із чимось хочеться);
в) такі наймолодші автори, яким писати про будь-що, як дурному з гори котитися (тим паче, у напрямку Форуму), як Христя Венгринюк , Сашко Горський, Сашко Дерманський, Дарія Демкович, Марія Кучеренко, Владислав Шубенков, Любов Якимчук.
Причому сталося так, що до останнього пункту з двотисячного списку антології потрапили, як бачимо, не дуже відомі двотисячники, які через власну «випадковість» виглядають у «Сновидах» якось незатишно. Ну, або відомі вони виключно Тарасу Малковичу як укладачеві антології. Цілком можливо, що таке хвацьке зарахування незнаних авторів – це штучне вирощування нового покоління, підтримуваного милицями старших корифеїв сну? У будь-якому разі, місія благородна, і старшому Малковичу не варто сварити свого сина-двотисячника за спробу «протягнути» в літературу своїх друзів і приятелів. Але чому тоді «сни», офіційно замовлені Тарасом Малковичем явно знаковим «двотисячникам», до збірки так і не увійшли? Невже завадила їхня незалежність, а також принципова непричетність до будь-якої з тусовок, адже, як бачимо, саме колективний принцип став чи не головним критерієм укладання літературного люду до «сонної» антології.
Ігор Бондар-Терещенко
Коментарі
Останні події
- 17.11.2025|15:32«Основи» готують до друку «Бард і його світ: як Шекспір став Шекспіром» Стівена Ґрінблатта
- 17.11.2025|10:29Для тих, хто живе словом
- 17.11.2025|10:25У «Видавництві 21» вийшла друком збірка пʼєс сучасного класика Володимира Діброви
- 16.11.2025|10:55У Києві провели акцію «Порожні стільці» на підтримку незаконно ув’язнених, полонених та зниклих безвісти журналістів та митців
- 13.11.2025|11:20Фініш! Макс Кідрук завершив роботу над романом «Колапс»
- 08.11.2025|16:51«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
