Re: цензії
- 08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськСвітлойменність
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Юрій Андрухович. Лагідний расизм
Ці люди привозять із собою не лише хвороби, яких ми так боїмося. Зрештою, хвороб у нас і своїх вистачає. Ми ще й їм передамо.
У купе київського потяга нас цього разу троє. "Американець" із Ходорова: ґрін-кард, 15 років у Штатах, раз на рік прилітає провідати маму. Василь із Тернополя: виявляється, таксист. Ну і я, котрий повертається домів з "Книжкового Арсеналу". "Американець" і Василь трохи посперечалися про ґеїв, відтак перейшли на негрів. Їх у нас останнім часом відчутно побільшало. У Василя про них, як годиться, історія. "От сідають до мене раз кілька африканців і лопочуть між собою своєю мовою, а куди везти не кажуть. Питаю: "Куди їдемо, хлопці?" Відповідають: "На родіну!" "А де ж ваша родіна?" – допитуюсь. А вони хором: "Зімбабве!" Добре, що у нас на службі диспетчери дівчата тямущі, відразу ж і сказали мені: "Вези їх, Васю, в "Орнаву". А вони почули знайоме слово і всі відразу ж у крик: "Орнава, Орнава!" "Орнава" в нас найбільший торговий центр, такий тіпа європейський." Як і більшість галичан, Василь трохи расист, проте расист лагідний, чого не скажеш про ходорівського "американця" -- той жорсткий. На його думку, все зло в його Америці – від чорних. Зате таксист Василь про чорношкірих студентів відгукується з гумором: "Дуже вже вони співати люблять, заглушають мені в машині рускоє радіо." Зважаючи на музичні смаки Василя, я б і сам, опинившись у нього в машині, не проти був би затягнути котроїсь гучної африканської. На думку спадає парочка сліпих музикантів з Малі – Амаду та Маріам. Вони страшенно популярні в Європі. Та вже й у нас, серед наших меломанів. Музика не має кордонів. Зрештою, як і людське невігластво. Пригадую, десь із півтора року тому все та ж тернопільська "Орнава" стала чи не епіцентром українського расизму. "Журналісти місцевої газети так захопилися висвітленням бійки двох іноземних студентів за українську дівчину, що й не помітили, як до тексту потрапили непристойні слова на адресу вихідців з африканських та арабських країн", – прочитав я тоді в новинах. І хоча світові ЗМІ саме через цей інцидент пророкували Україні значний відтік студентів з Африки та й загалом усіляко ґанили, тикаючи нас носом у нетолерантність і нижчий, ніж в Африці, рівень цивілізованості, все, як кажуть, устаканилось. Цивілізація ж у нас іще та: "антифашистське" радіо в таксі та маршрутках і розбиті вщент дороги – ось її вершинні прояви. Портрети очільників міста у вишиванках ледь не на кожному біг-борді – і тут-таки, під їхнім турботливим поглядом – величезні ями та вибоїни. Судячи з біґ-бордових комплекцій, ці люди не ходять пішки. То, може, вони здатні літати над отими вибоїнами? Але вернімося до расизму. Кольоровим іноземцям у нас створили найкращі умови для проживання – відмежовані ґратами кімнати в гуртожитках. Дуже зручно: і захист, і психологічний комфорт водночас. Місцеві фотостудії, банківські офіси (переказ коштів!), мовні школи так і майорять фотографіями усміхнених чорношкірих та азійських студентів. Бюджети й загашники наповнюються, власники супермаркетів радіють. Африканці купують багато м´яса, фруктів, розбирають неходові дорогі солодощі, торти, швейцарські цукерки. Разом із місцевими вони стоять у довгих чергах за питною водою. Їх люблять небезкорисливою своєю любов´ю квартирні аґенти, базарні перекупки, нечесні бармени. Бо де б вони були без них? Суміші різноманітних діалектів та мов, м´які і тверді, наче бублики різної свіжості, калейдоскопи облич на вулицях і вуличках, хіджаби, різнобарвна одіж греко-католицьких черниць, африканські дреди, пласкоголова, низькоросла і кривонога місцева гопота й так само поголена, але вже на довгих струнких ногах, гопота африканська – все це робить наші галицькі міста з відверто провінційних відверто європейськими. Такими, що в них, даруйте неправильне цитування з Біблії, "всякої тварі по парі". Ці люди привозять із собою не лише хвороби, яких ми так боїмося. Зрештою, хвороб у нас і своїх вистачає. Ми ще й їм передамо. Зате вони привозять іншу культуру, її шматочки, фрагменти. І водночас долучаються до нашої. У тому ж Тернополі багато африканців співає у греко-католицьких церквах, нітрохи не боячись українського Бога та його найсуворіших послідовників. Просто вони полюбили цю музику, цей традиційний хоровий спів. Багато хто так само створює власну музику, пише вірші (зокрема й українською), картини, дає уроки танцю. Тобто вони не лише підторговують наркотиками чи екзотичними сексуальними послугами, як вважає наша кохана міліція. "Я, коли бачу міліцію, то відразу дістаю свої документи, тому що знаю: вони обов´язково мене зупинять. Ми знаємо, що міліція не буде захищати нас. Тобто ми завжди будемо винні – в будь-якому конфлікті. Чи навіть і без нього." Ці та подібні гіркі слова я чув уже не раз. Раніше чи пізніше нам доведеться вибачатися – як за оцю ненашу міліцію, так і за себе самих. Ми ж-бо насправді такі лагідні-лагідні. Нас хоч до рани прикладай – ножової чи й вогнепальної.
Коментарі
Останні події
- 08.11.2025|16:51«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
