
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Навіщо письменникам псевдоніми?
Авторка "Гаррі Поттера" Джоан Роулінг опублікувала свій перший кримінальний роман "Зозуля кличе" під чоловічим псевдонімом "Роберт Гелбрейт".
Навіщо їй та іншим успішним авторам публікуватися під чужими іменами?
Остання літературна витівка "мами Гаррі Поттера" Джоан Роулінг сколихнула світ літератури. Найуспішніша в комерційному плані письменниця сучасності видала кримінальний роман "Зозуля кличе" ("The Cuckoo´s Calling") під псевдонімом нікому невідомого Роберта Ґелбрейта.
Реакції на це викриття були різні. Одні критики хвалять Роулінг, яка, сховавшись за псевдонімом, уникнула зайвого читацького ажіотажу, що неминуче супроводжує авторку бестселерів. Інші скептично запитують, чому така досвідчена письменниця обрала для свого псевдоніму чоловіче ім´я.
Сховатися за псевдонімом
Використання псевдонімів - давно відоме явище в літературі. Часто письменники у такий спосіб уникали перслідувань, як, приміром, Ерих Кестнер, якому в часи націонал-соціалізму було заборонено писати. Тож, він ховався за псевдонімами Бертольд Бюрґер, Мельхіор Курц, Роберт Нойнер і був вельми успішним. Сучасний приклад - алжирець Мохаммед Мулессегуль, відомий читачам під іменем своєї дружини - Ясміни Хадри.
У минулому вигаданими літературними іменами користувалися насамперед жінки. До ХХ століття у багатьох європейських країнах існували закони, за якими суспільно-економічна діяльність жінок була можлива тільки з дозволу їхніх чоловіків. "Жорж Санд" (Амандина Аврора Люсиль Дюпен) та "Джордж Еліот" (Мері Енн Еванс) захищали свою письменницьку свободу під чоловічими псевдонімами. А сестри Енн, Шарлотта та Емілі Бронте для деяких творів використовували чоловічі імена Ектон, Каррен та Елліс Белл.
Літературний кримінал
Це передісторія. Але й навіть нині письменникам чоловічої та жіночої статі відводять різні ролі, закріплюючи за ними ті чи інші літературні сфери. Від жінок, приміром, чекають насамперед творів жанру "фікшн" і любовних романів. А чоловікам традиційно приписуються "жорсткіші" жанри, як-то трилери.
Тож, письменницям, які працюють у "нежіночих" жанрах, часто не залишається нічого іншого, як писати під чоловічими псевдонімами. Один із прикладів - відома авторка кримінальних романів PD James, яку вважають наступницею Агати Кристі. А Джоан К. Роулінг хоч і успішна на світовому книжковому ринку під своїм ім´ям, та у Великобританії й США на обкладинках її книжок досі друкують ініціали "J. K.".
У Німеччині кримінальну літературну сцену жінки й чоловіки ділять приблизно порівну. Едґар Францманн, речник письменницького об´єднання "Syndikat", до якого належать близько 800 авторок й авторів, зауважує, що у членах цієї організації числиться майже однакова кількість жінок і чоловіків. Чоловічі псевдоніми німецьких письменниць йому не відомі.
Як човен назвете…
Німецькі видавництва й читачі прийняли жінок-криміналісток як явище ще в 1960-х роках. Без скандалів, щоправда, не обійшлося. Наприклад, засновники премії імені Едгара Уоллеса, дізнавшись, що анонімним автором роману-переможця "Смерть у Сент-Паулі" виявилася жінка, не хотіли виплачувати їй винагороду. Авторка цього роману Ірене Родріан стала однією із ключових фігур німецької літературної кримінальної сцени.
Нині німецькі читачі рідко звертають увагу на те, хто написав детектив - чоловік чи жінка. Однак псевдоніми все одно доволі поширене явище. Наприклад, успішна авторка детективів Кора Штефан публікується як "Анн Шапле", бо вважає своє справжнє ім´я недостатньо звучним. "Псевдонім був для мене важливим, бо я мріяла про успіх своїх книжок і боялася, що під справжнім ім´ям мене не сприймуть серйозно як авторку кримінальних романів", - розповідає вона.
Гольґер Елінґ, Аніта Грабська
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025