
Re: цензії
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
- 23.05.2025|Ніна БернадськаГолос ніжності та криці
- 23.05.2025|Людмила Таран, письменницяВитривалість і віру маємо плекати в собі
Видавничі новинки
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Невідворотності немає
Пошуки свободи: made in Canada.
Чарльз Тейлор належить до мислителів, котрі поки що відсутні в українських філософських енциклопедіях. Проте на Заході цей канадійський професор добре знаний — академік Канади і Британії; його книжки (близько двох десятків) виходили у престижних університетських видавництвах світу — у Кембриджі, Оксфорді, Гарварді, Прінстоні, навіть у славному своїми літературно–гуманітарними відкриттями франкфуртському «Зуркамфі».
В Україні побачили світу уже три книжки Чарльза Тейлора — видавництво «Дух і Літера» класифікує їх як твори гуманітарної класики — «Етика автентичності» (2002), «Джерела себе» (2005), «Секулярна доба» (2013). Торік «Етику автентичності» випущено другим виданням, що для філософських книжок в Україні є винятком. Що ж так наполегливо пробують донести вітчизняному читачеві видавці?
Так, десять років тому ця праця Ч.Тейлора навряд чи могла спричинити дискусію. Тоді політична культура українського суспільства перебувала на нижчих щаблях сучасного усвідомлення, і більшість термінів, якими оперує канадійський філософ, просто не мали відповідників у нашій практиці. Відтоді два революційні сплески спричинили в Україні бодай масове обговорення інтелектуального підґрунтя модерного цивілізованого суспільства. А з тим — і розуміння потреби вчитися азам політичної культури, бо, як пише Ч.Тейлор, «речі набувають ваги на основі зрозумілості. Назовімо це горизонтом».
Хоч як прикро усвідомлювати, але українські горизонти — попри події останнього десятиріччя — не розсунулися аж так широко, аби вважати міркування Ч.Тейлора злободенними і сьогодні. Утім це не означає марноту спроб видавництва «Дух і Літера» достукатися до тезаурусу співвітчизників. Щось ми починаємо розуміти з основ здорового способу життя, але нинішні хвороби українського суспільства вимагають радше хірургічного втручання, аніж пропонованої Тейлором гомеопатії.
Свою «Етику автентичності» він писав не для нас, а для західних громадян. Його непокоїла «втрата резонансу» у публічному обговоренні значущих для суспільства проблем та певний занепад здатності «діалогічно визнавати» правоту інших та хибність власних міркувань. «Чи можна аргументовано розмовляти з людьми, які зав’язли у м’якому релятивізмі, або з тими, хто, схоже, не приймає жодної мети, вищої за їхній власний розвиток?» — на цей розпачливий зойк автора український читач хіба криво посміхнеться: нам би, мовляв, ваші проблеми. Але в тому й відмінність західної практичної філософії від вітчизняної: вони досліджують майбутню недугу; наші ж, здебільшого, аналізують уже хронічне захворювання.
Фактично, Тейлор робить щеплення проти гіпотетичних наслідків латентного процесу, який він описує формулою «індивідуалізм + інструментальне мислення = опікунська влада». Власне, те саме колись зробив Джордж Орвел у романі «1984»: яскраво змалював негативні сценарії тогочасного розвитку суспільства. Переоцінити світову заслугу британського автора важко: «Орвел відіграв вирішальну роль у боротьбі проти тоталітарної свідомості» (Леонідас Донскіс. Влада та уява. Студії з питань політики та літератури. — К.: Спадщина, 2012). Можливо, колись щось подібне казатимуть і про Тейлора.
І хоч — повторюся — рецензована книжка демонструє насамперед можливості нашого завтрашнього мислення, чимало тез і висновків вельми корисні для обмірковування вже нині. Наприклад, Ч.Тейлор детально описує механізм ЗМІного зомбування, широко обговорюваного в сучасній Україні: практика преси та реклами, приховано спрямована на «усунення потреб, що виходять за межі особистих інтересів, слугує саме вилученню умов значущості, а відтак спричиняє тривіалізацію». Добре лягає на українську дискусію про соціально–економічне майбутнє (і «векторність» взагалі) Тейлорова теза про сіамських близнюків постіндустріальної цивілізації, ринок і державу: «Ми не можемо скасувати ринок, але ми також не можемо здійснювати організацію нашого життя виключно через ринки. Їх обмеження може коштувати дорого; не обмежувати їх буде згубно. Управління сучасним суспільством — це постійне відтворення балансу між вимогами, що мають тенденцію підрізати одна одну, постійне знаходження творчих нових рішень, коли попередні рівноваги стають на заваді».
Головне у книжці Ч.Тейлора — це твердження, що нічого невідворотного у світі немає. Переконування у протилежному, вважає він, слугує цілком конкретним політекономічним інтересам бізнес–еліт, котрі робитимуть усе, аби послабити об’єднуючу роль громадянського суспільства: «Механізми невідворотності спрацьовують лише тоді, коли люди розділені і фрагментовані». Й оті механізми невідворотності — це саме те, що зараз тотально нав’язує своєму народові нинішня українська влада.
Свобода як така, за Тейлором, — це наслідок вільного мислення, здатності «не шукати тенденцію, хоч би куди вона була спрямована, а розірвати зі спокусою бачити незворотні тенденції і зрозуміти, що триває боротьба, результат якої не визначено». Ідеальна мета такого інтелектуального вектора сформульована автором майже поетично: «Ми вільні, якщо можемо змінювати умови свого власного існування, якщо можемо панувати над речами, котрі намагаються панувати над нами».
Костянтин Родик
Коментарі
Останні події
- 20.06.2025|10:25«На кордоні культур»: до Луцька завітає делегація митців і громадських діячів із Польщі
- 18.06.2025|19:26«Хлопчик, який бачив у темряві»: історія про дитинство, яке вчить бачити серцем
- 16.06.2025|23:44Під час «Книжкового двіжу» в Луцьку зібрали 267 892 гривень на FPV-дрони
- 16.06.2025|16:24«Основи» видадуть повну версію знаменитого інтерв’ю Сьюзен Зонтаґ для журналу Rolling Stone
- 12.06.2025|12:16«Видавництво Старого Лева» презентує фентезі від Володимира Аренєва «Музиканти. Четвертий дарунок»
- 07.06.2025|14:54Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
- 06.06.2025|19:48У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
- 03.06.2025|12:21У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
- 03.06.2025|07:14Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
- 03.06.2025|07:10Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям