
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Повернення «короля футуропрерій»
Найповніше зібрання творів Ґео Шкурупія.
Видання, яке визнано експертним середовищем кращою класичною книжкою року, відкриває одну з донедавна маловідомих, захованих і навіть заборонених «шухлядок» української літератури періоду Розстріляного відродження 1910—1930–х років. Ідеться про авангардний напрямок нашого письменства, футуристичні експерименти та одного з найцікавіших творців такої естетики на ім’я Ґео Шкурупій.
Насправді його, звичайно, звали не Ґео. Батьки дали майбутньому поету і прозаїку набагато традиційніше ім’я — Георгій. А народився він 1903 року в Бендерах, тодішньої Бессарабської губернії та сьогоднішньої невизнаної Придністровської Молдавської Республіки.
Георгій Шкурупій виріс у родині залізничника і вчительки. Це багато що визначило. З одного боку, потяг до знання й до самопізнання, освіти, читання і писання. Чого лише варте навчання спершу на медичному факультеті Київського університету, а потім — в інституті зовнішніх зносин. З другого боку — щире захоплення технікою, працею, індустрією, зрештою, лівими ідеями. Таке поєднання неминуче мусило привести поета–початківця до авангарду і футуризму. Бо ж саме футуристи після руйнівних подій революції та громадянської війни, після запровадження більшовицької диктатури не лише закликали до перетворення світу, повного переформатування культури й життя (аж до «скасування» мистецтва в його звичному розумінні) та інших абстракцій, а й зухвало, як на той час, експериментували з письмом, розкладали слова на буквосполучення, вигадували нові слова й карколомні метафори, вдавалися до нічим не обмежуваної іронії, могли перетворити вірша на публічну промову чи перелік днів тижня і навпаки, випробовуючи теоретичні й практичні межі літератури. А ще — шукали краси чи принаймні оригінальної образності в машинах, механізмах, паротягах і мартенівських печах.
Зацікавившись авангардом і зійшовшись із футуристами, Шкурупій трансформував своє ім’я Георгій в одночасно претензійний, іронічний і веселий псевдонім Ґео. Назвавши себе також «королем футуропрерій». Поетичний дебют Ґео Шкурупія відбувся 1920 року. А вже за два роки вийшла його перша книжка — «Психетози. Вітрина третя». Наступна книжка «Барабан» мала підзаголовок «вітрина друга». Отак, граючись із назвами, Шкурупій написав і видав, за загальноприйнятими даними, вісімнадцять книжок.
Особливостями творчості цього автора були постійні формальні експерименти, гостре почуття гумору, прагнення до незвичного й бажання що–небудь не без епатажу «викрутити» навіть у, здавалось би, найстандартніших літературних ситуаціях:
І коли літо шиною
в степи котилося
сонцем,
червоноармієць зомлілій
дружині
цілував лон цемент...
Своєрідні метафори, густота й проробленість кожного слова, притаманні як поезії, так і прозі Ґео Шкурупія, звісно, багато кого шокували чи дивували. Але свіжість, самобутність і цілісність письменника незаперечні. Не випадково його поважали навіть засадничі опоненти футуристистів у літературі, такі як Віктор Петров–Домонтович.
Як і більшість тодішніх письменників Радянської України, Ґео Шкурупій регулярно демонстрував лояльність більшовизму. В помітній частині його творів присутні елементи агітації, десь дотепної й яскравої, десь вельми скромної. Наскільки щирими були ці ідеологічні ескапади, ми навряд чи дізнаємось. Але настали тридцяті роки, й, щоб вижити, лояльності вже було не досить, потрібне було везіння, а його Шкурупію не вистачило. Письменника заарештували 1934 року. Один із небагатьох, він оборонявся від абсурдних обвинувачень у тероризмі. Можливо, саме тому отримав не розстрільний вирок, а десятирічне ув’язнення на Соловках. Але в тридцять сьомому справу переглянули — і Ґео Шкурупія розстріляли…
У «смолоскипівських» вибраних творах ви зможете прочитати чимало віршів Ґео Шкурупія з різних його збірок, цикли й поеми. Відразу, щоправда, треба попередити: поеми й цикли, з точки зору суто художнього рівня, відверто програють окремим віршам, ліричнішим і безпосереднішим. Є тут також оповідання, повість і два романи. Теоретичні статті Шкурупія та маніфести (футуристичні письменники взагалі писали маніфести й прокламації ледь не частіше, ніж вірші та прозу). Критичні статті про його творчість, бібліографія та фотоматеріали — знімки задумливого інтелігентного брюнета (богемного, епатажного авангардиста спершу уявляєш собі якось інакше) й обкладинки його книжок.
Приготували цю справді розкішну страву для гурманів від літератури та історії двоє дослідників із Донецька — Ольга Пуніна й Олег Соловей, самі теж письменники. Вони ж написали добрячу, сторінок на п’ятдесят, передмову. З їхньою концепцією представлення творчості Шкурупія, звісно, не всі погодяться на сто відсотків. Можливо, варто було би, припустімо, більше уваги приділити біографії письменника, а менше — його пізнішим, ідеологічно заангажованим творам. Але це деталі, котрі блякнуть перед головним: з’явилася друком одна з книжок, ключових для розуміння розмаїтості, багатства й неоднозначності літератури українського ХХ століття. Літератури, яку варто читати, якою можна пишатись і яку неможливо уявити, зокрема, й без автора з химерним псевдонімом Ґео Шкурупій.
Олег КОЦАРЕВ
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025