Re: цензії
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Автор роману про диктатуру Чаушеску отримав премію Лейпцизького книжкового ярмарку
Румунський письменник Мірча Кертереску став цьогорічним лауреатом премії Лейпцизького книжкового ярмарку "За європейське порозуміння".
Журі відзначило його трилогію "Сліпучий" про часи диктатури Ніколае Чаушеску.
Писати - це "єдиний спосіб зберегти свою внутрішню свободу в тоталітарному режимі", сказав у своєму телевізійному інтерв´ю DW румунський письменник Мірча Кертереску. Виразом його власної внутрішньої свободи та творчості стала трилогія під назвою "Сліпучий" (румунською - Orbitor), яка забезпечила Кертереску перемогу на цьогорічному Лейпцизькому книжковому ярмарку в Німеччині.
Британська газета Independent та деякі інші світові ЗМІ назвали 58-річного письменника та професора Бухарестського університету літератури цьогорічним "фаворитом Нобелівської премії з літератури". Твори Кертереску перекладені більш ніж десятьма різними мовами світу.
11 березня 2015 року на книжковому ярмарку в Лейпцигу відзначали письменників, які доклалися до побудови культурних мостів між Західною, Центральною та Східною Європою. Три частини "Сліпучого" були перекладені німецькою та надруковані видавництвом Zsolnay у Відні. Перша книга "Сліпучий: Ліве Крило" в 2013 році була перекладена також англійською та видана Archipelago Books у Нью-Йорку.
Сюрреалістична автобіографія
У своїй трилогії Кертереску поєднав спогади зі свого дитинства та юності, проведених в Бухаресті, а також історії членів своєї родини із власними рефлексіями на письменництво, сатиру, науку та сюрреалістичні події. Сам письменник в одному зі своїх інтерв’ю назвав свій твір "автобіографією, хоча й не дуже правдивою".
Трилогія "Сліпучий" відображає невдоволеність та безглуздість життя в Румунії часів диктатури Ніколае Чаушеску, якій прийшов кінець у грудні 1989 року. Приміром, у одній сцені мати протагоніста роману вибиває килимок зі складним малюнком, а згодом таємна поліція країни Секурітате звинувачує її у тому, що вона таким чином передає секретні повідомлення.
"Попільно-сіра" маса людей мов зграя "гризунів" чекає у довжелезних чергах, відчайдушно сподіваючись купити трохи хліба. У той час як члени таємної служби філософствують про переваги і недоліки різних методів тортур. Усе це так само можна побачити в тексті.
Однак Мірча Кертереску пояснив, що ніколи не мав наміру написати реалістичний роман про темну главу румунської та східноєвропейської історії. Він не розглядає себе як романіста чи оповідача, а є, за власними словами, радше поетом. Трансцендентна реальність трилогії - це ризикований світ снів, кошмарів, галюцинацій та сюрреалізму.
Статуї-революціонери та втрачені тіні
Родині головного героя доводиться тікати зі свого села на півдні Дунаю. До втечі їх спонукають мерці, що постали зі своїх могил. Підчас їхніх пригод маленький хлопчик жертвує своєю тінню, щоб врятувати рідних. А в останній частині трилогії події відбуваються в Бухаресті, де оживають статуї відомих публічних фігур та виявляють бажання стати частиною революції в грудні 1989 року, коли було повалено режим Чаушеску.
Румунський автор працював над трилогією майже 15 років, записуючи кожнісіньке речення в блокнот від руки. Свій шедевр він закінчив у німецькому Штуттгарті, де у 2006-2007 роках перебував за стипендією німецького літературного фонду Akademie Schloss Solitude.
Єдиний шанс Європи - в єдності
Мірча Кертереску навчався на філологічному факультеті в Бухаресті, де згодом також отримав докторський ступінь. У 1980-х роках він працював вчителем, а потім став університетським викладачем та професором. Його першими літературними публікаціями були збірки поезії.
Окрім всесвітньо відомих романів, таких як "Сліпучий" або "Ностальгія", його багатогранний доробок також включає в себе колекцію безтурботних і романтичних коротких оповідей "Чому ми любимо жінок" або "Енциклопедія Драконів", котрі зачаровують як дітей, так і дорослих.
В багатьох свої статтях, які Кертереску опублікував у румунській пресі, він критикував правлячі еліти, так само як і антидемократичні та антиєвропейські тенденції в румунській політиці та суспільстві.
Письменник живе у Бухаресті разом із дружиною, румунською поетесою Йоханною Ніколае та сином. Кертереску зрадів несподіваній перемозі Клауса Йоганніса на президентських виборах в Румунії - етнічного німця, який обіцяє бороти корупцію та підкреслює значення європейських цінностей в країні та членства Румунії в ЄС.
Для Картареску Європа та Євросоюз важливі не лише як культурний простір. На тлі напруженої міжнародної політичної ситуації "єдиним шансом для виживання Європи є лишитись у єдності", сказав автор в своєму інтерв’ю німецькій інформагенції dpa. За його словами, він "уперше в житті відчуває загрозу глобальній політичній ситуації".
Александра Шерле, Вероніка Мелкозьорова
Коментарі
Останні події
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
