
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
"Шістдесятники розпалися, бо дуже рано втрапили у президії" - Тарас Федюк
Поет Тарас Федюк живе у Києві більше 16-ти років.
Переїхав з Одеси, коли очолив Асоціацію українських письменників. Культурне обличчя столиці за півтора десятиліття дуже змінилося — каже він.
- На Прорізній була відома наливайка "Три сходинки", зараз там якийсь бар. В "сходинках" хлопці по сто грам випивали, коли вибігали з роботи в обідню перерву. Через дорогу – був уславлений магазинчик "Сільгосптовари", більше відомий під псевдо "Рога і копита". Там теж можна було томатного соку випити… Весь цей простір нині зруйнувався. Все перетворилось на "гламур з претензією". В тих місцях вже не зустрінеш письменника-художника. Простору вже нема, як немає того Києва, який я колись любив і пам´ятав.
У 60-ті роки Київ був дуже тихий і провінційно-патріархальний. Хай в центрі російськомовний переважно, але такий затишний, зелений. В дворах взагалі була сімейна атмосфера.
Малим я приїжджав сюди до батькової тітки, яка жила на Великій Житомирській на першому поверсі. У бабці під вікнами був полісадничок — десь сотка садка: там вона квіти садила, їжаки бігали. Це в самісінькім центрі міста! Бабця була вчителькою ще до війни. Прокидалась о 5 ранку і йшла на Володимирську гірку робити зарядку.
Мене випускали навколо Великої Житомирської лазити. Бабуся мені казала: "Якщо заблудишся, то ти спитай, де пам´ятник Богдану Хмельницькому. Тобі всі скажуть. Куди він булавою показує, туди і йди".
Навіть на початку 2000-х місто ще зберігало свою атмосферу, якої зараз нема.
У Спілці письменників ще довго була, здається, кав´ярня "Еней".
- Після здобуття незалежності "Еней" як осередок алкогольного спротиву вичерпав себе. Його здали в оренду чи продали і зробили там щось круте. А раніше приїжджали письменники з провінції — і всі в "Еней". Випивали там , а далі уже - як покаже ситуація: то до Вінграновського поїхали, то ще до когось.
Письменницьке середовище в радянські часи було компактно збите, згуртоване, хоч і не однорідне. Докупи людей збивав тоталітарний режим - репресіями, обмеженнями, цензурами. А гуртом, як відомо, легше…
Про що зазвичай розмовляли на зібраннях під час "алкогольного спротиву"?
- Та про що завгодно. Читали один одному багато — вірші, шматки прози. Найнахабніші могли тобі поему прочитати. Завжди була тема — КДБ. Всі гадали: "Цей кадебіст, той стукач, а той он сидить, слухає і закладає". Проте, назагал атмосфера в "Енеї" була творча, про творчість переважно і говорили.
У зграї збивалася переважно молодь. А вже десь до сорока років зграї розпадалися. Це і з вісімдесятниками сталося свого часу, і з шістдесятниками. Шістдесятники швидше розпалися, бо вони дуже рано втрапили в президії, в начальники, в редактори. А це роз´єднує людей дуже сильно. Редактор журналу — в радянські часи була фігура дуже солідна. Уже будь з ким не сядеш і не вип´єш, статус вимагав відповідності.
Григір Тютюнник з літературними начальниками майже ніколи не спілкувався. Завжди був в жорсткій опозицій. Потрясаюче читав напам´ять свою прозу – актор так не прочитає. Так прочитає лише той, хто вистраждав кожне слово.
Коли ти в цій богемі, а я в ній був, то тобі вже не надійдуть пропозиції на номенклатурній посаді працювати. Всі там, у "партійних органах", добре знали, з ким ти п´єш і що ти, випивши, говориш. Якщо випиваєш з людьми неблагонадійними, як Тютюнник чи Борис Нечерда, то автоматично стаєш поза системою.
Хоча в ті часи поет міг спокійно жити на гонорари. Прозаїки взагалі були багатими людьми.
Молодому поетові платили рубль за рядок, членові Спілки — два, а лауреатам Шевченківської премії – то і 5 рублів могли заплатить. Написав зранку строфу – і можеш гуляти . Проте за тими часами не шкодую. Для мене свобода загалом і свобода творчості зокрема завжди була понад усе.
Але ж система і вимагала багато натомість.
- Звичайно, не можна було переступати якісь червоні лінії: друкувати самвидав, брати участь в "антирадянських" організаціях.
На початку книги віршів вимагалось писати пару "паровозиків" – віршів "громадянського" звучання. Ми ніколи не читали книжку з перших сторінок. Відкривали всередині чи в кінці.
З вами таке сталося — віддалилися від інших, коли стали редактором "Сучасності"?
- За незалежності редактор втратив такий "високий" статус. Єдине, що збереглося дотепер: це коли від тебе щось залежить, купа народу кругом тебе, коли від тебе нічого не залежить — поруч нема нікого.
Інтерв´ю з Тарасом Федюком читайте у свіжому номері журналу "Країна" за 6 жовтня 2016 року.
Валерія Радзієвська
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025