 
 Re: цензії
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Оксана Забужко представила «І знов я влізаю в танк...»
Роздуми над війною проти нас.
       
Триває осмислення не лише гарячої фази російської агресії проти України, а й її передумов, підготовчих етапів, власне, історії питання. Однією з таких книжок стала нова збірка публіцистики, есеїстики відомої письменниці Оксани Забужко «І знов я влізаю в танк...», що з’явилася друком у видавництві «Комора».
Назва книжки апелює до вірша самої Забужко «Диптих 2008 року», що більш ніж промовисто. Адже російсько-грузинська війна саме 2008 року стала тим навіть не застереженням, але відвертим знаком, якого, на жаль, не зауважила значна частина українського суспільства, коли не більшість. Есеї, статті, інтерв’ю, колонки, репліки у блогах Оксани Забужко покликані показати ширшу систему, структуру таких «знаків», а через них і те, як роками і століттями провадила імперська Росія свою агресію проти сусідніх країн, передусім — проти нас.
Ця гіперактуальна наразі тема (хоч як би комусь хотілося сьогодні від неї втомитись і забутись) стає зрізом, що через нього можна показати й чимало дуже різних тем, царин та сюжетів.
Тут і враження від Донецька — одного з найміфологізованих українських міст (як відомо, ця міфологізація «заримувалася» трагедією, розпочатою 2014 року й не закінченою досі). І гучна історія зі знищенням меморіальної дошки Юрію Шевельову в Харкові (досить давня «війна пам’яті» — пригадую, ще років за десять-дванадцять до розбиття дошки Шевельова шпетив як «німецького посіпаку» один із моїх університетських викладачів). І розповідь про один із локальних вимірів розгрому шістдесятників — гоніння на інакодумців у місті Луцьку. І есей про архітектора Василя Листовничого, котрий став прототипом Василіси в «Білій гвардії» Михайла Булгакова.
Звісно, у книжці ви знайдете чимало зразків того, як Оксана Забужко пояснює іноземцям суть і характер подій в Україні. А увагу українців звертає на наше минуле і нашу культуру, в яких варто шукати коріння нинішніх бід і досягнень. Або, припустімо, тлумачить нашій інтелігенції, чим ситуація в сьогоднішній Білорусі (та її генеза) відрізняється від становища в Україні.
В усіх цих та багатьох інших питаннях Забужко зосереджується на проявах уже згаданої російської агресії. Десь у формі спецоперацій ворожих спецслужб. Десь — як «м’якої влади». Тут у лоба, там — через «корисних ідіотів». Не забуваючи й про загрузлий у кризі Захід із його традиційними російськими сентиментами та сьогоднішнім бажанням чути легкі відповіді на складні запитання.
Письмо книжки «І знов я влізаю в танк...» запальне, темпераментне та переконливе. Воно, втім, не робить ці тексти недосяжними для критичного сприйняття. Досить згадати, скільки суперечок свого часу викликала перша публікація згаданого вже есея про Листовничого. Точніше однозначно негативне зображення в ньому Булгакова та акцентовано політична логіка трактування роману «Біла гвардія».
Справді, є місця, де пошуки Забужко «руки Москви» можуть виглядати натягнуто чи занадто прямолінійно. Тому читати її треба вдумливо, аналітично (одна з важливих переваг творчості письменниці в цілому). Але при цьому й не забувати, що в умовах війни підвищену пильність навряд чи можна назвати зайвою. А ще згадати, що Оксана Забужко належить до тих, хто ще у відносно спокійні двотисячні роки попереджали про майбутні катастрофічні події.+
Олег КОЦАРЕВ
Коментарі
Останні події
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій



 
        