Re: цензії

14.05.2025|Валентина Семеняк, письменниця
Міцний сплав зримої краси строф
07.05.2025|Оксана Лозова
Те, що «струною зачіпає за живе»
07.05.2025|Віктор Вербич
Збиткування над віршами: тандем поета й художниці
07.05.2025|Ігор Чорний
Життя на картку
28.04.2025|Ігор Зіньчук
Заборонене кохання
24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
12.04.2025|Андрій Содомора
І ритмів суголосся, й ран...

Літературний дайджест

05.06.2018|06:59|"День"

Пророк мимоволі

На «Книжковому Арсеналі» було представлено нове видання роману Олеся Ульяненка «Софія».

«Птахи із теплим невидимим повітрям облизували білі стіни будинку. Вони падали тихо, наче шматки кіптяви, наче запізнілі думки, де не було почуттів, а лише жорсткий і таємний зміст».

«Очі у неї світилися чистотою полудня, і її слюдяний погляд висів над тихими зграйками пилюки в косяках обіднього зимового сонця».

«Над пагорбами стояли сині дощі, короткі і смішні, наче мітли».

«Дерева викидають останні залишки тепла, і запаморочливої краси червоні корони пливуть, похитуючись, у кварці простору. Повітря нерухоме, а багряна какофонія фарб плутається у срібних нитках бабиного літа. Баржі висять на річці великими каравелами, наче іспанські корсари беруть на абордаж берег столиці».

«Ранок чистими кварцовими стрілами, з тріском пробився крізь бетон і скло вікон».

«У повітрі висіла чиста радість ранку, ще не спотворена, не зіжмакана подіями. У вікна впливали потоки світла — хвиля за хвилею. Пилюка тремтіла у сонячних косяках, перекидаючись з однієї кімнати у іншу».

Які б жахіття чи смертні гріхи не описував Олесь Ульяненко (справжнє ім’я — Олександр Ульянов; 1962—2010), особлива поетичність, притаманна тільки тим авторам, що в першу чергу люблять і вміють працювати з мовою, не покидає його ніколи.

Так і з «Софією». Це — роман з двома навдивовижу несхожими героями: звабливою дівчиною-підлітком Софією і дорослим, широкоплечим, не дуже щасливим чоловіком на ім’я Лукаш. Вона — дочка багатих батьків, він — патологоанатом. Цілком очевидний сюжет, що міг би тут надумати менш талановитий письменник, цілком зламано Ульяненком. Він розгортає справжню фантасмагорію насильства, сексу й меланхолії, зі знанням справи витворює захопливу битву між Еросом і Танатосом, причому ці дві сили розривають між собою майже всіх головних героїв і героїнь. Загалом, суперечності — одна з головних рушійних сил текстів Ульяненка.  І в «Софії» це  втілено, можливо, навіть яскравіше, ніж у більш ранніх текстах. Цей роман захоплює і лякає. Цей роман треба читати.

Сама біографія Олеся Ульяненка виглядає як карколомний трилер: бурхлива хорольська юність, навчання в медучилищі, втеча з дому, мандри Далеким Сходом, морехідне училище, служба в Афганістані, участь у боротьбі за незалежність України, бездомні поневіряння в Києві, здобуття єдиної за всю історію Малої Державної премії ім. Т.Шевченка (роман «Сталінка»), анафема від православної церкви Московського патріархату (роман «Знак Саваофа»), тавро першого офіційного письменника-порнографа (роман «Жінка його мрії») і, врешті, смерть за не зовсім з’ясованих обставин.

Але й смерть не поклала край цьому сюжету. Вже після неї, надто ж останні два роки, Олесь, схоже, став одним із наших центральних культурних героїв. Минулого року видали його книжку й запустили зйомки трьох повнометражних фільмів, пов’язаних з ним: «Дикі коні» (режисер — Володимир Тихий); «Серафима» — екранізація однойменного роману (Марися Нікітюк); документальний біографічний «Олесь Ульяненко: без цензури» (Юлія Шашкова). Цього року, окрім «Софії», у «Фоліо» також перевидана антиутопічний «роман-комікс» «Перли і свині».

Мабуть, така актуальність — не тільки через стандартну в літературі колізію визнання таланту після смерті. Просто, схоже, Ульяненко, з його темною й точною авторською оптикою, нервовим письмом, бунтівними, волелюбними героями й героїнями не так випередив свій час, як угадав наш.+

Дуже українська доля.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»
07.05.2025|11:42
Місця та біографії, які руйнує Росія. У Києві презентують книжку «Контурні карти пам’яті»
07.05.2025|11:38
У Києві відбудеться презентація книги «Усе на три літери» журналіста й військовослужбовця Дмитра Крапивенка


Партнери