Електронна бібліотека/Проза

Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Завантажити

говорите і говорите, мовби порушили семирічне табу на спілкування, і ти, Максиме, не відчуваєш тринадцятилітньої вікової різниці. Хоча тринадцять років – це уже пристойна відстань між поколіннями, але ваш медовий ранок руйнує заскорузлі стереотипи. Ти пропонуєш Марії почитати вірші, її реактивний сором; ти слухаєш дещо наївно-солодкаво-романтичні, але (на щастя! бо ти і тут не міг би кривити душею) не позбавлені таланту поезії. Ти навіть починаєш уловлювати явну спорідненість ваших світовідчуттів, а коли оцінювати жорсткіше – наслідувальний характер частини її віршів стосовно твоїх.
І будь уважним, Максиме, бо майже не вживаються у парі два літературних таланти. І, хоча теперішня довколописьменницька братія сотворила міт про кохання: “Кобилянська + Стефаник”, неможливо уявити цю сім’ю, ще й – ха-ха! – з кількома дітьми. Бо таланту потрібен лише безамбіційний сателіт, який би урівноважував його химерні зигзаги емоцій своєю терплячістю. Навіть з Маковеєм не вийшло в Ольги, дочки Юліана, повноцінної love story (втім, ще як сказати?). І віддала панна Ольга на вівтар жорстокій літературній жриці свій талант, жіноче щастя, а злі язики подейкують, що і дівоцтво, хоч і була вічноспалювана творчо-еротичним вогнем, котрий особливо навіснів у пору юності письменниці, виплескуючись в екзальтованих піруетах її дівочого щоденника.
Це було майже безумством, Максиме, недитячою поетичною камасутрою. Ти знав, що дружини не буде, ти похирив усі дріб’язкові мічурівські справи заради коханології. Ти наче скинув з себе десяток років, через годину ти знову хотів злиття з цією дивною Марією, з цією осиною талією і широкими жіночими стегнами, цими зрілими твердими груденятами – з дивом фігури-стереотипу. Бо існує інший стереотип, мовляв, поетеси є, як правило, негарними і закомплексованими, і вони здійснюють зв’язок зі світом зазвичай через власні слововиливи, уникаючи таким чином духівника або психоаналітика. Яка міщанська ахінея! Ось твоя Марія пише блискучі вірші (ще допіру ти вважав, що вони є епігонськими, принаймні, на 2/3…), є красунею, якій не пощастило хіба що з місцем народження.
…Бідні провінційні поети і поетеси, що плекають думки про столичне визнання і строфи-афоризми, котрі будуть жити на всіх устах. І майже ніхто з них тоді не тямить, що потрапив у капкан жорстокої і шкідливої ілюзії. Мало прикладу нещасної Ніки Турбіної, котра добровільно полетіла вниз головою з панельної та пекельної московської однокімнатки? І не допомогло ні зіркове дитинство вундеркінда (навпаки, вщент зломило душу, зробивши її невдатною до будь-якого співжиття з соціумом), ні мезальянс зі старцем-грошократом, ні істеричні втечі у світ, де панує алкогольний деміург… Бо ваша (моя, твоя, наша) поезія насправді нікому не потрібна у її чистому серафимсько-естетському варіанті. Хто стає шанованим “районним” чи “обласним” віршарем, маючи локальну популярність, і ми, мовляв, Химко, люди, і у нас є кому прочитати на відкритті якого-небудь пам’ятника стішок, і є кому той нещасний стішок витерпіти. Направду, “поезія – Медея, що вбиває дітей своїх” (цитата з поезії І.Римарука). Дехто спивається, провадячи жаско-добровільні експерименти з власним мозком. Та однак найчастіше юнацькі чисті мрії про поезію стають попелом, бо йти письменницьким шляхом фактично дано одиницям. Йти – і переважно лупитися головою об скелю байдужості, упередженості, перешкод або насмішок, читацьких стереотипів; ми, мовляв, класиків читаємо, ми шибко вумні, хіба може ваше покоління народити нового Стефаника або Коцюбинського? І все, тут ти натикаєшся на такий залізобетон, що твої руки, вдатні токмо до стилосу, звисають, як руки городнього опудала. Зрештою, літературний відбір і жорстка санація посередності теж корисна річ, бо “коли кожен четвертий на світі поет, то нема ні одного великого”(цитата з поезії І.Андрусяка). Отже, тисячі умертвлених поетичних талантів: на зло чи на добро? Немає відповіді, тільки тиша, наче тягар доленосного хреста…
Звичайно, поете, що ти не озвучуєш Марії ці свої звичні рефлексії, що сьогодні можуть бути такими, tomorrow – іншими, післязавтра – двадцять п’ятими.
Вона питає, чому ти такий сумний, а ти натомість читаєш їй напам’ять щось із “Дітей трепети” (збірка поезій В.Герасим’юка) розповідаєш, яким був колись щасливим, купивши цю книжку у Києві, а потім щасливим удруге, познайомившись з її світло-меланхолійним автором. Ти дивуєшся, що Марія ніколи не чула його прізвища і не читала “Діти трепети”. Але чому, врешті, дивуватися, коли авторськими іменами (мовляв, ми самі знаємо, хто вдатний, а хто невдатний для вивчення), заправляє Кален?кович? І майже всім Маріїним однокашникам байдуже – Грабовський чи Андрухович, Кропивницький чи Забужко, втім, не зовсім, бо тексти перших легші для розуміння, яке слід куценьким і нерозхлюпаним донести до екзамену, а далі хоч трава не рости, хай хоч Едуардівна стає постмодерною королевою, нам усе на фіґ, усе до фені…
Ваша камасутра триває весь день і всю ніч. Тільки Марія передзвонює

Останні події

23.05.2025|09:25
Meridian Czernowitz видає третю поетичну збірку Шевченківської лауреатки Ярини Чорногуз — «Нічийний шафран»
20.05.2025|11:40
Оголошено Короткий список VII Всеукраїнського літературного конкурсу малої прози імені Івана Чендея 2025 року
16.05.2025|15:50
«Танго для трьох»: він, вона і кґб
15.05.2025|10:47
Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»


Партнери